آیین سنتی وداع با ماه رمضان با عنوان الوداع در آخرین جمعه از این ماه با حضور قشرهای مختلف مردم روزه دار در ندوشن استان یزد برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 02 July 2016
به گزارش تابناک یزد،در این مراسم که ظهر جمعه برپا شد مردم با حضور در مسجد جامع شهر با ماه مبارک رمضان وادع کردند.
با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن ، مؤمنان روزه دار ندوشن پس از حدود یک ماه شب زنده‌داری با حضور در پشت بام مسجد جامع ندوشن آیین ویژه وداع با ماه مهمانی خدا را برگزار می کنند .
در این مراسم ریش سفیدان و معتمدان محل با قرار گرفتن در بالای تنها منارجنبان منطقه، آیاتی از سوره مائده، بقره و اسراء را تلاوت می کنند.
پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، افرادی که در بالای منارجنبان هستند اشعاری را در وداع با ماه مبارک رمضان می خوانند.
این اشعار شامل ' دیر آمدی ، زود می رود ماه مبارک الوداع ' ، 'در نزد سبحان می روی، ماه مبارک الوداع ' و ' در نزد یزدان می روی ، ماه مبارک الوداع ' است.
روزه دارانی که در پایین مناره و پشت بام مسجد جامع هستند نیز سه مرتبه این اشعار را تکرار می کنند و به این ترتیب آیین الودع پایان می یابد.
فلسفه وجودی آیین الوداع در ندوشن که همه ساله در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان برگزار می شود و از گذشته دور در این منطقه رواج داشته وداع با این ماه مبارک ، حفظ حرمت ماه رمضان و ترویج این باور حقیقی بوده که ‌پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت‌های استثنایی برای جلب رحمت الهی است .
این سنتِ قدیمی که پیشینه ای چند صد ساله دارد و شاید از دعای وداع حضرت امام زین العابدین(ع) با ماه مبارک رمضان الهام گرفته باشد.
این سنت قدیمی که تنها در شهر ندوشن برگزار می‌شود از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، بعد از مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس و قبل از برگزاری نماز جمعه برگزار می شود .
منارجنبان ندوشن با بیش از 20 متر ارتفاع در مجاورت مسجد جامع این شهر قرار دارد.
ندوشن با بیش از پنج هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری شمال غرب یزد واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار