مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از بحران شدید آبی در یزد خبر داد و گفت: حجم آب‌های زیرزمینی در یزد به شدت در حال کاهش است.
کد خبر: ۲۵۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰ 30 June 2016
به گزارش تابناک یزد،علی اسلامی  در همایشی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در سالن شهید عباسپور یزد با اشاره به وضعیت منابع آبی استان یزد اظهار داشت: یزد دارای اقلیمی خشک است که تابستان‌های گرم و تبخیر بالای آب، شرایط را در این استان دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها نیز در استان یزد بسیار کم است، افزود: در حالی که میانگین بارش‌ها در استان یزد ۱۰۰ میلیمتر و در شهر یزد ۶۰ میلیمتر است، در سال آبی گذشته این میزان به شدت کاهش داشته و در شهر یزد با کاهش ۷۰ درصدی مواجه بوده است.

اسلامی یادآور شد: بارش‌های صورت گرفته نیز برای رفع مشکل خشکسالی استان موثر نبوده است زیرا بارندگی زمان موثر خواهد بود که به صورت روان آب جاری شود و بتواند محل تغذیه منابع آب زیرزمینی باشد که در یزد این اتفاق رخ نداده است.

نیاز آبی در روستاها چندین برابر گذشته است

مدیرعامل آبفای یزد، وضعیت خشکسالی یزد را بسیار شدید دانست و افزود: البته خشکسالی در یزد موضوع تازه ای نیست و یزد از زمان پیدایش به عنوان استانی گرم و خشک و کم بارش شناخته شده اما جمعیت امروز با چند دهه قبل قابل مقایسه نیست.

وی عنوان کرد: در گذشته در روستاها گاهی یک قنات تمام نیازهای یک روستا حتی اشتغال و اقتصاد آنها را پوشش می داد اما امروز در همان روستاها نیاز آبی چندین برابر شده است.

اسلامی با بیان اینکه حجم آب های زیرزمینی به شدت در حال کاهش است، افزود: در استان یزد حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب ورودی به سفره های آب زیرزمینی داریم و یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب برداشت یعنی سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب معادل چهار برابر ‌آنچه حق ما از منابع زیرزمینی است، برداشت می کنیم.

تا ۱۰ سال آینده امکان برداشت آب شرب از سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد

مدیرعامل آبفای استان یزد اظهار داشت: به مرور زمان آب منابع زیرزمینی دیگر قابل شرب نیست و به جای آب شیرین آب شور برداشت می شود و اگر این نحوه برداشت ادامه یابد بیش از ۱۰ سال دیگر، امکان برداشت آب از سفره های زیرزمینی برای شرب و بهداشت وجود نخواهد داشت.

اسلامی ادامه داد:  انتقال آب از خارج از حوزه یزد با تنش اجتماعی، سیاسی و امنیتی همراه است و به سادگی نمی توان آب را منتقل کرد چرا که اصولاً کل کشور با کمبود آب مواجه است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در این همایش گفت: بانوان علاوه بر اینکه خودشان می توانند با مصرف صحیح آب در این امر تاثیرگذار باشند  نقش مهمی در انتقال فرهنگ صرفه جویی به نسل های بعدی بر عهده دارند.

فرهنگ «قنات و قنوت و قناعت» به نسل‌های بعدی یزد منتقل شود

فخرالسادات خامسی هامانه اظهار داشت: استان یزد از نگاره های ذهنی، پشتوانه های غنی و جایگاه بالای اندیشه های مذهبی و دینی در خانواده ها در زمینه مصرف بهینه آب برخوردار است که این نگاه به نسل های آینده منتقل می شود.

وی ادامه داد: یزد به عنوان شهر قنات، قنوت و قناعت شناخته می شود به این معنا که پیشینیان ما به درستی و با سختکوشی آب را از دل زمین به سطح زمین می آوردند، شکرگزار بوده و با قناعت و ساده زیستی مصرف آب را مدیریت می کردند.

خامسی هامانه با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: اقتصاد مقاومتی یک مسئولیت دینی و اجتماعی برای هر یک از افراد جامعه  است و معنایی جز مدیریت صحیح مصرف ندارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار