معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: دانش سنتی سنجش عیار طلا یا محک طلای یزد با شماره 1185 و زنجیر چینابی به شماره 1184 در میان آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۲۵۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 02 July 2016
به گزارش تابناک یزد،محمدرضا دهقان گفت: ساخت زیورآلات سنتی یکی از هنرهای سنتی شهر تاریخی یزد است که به جهت ویژگی های خاص خود با نام زرگری یزدی در ایران و جهان شهرت دارد که یکی از دلایل این شهرت و نام آوری، عیار طلای یزد است.
وی درباره عیار طلای یزدی گفت: طلایی که به صورت عمومی در ایران ساخته می شود عیاری برابر 18 دارد، اما طلایی که به صورت سنتی در شهر یزد و از سوی هنرمندان صنعتگر ـ زرگر یزدی ساخته می شود همواره عیاری برابر 20 داشته و دارد و طلای یزد با این عیار شناخته شده و این هنر یزدی با همین عیار در ایران و سایر نقاط جهان معروف و مشهور است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد عیار بالای طلای یزد را یکی از دلایل مرغوبیت و معروفیت زیورآلات سنتی شهر یزد عنوان کرد و افزود: محک طلا روشی است برای سنجش عیار طلا که از گذشته های دور از سوی هنرمندان زرگر یزدی برای سنجش طلا مورد استفاده قرار می گرفته است.
دهقان تصریح کرد: این روش که با ابزار سنگ محک انجام می شود در میان عموم زرگران یزدی از گذشته رواج داشته است و بوسیله همین روش سنجش ، زرگران یزدی دست ساخته های طلای خود را با عیار دقیق، بدون هیچ کم و یا کثر روانه بازار می کردند تا در این کار شهره آفاق شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: این روش عیار سنجی آن اندازه اهمیت داشته که در اذهان مردم به صورت مثال درآمده است و عبارت (سنگ محک) به عنوان عیارسنجی و شناخت سره از ناسره در هر کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در ادامه از ثبت ملی یکی دیگر از هنرهای شناخته شده این استان در حوزه زیور آلات به نام زنجیر چینابی در فهرست آثار ناملموس به شماره 1184 در 22اسفندماه سال 94 کشور خبر داد.
دهقان افزود: این هنر از جمله دست ساخته های سنتی شهر یزد و یکی از رشته های ساخت زیورآلات سنتی این استان محسوب می شود که سابقه ای بسیار طولانی در این شهر دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه از شهر یزد به عنوان پایتخت ساخت زیورآلات سنتی یاد و اظهار امیدواری کرد تا دیگر رشته های زیورآلات سنتی شهر یزد بزودی به ثبت ملی برسد.
یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است و هم اکنون در این استان بیش 50 رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادی و کارگاهی به انجام آن مشغول هستند و دو هزار و 985 کارگاه و 25تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و حمایت این اداره کل قرار دارد.
از صنایع دستی این استان می توان به فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
تاکنون 47 پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده که از نظر تعداد پرونده های ثبت ناملموس در سال 94 استان یزد رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار