کد خبر: ۲۴۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵ 12 June 2016
استقبال از استخرهای شنا بانزدیک شدن به فصل تابستان و برای فرار از گرمای کویری استان رو به افزایش است در این میان استخرهای سرپوشیده با استقبال بیشتری نسبت به سایر استخرها روبه‌رو هستند.
اما در استانه فصل تابستان و افزایش استفاده از استخرها، دغدغه‌های شهروندان در‌خصوص تعداد استخرها و کیفیت استخرها رو به افزایش است.همشهری برای اطلاع از کیفیت استخرها با «محمدرضا باغستانی» رئیس هیات شنای استان به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
  • چه تعداد استخر در استان فعال است؟
بیش از 30 استخر سرپوشیده در استان وجود داردکه این تعداد می‌تواند نقش بسزایی در توسعه رشته شنا داشته باشد، به طوری که در هر شهرستان حداقل یک استخر شنا وجود دارد. یکی از طرح‌های بسیار مطلوبی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان در حال پیگیری است، دریافت تاییدیه فنی از سوی هیات شنای استان برای استخرهاست. با اجرای این طرح، نظارت بر استخرهای شنای استان هم از نظر رعایت استانداردهای فنی و هم از نظر آموزش شنا ارتقا می‌یابد.
  • استقبال شهروندان یزدی از استخرهای شنا در فصل تابستان افزایش می‌یابد. توصیه شما به خانواده‌ها برای بهره‌گیری بهتر از این فضاهای تفریحی و ورزشی چیست؟
برای انتخاب استخر مناسب برای شنا، باید به معیارهای بسیاری توجه کرد. مهم‌ترین موضوع داشتن مجوز است البته منظور من مجوز آموزش شناست. استخرهایی که به مقوله آموزش شنا وارد می‌شوند باید حتما از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان مجوز داشته باشند. خانواده‌ها همچنین باید به سابقه آموزش و رضایت شهروندان از استخر مزبور هم توجه کنند. تحقیق و بررسی درباره کیفیت آموزش و توانایی و مهارت مربیان مسئول آموزش هم بسیار مهم است. در کنار آن کیفیت فیزیکی استخر هم باید مورد توجه قرار گیرد. کیفیت آب، وضعیت رختکن و رعایت بهداشت در محیط استخر همه از ویژگی‌های مهمی است که برای حفظ سلامت شهروندانی که از استخر استفاده می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرد.
  • آیا هیات شنا برای آموزش و ارتقای کیفیت آن برنامه ‌ریزی کرده است؟
بله، یکی از وظایف اصلی هیات شنا توجه به مقوله مهم آموزش است. شهروندان باید به سطحی از مهارت برسند که خودشان و فرزندانشان هنگام استفاده از استخرهای شنا با مشکلات و خطرات جانی مثل غرق شدن مواجه نشوند، از این رو در تابستان آموزش رشته شنا با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. آموزش شنا از سوی هیات از سن 4‌سال به بالا آغاز می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا برای آموزش در فصل تابستان، یکی از برنامه‌های اصلی هیات در فصل تابستان، تمرکز بر آموزش شناست. هیات شنا همچنین به اهمیت آموزش شنا در استخرهای استان توجه ویژه‌ای دارد. تاکید شده است که در حین آموزش، افرادی که دارای استعدادهای قابل توجه هستند، شناسایی و برای عضویت در تیم شنای استان انتخاب شوند. به این ترتیب می‌توان گفت که آموزش، فرصت را برای استعدادیابی فراهم کرده است و می‌تواند در تحقق درخشش استان در رشته شنا در کشور نیز نقش موثری داشته باشد.
  • درباره هزینه و مدت دوره آموزش توضیح دهید.
طول دوره مورد نیاز برای آموزش شنا، 12‌جلسه است که در سال گذشته با دریافت 100‌هزار تومان شهریه، در استخرهای شنای استان برگزار می‌شد. امسال با توجه به تشکیل جلسه مشترک با اداره کل ورزش و جوانان استان سعی داریم که هزینه آموزش شنا در استخرها را 20‌درصد افزایش دهیم. به این ترتیب حداکثر هزینه‌ای که بابت آموزش شنا در یک دوره از شهروندان دریافت می‌شود، 120‌هزار تومان خواهد بود که بعد از تصویب و اعلام به استخرها، به شهروندان اعلام می‌شود. یکی از برنامه‌های اصلی هیات شنا، برگزاری دوره‌های آموزشی برای آموزش مهارت شنا به افرادی است که به استخرها مراجعه می‌کنند. یکی از طرح‌هایی که برای ارتقای کیفیت آموزش شنا در استان اجرا شده است، طرح «صبا» است که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان اجرا شده است. بر اساس این طرح ، دانش‌آموزان پایه‌های چهارم ابتدایی برای آموزش مهارت شنا دعوت می‌شوند.
  • آیا ارزیابی کیفیت آموزش شنا در استخرهای استان انجام می‌شود و آیا تاکنون در اثر ارزیابی‌های انجام شده، هیچ استخر شنایی تعطیل شده است؟
هیات شنای استان ناظر بر آموزش شنا در استخرهاست به طوری که تیم فنی و با تجربه‌ای از هیات، کیفیت دوره‌های آموزشی را ارزیابی می‌کنند. خوشبختانه با توجه به وظیفه‌شناسی یزدی‌ها، تاکنون تخلفی منجر به تعطیلی استخر نشده اما تذکراتی درباره نحوه آموزش به بعضی استخرها داده شده که باعث برطرف شدن نقاط ضعف شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار