طی نامه ای به معصومه ابتکار:
«سرو کهنسال ابرکوه در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده، اما متاسفانه در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری مسوولان قرار گرفته است. در ابتدا باغ‌های سرسبز اطراف این درخت کهنسال تخریب شدند و در فاصله کوتاهی از درخت، خیابان آسفالته احداث شد.»
کد خبر: ۲۵۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 30 June 2016
به گزارش تابناک یزد،جمعی از فعالان محیط زیست استان یزد، در نامه‌ای به معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از او خواستند تا دعوت دوستیِ این سرو 4500 ساله را به مسئولان محیط زیست استان یزد برساند.

در ابتدای این نامه که پیش‌نویس آن به دفتر برخی مدیران مانند مشاور و مدیرکل حوزه ریاست ودبیرخانه شورایعالی محیط زیست، معاون محیط زیست انسانی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس، مشاوررئیس سازمان ومدیرکل حقوقی،‌ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، مدیر کل محیط زیست استان یزد، معاونت فنی استانداری استان یزد،‌ شهرداری و فرمانداری شهرستان ابرکوه و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده، آمده است؛ «خواهشمندیم به همکاران عزیز خود در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اعلام کنید دست از سر سرو کهنسال ابرکوه، که 4500 سال نشان آزادگی این سرزمین است، بردارند تا سایه این درخت تنومند بر سر مردم این سرزمین مستدام بماند.

همانطور که مطلع هستید، این سرو کهنسال در فهرست آثار طبیعی توسط آن سازمان و سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و یکی از نادرترین درختان جهان است.اما متاسفانه در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری مسوولان محترم قرار گرفته است. در ابتدا باغ‌های سرسبز اطراف این درخت کهنسال تخریب شد و در فاصله کوتاهی از درخت، خیابان آسفالته احداث شد.

بعد از آن مسولان به فکر ساخت شهر بازی و آلاچیق در کنار این درخت افتادند و بعد از تغییرات مدیریتی، این سازه‌ها مجددا تخریب شدند تا اینکه پس از ثبت ملی این درخت، طرح جامعی با هزینه آن سازمان، توسط شرکت مهندسین مشاور جامع ایران طراحی و به تصویب شورای عالی سازمان محیط زیست مبنی بر حفاظت و بهسازی از درخت سرو در سال‌های گذشته رسید.

در دو سال گذشته با استناد به همین طرح جامع، هیات امنایی زیر نظر فرمانداری شهرستان و با مدیریت اداره کل محیط زیست استان یزد تشکیل و اقدام به انجام عملیات‌های عمرانی سنگین و مضری برای حفاظت و حصار کشی پیرامون درخت کردند.»

به جای احیای باغ‌های سنتی، پارک مدرن شهری ایجاد کرده‌اند

در ادامه این نامه، با ارائه‌ی جدولی از این طرح و رفتارهایی که تا کنون همزمان با آن در اطراف این درخت تاریخی انجام شده، آمده است؛ «سرکارخانم دکتر ابتکار، با توجه به اینکه این درخت کهنسال یکی از گزینه‌های پیشنهادی جهت ثبت جهانی در یونسکو است و مهمتر از آن کهنسال‌ترین موجود زنده ایران شناخته شده است، خواهشمندیم هرچه سریع‌تر دستور توقف این طرح در اداره کل محیط‌زیست استان یزد را که متاسفانه بدون در نظر گرفتن مسایل فنی و حفاظتی، به جای احیای باغ‌های سنتی ایرانی با مصالح همگون از قبیل خشت و گِل اقدام به ساخت و ساز پارک مدرن شهری کرده‌اند را صادر کنید تا بیش از این چهره سازمان محیط زیست در اذهان عمومی و دوستداران محیط زیست خدشه دار نشود.

ای کاش مهربان‌تر با این درخت کهنسال رفتار کنیم تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد نابودی آن نباشیم. از شما خواهشمندیم این درخواست را قبل از صدور دستور بایگانی شود مطالعه کنید و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهید.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار