اهالی روستای بشکان بر اساس رسم دیرینه خود هر سال در ایام ضیافت الهی برای اطعام روزه‌داران از یکدیگر سبقت ‌می‌گیرند و در مسجد این روستا در شب‌های ماه خدا، مردم مومن و روزه‌دار را با غذای طبخ شده در مسجد، پذیرایی می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 30 June 2016

به گزارش تابناک یزد،روستای بشکان در منطقه سبزدشت بافق سابقه دیرینه‌ای در سنت زیبای افطاری دارد و در ماه مبارک رمضان هر روز غروب هنگام شنیدن اذان از مناره‌های مسجد، صدها نفر به عشق مولا میهمان خوان مرتضی علی(ع) می‌شوند.

افطاری دادن در ماه مبارک رمضان از سنت‌های حسنه‌ای است که ریشه در ایمان و اعتقادات دینی و مذهبی مردم دارد.

این سنت حسنه در روستای بشکان، کهن و رایج‌تر است و خیران برای اطعام روزه‌داران تلاش می‌کنند تا از یکدیگر سبقت بگیرند و در مسجد این روستا در شب‌های ماه خدا، مردم مومن و روزه‌دار با غذای طبخ شده در مسجد، پذیرایی می‌شوند.

به غیر از افراد خیّر افراد دیگری هم هستند که نذر دارند یا برای ثواب و اجر معنوی، غذای گرم آماده می‌کنند تا کشاورزان در این هوای گرم و بعد از یک روز کار طاقت‌فرسا، دغدغه پخت غذای افطاری نداشته باشند و هر شب هنگام افطار مهمان خدا باشند.

همه داوطلبان که افطاری می‌دهند معتقدند در این فصل گرم که زمان روزه‌داری طولانی است و از طرفی فصل برداشت محصول است، پاداش افطاری دادن به کشاورزان گرمازده، نزد خداوند متعال چند برابر است.

علی کوشکی، دهیار بشکان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: افراد بشکانی مقیم شهرهای دیگر هم که نذر دارند افطاری بدهند یا خود به روستا می‌آیند و نذر خویش را ادا می‌کنند یا یک یا چند نفر را واسطه انجام این سنت خداپسندانه قرار می‌دهند.

وی افزود: بعضی دیگر نیز بر اساس آمار افراد، محاسبه‌های لازم را انجام می‌دهند و وجه نقد برای اطعام مردم بشکان می‌پردازند تا مایحتاج افطاری تامین و فراهم شود و برخی نیز گوشت و سایر ملزومات را می‌فرستند تا صرف یک یا چند افطاری برای روزه‌داران شود.

مسؤول هیات امنای مسجد بشکان هم به فارس گفت: در شب‌های قدر و احیا که تعداد افراد از دو برابر آمار دیگر روزهای ماه مبارک رمضان نیز بیشتر می‌شود از وجوه نقد و حبوبات و خوراکی‌های موجود در انبار مسجد استفاده می‌شود تا روزه‌داران بدون کم و کسری به ضیافت الهی دعوت شوند و مراسم لیالی قدر هم در مسجد به خوبی و شایستگی برگزار شود.

حسین رشیدی افزود: در شب‌های احیا و شب زنده‌داری برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا سحری شب‌زنده‌داران نیز به صورت غذای گرم طبخ شده و در اختیار آنها قرار گیرد و وعده سحر را نیز مهمان خوان کرم الهی باشند.

وی تصریح کرد: در تهیه افطاری جوانان و نوجوانان بیشترین فعالیت را دارند و این در حالی است که بزرگترها اعم از زن و مرد در این کار نیکو و پسندیده کوتاهی نمی‌کنند و حتی زنان با زبان روزه پای تنور داغ نان تازه برای ضیافت افطاری تهیه می‌کنند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار