کد خبر: ۲۴۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 12 June 2016
مدارس جامع محیط‌زیست که به اختصار مدارس جم گفته می‌شود، طی سال‌های اخیر به پیشنهاد سازمان حفاظت از محیط زیست ازسوی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شد.
 هدف از راه‌اندازی این مدارس، آشنایی دانش‌آموزان از کودکی با مسائل زیست‌محیط‌ است تا بتوانند به‌طور خودانگیخته برای حفاظت از آب و خاک و طبیعت کشور تلاش کنند.
اجرای این طرح تا آنجا پیش رفت که به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تا پایان سال 94 حدود 60 مدرسه جامع محیط زیستی در کشور به عنوان پایلوت راه‌اندازی شد.
در آذرماه سال گذشته به دنبال برگزاری نشستی با حضور کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه و همچنین دبیران آموزش و پرورش، دو مدرسه راهنمایی دخترانه شاهد و فرزانگان یزد نیز به عنوان پایلوت مدارس جم معرفی شدند و در خبرها خواندیم که یزد نیز به جمع مدارس جم پیوست. اما از آنجا که تاکنون فعالیتی برای تبدیل این مدارس به مدارس جم نشده است گفته می‌شود که دیگر آنها به‌عنوان پایلوت مدارس جم مطرح نیستند.

مخالفت آموزش و پرورش با طرح
رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره حفاظت از محیط زیست استان با بیان این‌که ابتدا آموزش و پرورش همکاری خوبی با اداره حفاظت از محیط زیست در خصوص مدارس جامع محیط زیستی داشت، اظهار کرد: برگزاری جلسات هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش، برگزاری همایش توجیهی با دبیران 2 مدرسه و مسئولان، هماهنگی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای تأمین گل و نهال برای کاشت و نصب آبسرد کن نی‌دار در 2 مدرسه دخترانه راهنمایی شاهد و فرزانگان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای حدود 90 دبیر محیط زیست و دولت سبز از اقدامات انجام شده در این زمینه است.
«نرگس کریمیان» ادامه می‌دهد: اداره حفاظت از محیط زیست با آموزش و پرورش، جلسات متعددی در خصوص راه‌اندازی مدارس جامع محیط زیستی (مدارس جم) برگزار کرد و در نهایت مدارس راهنمایی دخترانه شاهد و فرزانگان به علت همکاری مدیران آن و همچنین داشتن فضای مناسب برای فعالیت‌ها و ادامه آن در آینده به عنوان پایلوت راه‌اندازی مدارس جم در استان انتخاب شدند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر طرح مدارس جم در استان متوقف شده است، می‌گوید: ابتدا اداره آموزش و پرورش همکاری خوبی با اداره حفاظت از محیط زیست داشت ولی زمانی که طرح برای نهایی شدن به شورای عالی رفت با مخالفت روبه‌رو شد و وزارت آموزش و پرورش با این طرح مخالفت کرده است که این موضوع خلاف چیزی است که در منشور مدارس جم نوشته و آماده شده، است.
کریمیان به فعالیت‌های مشترک اداره حفاظت از محیط زیست با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در گذشته فعالیت‌هایی چون اکران فیلم‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، بازدید دانش‌آموزان از موزه حیات وحش اداره حفاظت از محیط زیست و برگزاری دوره‌های آموزشی انجام شده که در قالب طرح مدارس جم نیز نبوده است.
بی‌شک «مدارس جامع محیط زیستی» که سعی در بهبود شرایط زیست‌محیطی و وضعیت طبیعت کشور دارد، آن هم از طریق آموزش‌هایی که کودکان و دانش آموزان در دوران کودکی می‌بینند، می‌تواند جایگاه و اهمیت محیط‌زیست و طبیعت کشور را در ذهن کودکان بالا ببرد؛ به‌طوری‌که دانش‌آموزان نه تنها در صدد تخریب و آسیب‌زدن به طبیعت برنیایند بلکه در تلاش باشند تا محیط‌زیست خود را همیشه تمیز و پاکیزه نگاه دارند.
به نظر می‌رسد اصلی‌ترین نتایج توقف طرح‌هایی چون مدارس جم، دستیابی دیرتر به داشتن یک زندگی سالم و عاری از آلودگی باشد و تلاش هر یک از ما می‌تواند در تحقق‌یافتن اهداف این مدارس در داشتن یک زندگی بهتر و با نشاط‌تر مؤثر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار