کد خبر: ۲۴۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹ 16 June 2016
به گزارش تابناک یزد، مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برخی دنبال شکاف بین دولت و نظام هستند، گفت: دولت و نظام یکی هستند و تفکیک و تلاش برای شکاف بین آنها انحراف است و تخریب دولت در حقیقت تخریب نظام می باشد.
سید رضا صالحی امیری چهارشنبه شب در جلسه شورای اداری استان قم در تالار معصومیه فرمانداری قم خاطرنشان کرد: مردم به سبد زندگی و مطالبات خود نگاه می کنند کاری ندارند که مجلس، دولت و یا قوه قضائیه اهداف آنها را تامین کرده باشد، بنابراین ما نباید تفکیکی بین دولت و نظام داشته باشیم.

*دولت وارد حاشیه نمی شود

وی گفت: یکی از اهداف دولت روحانی، مساله ثبات و آرامش است برخی به دنبال به حاشیه بردن دولت هستند ولی دولت وارد حاشیه نمی شود.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ثبات اصل اساسی است، افزود: در مناقشه و اختلاف مشکل مردم حل نمی شد عده ای ممکن است از راه مناقشه به نوایی برسند ولی برای مردم نان نمی شود.

وی با اشاره به وضعیت ثبات و آرامش کشور در سال های گذشته گفت: در دولت قبل رئیس دولت در مجلس شورای اسلامی در انظار عمومی علیه رئیس قوه دیگر افشاگری کرد و انگ زنی، تخریب و اتهام نقل مجلس شده بود، اینها همه نتیجه سویی برای کشور داشت.

صالحی امیری بیان داشت: شاید برخی افراد سوء نیت نداشته باشند ولی به کشور لطمه وارد می شود، مردم دچار اغتشاش ذهنی خواهند شد.

وی گفت: ما برای تداوم برنامه های دولت به وحدت نیاز داریم و همه با هر سلیقه ای باید در یک مسیر حرکت کنند، کشور صاحب و رهبر دارد و دولت مسیری را طی می کند که در چشم انداز توسعه، نقطه هدف آن را رهبر معظم انقلاب مشخص کرده و کسی نمی تواند این نقطه را گم کند.

صالحی امیری افزود: رهبر معظم انقلاب یک نگهبان هوشمند در همه عرصه ها برای نظام است، ایشان با صراحت و صداقت مسائل را بیان می کنند و فرمایشات ایشان نیز برای دولت فصل الخطاب است، اعتقاد ما به رهبری و مقدسات عمیق است ولی این دولت از مقدسات برای حیات خود سوء استفاده نمی کند.

وی ادامه داد: همه ما صف وزرای دولت را در روزهای پنجشنبه آخر هفته در قم برای دیدار با علما و مراجع تقلید را می بینیم ولی هیچ کدام از این افراد از شهرت علما و مرجعیت برای پیشبرد اهداف خود سوء استفاده نمی کند، این انحرافی بود که ما در گذشته به آن معترض بودیم.

*رئیس جمهوری متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست

صالحی امیری بیان داشت: ما به همدلی، همنوایی، سازگاری و عدم مرزبندی های کاذب اعتقاد راسخ داریم، رئیس جمهوری متعلق به هیج حزب و جناحی نیست و این نکته مهمی است.
وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی دولت به تعامل اعتقاد دارد، در سیاست خارجی یک روش تهاجمی و تقابلی است که ما آن را تجربه کردیم، سیاست دیگر، تعاملی است که با این روش، منابع تامین قدرت ما نسبت به گذشته تغییر ماهوی پیدا کرده است.

صالحی امیری بیان داشت: امروز قدرت نرم حرف اصلی را می زند و این به معنای نفی قدرت سخت نیست، در گذشته منابع قدرت تانک و توپ بود ولی امروز قدرت نرم تعیین کننده است و رسانه ها از کانون قدرت نرم هستند.

وی دیپلماسی را از ابزارهای قدرت نرم دانست و گفت: اگر از طریق مذاکره و تعامل منافع ملی را تامین کنیم چه نیازی به تقابل وجود دارد؟ در گذشته یک دولت فکر می کرد از طریق تقابل به هدف خود می رسد ولی در حقیقت نه تنها نرسیده است بلکه کشور را در شرایط سختی قرار داد.

وی ادامه داد: بیش از تحریم، مساله تهدید برای کشور مشکل ساز شده بود، درعرصه بین الملل وضعیت خوبی نداشتیم جوانان ما را در دانشگاه ها ثبت نام نمی کردند، تجار ما را نمی پذیرفتند، ولی دولت یازدهم در چارچوب خطوطی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده بود دنبال پاره کردن این زنجیر بود.

*دولت زنجیر تحریم ها را پاره کرد

وی بیان داشت: پاره کردن زنجیر تحریم و تهدید، هدف اصلی بود و چیزی که امروز اتفاق افتاده، پاره کردن این زنجیره است به گونه ای که صهیونیست ها راضی نیستند و بین آمریکا و اسرائیل در این زمینه اختلاف و شکاف ایجاد شده و درهسته ای این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در گذشته افکار عمومی جهان نسبت به ما ذهنیت خاصی پیدا کرده بودند، گفت: در سفری که به چین داشتم سوالات عجیبی از ایران می پرسیدند و حتی سوال می کردند آیا زنان در ایران آزاد هستند به خیابان بیایند، امروز این ذهنیت افکار عمومی جهان نسبت به کشور ما تغییر پیدا کرده و کشورهای غربی نیز خلع سلاح شدند و بهانه از آنها گرفته شد.

وی گفت: ما اگر در مسیر گذشته حرکت می کردیم به کدام هدف می رسیدیم؟، برای خروج از این وضعیت باید تغییر مسیر می دادیم، هدف اصلی تغییر پیدا نکرده بلکه مسیر تغییر کرد، برخی اصرار دارند که بگویند مقامات عالی نظام در جریان نیستند، در حالی که رهبر معظم انقلاب جزئیات مسائل را می دانند و از پشت تریبون دستوراتی را در مورد جزئیات به آقای صالحی دادند.

*دولت یازدهم از رهبر انقلاب هزینه نمی کند

وی ادامه داد: این درست نیست که دولت همیشه از مشورت های رهبری برای رسیدن به اهداف خود خرج کند، ما باید سپر رهبری شویم نه رهبر انقلاب را سپر خود قرار دهیم، اگر حسن و کار خوبی صورت می گیرد برای ملت و رهبری است اگر اشکالی است برای دولت می باشد و ما به این مساله اعتقاد داریم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها صحت، سلامت و امین بودن تیم مذاکره کننده هسته ای را تایید کردند، این دولت معتقد است که نگاه ناکجاآباد را به سمت توسعه تغییر داده و تعامل را با حفظ خطوط قرمز جایگزین تقابل کرده است.

وی ادامه داد: مسیر حرکت اقتصادی دولت صحیح، ولی کند است چون نیاز به سرمایه گذاری بیشتر داریم، در سال 90 درآمدما از نفت 114 میلیارد دلار بود و امروز به شدت کاهش یافته و اداره کشور با این وضعیت کار مشکلی است ولی دولت با همه سختی ها، از مسائل عبور کرد.

صالحی امیری گفت: برخی اعضای کابینه مانند اسحاق جهانگیری می گفتند بعد از انقلاب و جنگ چنین شرایط سختی را ندیده بودیم، درهمین وضعیت برخی به بازنشستگان نیروهای مسلح پیامک داده بودند که حقوق به شما نمی دهند بیاید تجمع کنید، آیا این درست است که مردم را تحریک به تجمع کنیم؟، اصلی که از اساس دروغ بود، حقوق بازنشستگان بعد از چند روز پرداخت شد.

وی گفت: جهت گیری دولت در عرصه سیاسی، اقتصادی، داخلی و خارجی صحیح است، ما به جای فریب مردم و کارهای روزمره جهت جلب رضایت لحظه ای مردم، دنبال کارهای بلند مدت هستیم، ما می توانستیم با 700میلیارد دلار زیرساخت های کشور را بهتر اداره و حتی بخشی را پس انداز و در صندوق ذخیره ارزی داشته باشیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: سیاست دولت این است که با این وضعیت موجود کشور را در مسیر توسعه قرار دهد، نباید کارهای بنیادی را فراموش کنیم، کارهای کوتاه مدت به ضرر ملت است و هرگز صلاح نیست، دولت ها می آیند و می روند ولی ملت برای همیشه می ماند و نباید کارهای بلندمدت را فدای لبخندهای زودگذر و کارهای کوتاه مدت کنیم.

این فعال سیاسی گفت: دولت قبل تنها در عرصه ورزش سه هزار و 660 مورد کلنگ زده و 60 هزار میلیارد ریال در این زمینه بدهی به جای گذاشته است.

*چالش های عمده دولت

وی گفت: دولت یازدهم امروز با دو چالش عمده مواجه است یکی پاسخ به چالش های گذشته و دیگری نیازهای روز است، باید با تلاش سنگین بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم، ما کشور را در شرایط بسیار سخت تحویل گرفتیم و اگر دقایقی از این وضعیت برای مردم تبیین شود باعث تکدر جدی آنها خواهد شد.

وی اظهار داشت: دولت با مردم صادق و شفاف است و آنان نیز قانع می باشند، راه نجات ما برای توسعه نیز جلب اعتماد و مشارکت مردم است و سرمایه اجتماعی موتور متحرکه برای رسیدن به هدف است.

صالحی امیری گفت: مردم در لحظه های خاص، تصمیم خاص می گیرند، مردم ما گاهی حرف و سخن نمی گویند ولی در مقطعی نظر خود را تحمیل می کنند، انتخابات سال 92 و هفتم اسفند 94 و اردیبهشت ماه 95پیام رای مردم به ما است.

*بداخلاقی مشکل اصلی کشور

وی با اشاره به اینکه بی اخلاقی مشکل اصلی کشور است، گفت: ما در سال جدید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت قبل از هر اقدامی نیازمند رسیدن به قله های اخلاق و فضیلت هستیم.
وی گفت: مشکل اول کشور، مساله اخلاق است و اگر بستر اخلاق در جامعه درست شود سایر مسائل نیز برطرف و سامان پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگر امروز ما در عرصه اقتصاد با معضل گران فروشی و فساد، در حوزه اجتماعی با مساله بیماری هایی مانند ایدز، فحشا و اعتیاد و در سیاست با انگ، تهمت و تخریب مواجه هستیم ریشه همه در بی اخلاقی است.

صالحی امیری تصریح کرد: ما قبل از هر اقدامی باید به سرمایه بزرگ اخلاق برسیم و با فضیلت و اخلاق جامعه را اداره کنیم وبا تهمت، افترا و انگ ردن ها راه به جایی نمی بریم.

مشاور رئیس جمهوری یادآورشد: حتی مقدمه تحقق اقتصاد مقاومتی را فضلیت و اخلاق می دانم.
صالحی امیری با اشاره به ظرفیت های نظام برای تحمل سلیقه های مختلف سیاسی گفت: نظام جمهوری اسلامی تاکنون همه گفتمان ها را با تنوع سلیقه ها در درون خود حفظ و جذب کرده است، به دلیل همین ظرفیت بالای نظام، در هر دوره گفتمان خاصی برای پاسخ به نیازهای جامعه شکل گرفته است.

*گردش قدرت علت ماندگاری نظام

مشاور رئیس جمهوری مهمترین رکن بقای نظام جمهوری اسلامی را گردش قدرت دانست،و گفت: گاهی برخی در عرصه های رقابت سیاسی به مردم به نوعی القاء می کردند که ما کاندیدای خاص هستیم ولی رهبر انقلاب فرمودند هر کس از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، مورد تایید نظام است.
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی هیچ کس نمی تواند بگوید من هستم و دیگران نباشند، این گردش قدرت به صورت مداوم به نظام سیاسی ایران حیات و بقا داده و خواهد داد.

صالحی امیری گفت: در سال 92 ظرفیت نظام برای همه سلیقه ها و ظرفیت ها بسیار بالا بود، برخی تلاش می کنند عرصه و دایره نظام را تنگ و دیگران را غیرخودی و خود را خودی جلوه دهند ولی در اندیشه امام و رهبری همه اندیشه ها در چارچوب نظام می توانند حضور داشته باشند.

مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: در مجلس دهم نیز همه نحله های فکری امکان ظهور و بروز دارند و چیزی که در انتخابات اتفاق افتاده، اراده مردم بود و کسی نتوانست در آن خللی وارد کند.

صالحی امیری اظهار داشت: در سال 92 باور واقعی همه ما این بود که رهبر معظم انقلاب اجازه هیچ دخل و تصرفی را در آرای مردم نخواهد داد و اراده رهبر معظم انقلاب در سال 92 با لبیک ملت ایران پیروز شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اراده نظام جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات سالم، شنیدن اراده، رای و رعایت حقوق مردم است، همیشه از دل دولت ها، یک دولت مخالف بیرون می آید.

*پیام صندوق های رای

وی اظهار داشت: ما در هر انتخابات یک رای داریم و یک صدای رای، به عنوان نمونه مردم در هفتم اسفند ماه با حضور خود در صحنه انتخابات رای داده و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کردند، ولی یک صدای رایی هم دارند که مطالبه مردم است و مطالبات مردم هیمشه در دل صندوق ها نهفته است.
صالحی امیری گفت: باید در کنار شمارش آرا به مطالبات مردم که از درون صندوق ها شنیده می شود پاسخ مثبت داده شود.

وی ادامه داد: اگر آرای مردم نتواند در معیشت، اقتصاد و حل آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد جامعه دلسرد خواهد شد، هیچ کس شانی جز خدمت به مردم ندارد و دولت به این اصل وفادار است.
وی بیان داشت: دولت یازدهم در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفت، اختلاف سلیقه ها همیشه فرع و وحدت، همدلی و اشتراک ما برای رسیدن به اهداف عالی نظام باید اصل باشد، ما با وجود اختلاف های فکری ولی در اصل نظام، امام، رهبری و فقاهت هیچ اختلافی نداریم.

وی گفت: اصل مهم سعه صدر، تحمل مخالف و مدارا است و دولت این اصل را به صورت جدی در سرلوحه کار خود قرار داده و باور دارد کسانی دیگری هم در این نظام هستند و حق دارند.

وی ادامه داد: ما باید اصل تنوع را به رسمیت بشناسیم وگرنه این نظام با این اهداف عالی، به مقصد نمی رسد ما نباید خود را سواره و دیگران را پیاده بپنداریم و شهروند درجه دوم نیز در کشور نداریم.
صالحی امیری گفت: هر دولتی با یک شعار و ادعا سر کار می آید یکی شعار سازندگی، یکی اصلاحات سیاسی، دیگری عدالت و ...، ولی مرجع قضاوت که تا چه اندازه موفق بودند، مردم هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از سیاست های دولت یازدهم، تغییر نگاه به توسعه کشور بود، قبل از این مسیر توسعه کشور به ناکجاآباد بود و اگر در آن مسیر گذشته سیر می کردیم به مقصود نمی رسیدیم.

صالحی امیری بیان داشت: در سال 92 آماری مطابق دریافت گزارش و آمارهای نهادهای مرجع مانند بانک مرکزی، مسیر کشور در ریل اصلی قرار نداشت ولی دولت با تلاش های شبانه روزی، کشور را در مسیر و ریل اصلی خود قرار داد و اگر شرایط گذشته را ادامه می دادیم معلوم نبود امروز کجا باشیم.
وی یادآورشد: آیا کشوری که از رشد مثبت 10 به منهای شش رسیده و رشد آن منفی شد می تواند ادعای توسعه داشته باشد؟، وضعیت تورم و اشتغال ما در گذشته به کجا رسیده بود؟

*مرز بین نقد و تخریب

وی با اشاره به اینکه نقد با تخریب متفاوت است، گفت: هیچ کس نسبت به نقد مشکلی ندارد ولی تخریب چیز دیگری است، نقد با هدف خیرخواهانه و از روی دلسوزی است ولی تخریب با هدف انتقام جویانه است.

وی گفت: نقد دنبال آگاهی بخشی ولی تخریب دنبال تحریک افکار عمومی است، برخی رسانه ها بی انصافی می کنند، نقد همراه با درک موقعیت های موجود، همراه با اخلاق، همه جانبه گرا و تامین کننده منافع ملی همراه با رعایت قواعد بازی است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: تخریب با رویکرد یکجانبه گرایی، ضد اخلاقی و دنبال تامین منافع شخصی است، ما می گوییم هر دولتی نقد نشود فاسد می شود ولی تخریب مانند موریانه است که نظام را با چالش مواجه می کند، بنابراین باید در چارچوب مطالبات مردم حرکت کرد.

*حاشیه سازی اتلاف وقت است

وی گفت: خیلی ها به دنبال بردن دولت به حاشیه هستند و این چیزی جز اتلاف وقت نیست، بازی باید جوانمردانه و با حفظ اصول اخلاقی باشد و ما نباید وارد فضا و مرزهای غیراخلاقی شویم وگرنه در گفتار و عمل دچار تعارض خواهیم شد.

وی ادامه داد: همه باید دنبال آرامش و ایجاد یک فضای آرام در کشور باشیم در محیط انگ زنی، انتقام و تخریب، توسعه شکل نمی گیرد و استراتژی اول دولت در سال 95 توجه به اقتصاد مقاومتی آن هم در عمل است نه در شعار.
وی گفت: بخشی از اقداماتی که در گذشته صورت گرفت توهین به ارکان نظام بود.

*ضرورت تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی

صالحی امیری فت: گفتمان اقتصاد مقاومتی را باید تولید و آن را به گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم، آیا اکنون در میان مردم نیاز به اقتصاد مقاومتی ایجاد شده ؟ اگر این امر تبیین شود مردم استقبال خواهند کرد، باید اقتصاد مقاومتی به گفتمان ملی تبدیل شود و آن را از سطح ملی به سطح اجتماعی بکشانیم.

وی ادامه داد: در مورد اقتصاد مقاومتی باید اجماع سازی و برای مردم شکافته شود و همه یکصدا، فریاد اقتصاد مقاومتی سر بدهند.

صالحی امیری بیان داشت: آیا اینکه عده ای اقتصاد مقاومتی را به حربه ای علیه دولت تبدیل کنند این صدای واحد است؟، روحانیت و حوزه ها باید گفتمان اقتصاد مقاومتی را در سراسر کشور ترویج دهند.
وی ادامه داد: ساختار سازی در اقتصاد مقاومتی نیز بسیار مهم است و مراجع تقلید امین مردم هستد و بیان یک مرجع یک جامعه را دستخوش تغییر خواهد کرد و تاثیرگذاری آنها بسیار بیشتر است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: برخی شبهه می کنند که محراب، سخنرانی و مسجد کارکرد خود را از دست داده ولی اینگونه نیست و باید از ظرفیت آنها در اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

صالحی امیری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن و اینکه در خانه سبزی بکاریم و یا مرغ پرورش دهیم نیست، اقتصاد مقاومتی برون زا، درون گرا و دارای شاخص های مهم است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
ا دولت در حمله به دولت قبل که اکثرا غیر واقعی است چه نوع نقدی را دنبال می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار