کد خبر: ۲۵۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 27 June 2016

امیرترقی نژاد
در همین ابتدا باید گفت بچه های دهه هشتادی جسور و با جرات شده اند،آنهم درشهری همچون یزد.انتقادی به آنها نیست،اینقدر پیشرو و جسور شده اند که کمتر کسی می تواند با آنها در منصه ظهور رقابت کند.حتی دررسانه های نوظهور هم این دهه هشتادی هستند که پیشروند و با تولید محتواهای جدی همدیگررا به صحنه رقابت و کارزارهای مهم اجتماعی دعوت می کنند.کافیست فقط به افراد یک دهه قبل در یزد نگاه کنید تا به اهمیت رفتارهای اجتماعی و حتی فرهنگی این موضوع بیشتر پی ببرید.
تحولاتی که در نگرش و ارزش های نسل های جدید شده است ما را به دریافتی پسامدرن از جوانان معاصردر یزد هدایت می کند.شاید رایج ترین مشخصه ای که از پسامدرنیسم بتوان ذکر کرد انکار کامل حقیقت مطلق و نسبی کردن همه چیز باشد . در پسا مدرنیسم ، مبنای مطلق و استانداردی برای حقیقت و اخلاق وجود نداردو چنین زمینه ای جوانان را در وضعیتی ناپایدار قرار داده است.برای همین است که همین جوانان،در شبکه های اجتماعی قرار می گذارند،بعد درجلوی درب یکی از سازمانهای دولتی(آموزش و پرورش) جمع می شوند و از همه مهمتر، یک صدا مطالبات اجتماعی خود را طلب می کنند.
ویژگی دیگر این نسل یعنی عدم اطمینان و خطر؛بدین معنی است که آینده  آن ها کم تر قابل پیش بینی است. سرعت زیاد تغییرات اقتصادی و اجتماعی در یزد که با ایجاد کارخانه های صنعتی و طیف زیاد حضور مهاجران رقم خورده است منجر به ناشناخته بودن آینده و به تبع آنان نقش های بزرگسالی برای جوانان این نسل در شهر یزد است.حتی نامطمئن بودن نسبت به آینده این نتیجه را به دنبال دارد که تصمیم هایی که این دهه انتخاب می کنند همرا با ریسک و خطر باشد . جوانان پسامدرن ناگزیر از خطر پذیری هستند و نشانه های این تمایل را می توان درمثالی که در پاراگراف مذکور ارائه شد به خوبی حس و تجربه کرد و روی دیگری از این رنگ پررنگ را دید.
به طور کلی بایداین نکته را هم در نظر داشت که نسل دهه هشتادی را باید اولین نسلی دانست که با تکنولوژی های نوین ارتباطی به طور گسترده آشنا و حرفه ای است.ارتباط با این تکنولوژی ها و حجم زیاد اطلاعات دریافتی ، توانایی ها و ویژگی های خاصی را به دهه هشتادی نسل حاضر داده است . آنان برای دریافت پاسخ برای سؤالات خود بی تابی می کنند و همیشه در جستجوی اطلاعات و طرح پرسش هستند به طوریکه همانگونه گفته شد با یک قرار درعرض چند ساعت در مقابل یک سازمان عریض و طویل جمع می شوند و یک صدا همان قرارمحتواهای خود در شبکه های اجتماعی را مطالبه می کنند.این یعنی یگ گام رو به جلو ولی ناشناخته و غیر منتظره.این همان ویژگی جوان مدرن دهه هشتادی است که این روزها به وفور در لایه های اجتماعی این شهر دیده می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار