کد خبر: ۲۴۳۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸ 10 June 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدتقی خان بن میرزا محمد باقر بافقی كه به خان بزرگ شهرت داشت و سر سلسله ‌خاندان مشهور به «خوانین» یزد بوده است در سال ۱۱۲۹ متولد شد. وی پس از به حكومت رسیدن، تأسیسات عمومی و خیریه مهم مانند باغ دولت‌آباد، میدان خان،‌ قیصریه، مدرسه خان و جنت‌آباد را احداث كرد. مدرسه علمیه خان استان یزد در بازارچه پنجه علی این استان قرار دارد.يزد ، در اواخر قرن سيزده داراى حوزه علمى پر رونقى بوده و پنج مدرسه علميه به فعاليت اشتغال داشته است. در اين ميان مدرسه بزرگ و زيباى محمدتقى خان از شهرتى به سزا برخوردار بوده است.
بسيارى از شاگردان ميرزاى شيرازى، شيخ انصارى و آخوند خراسانى با تدريس دروس سطح و خارج ، رونقى به سزا به حوزه علميه يزد بخشيدند و بزرگان زيادی از اين حوزه برخواسته‏ اند.


مدرسه خان

مدرسه خان

محمدتقی خان، مدرسه خان را خارج از حصار شهر یزد ایجاد كرد، این بنا مركب از دو مدرسه بزرگ و كوچك است. مدرسه كوچك را محمد تقی خان و مدرسه بزرگ را كه طرف غرب و متصل به اولی است علینقی خان پسر محمدتقی خان بنا كرده‌‌اند. اصالت معماری بناهای یاد شده به لحاظ تعمیر و مرمت‌هایی كه در دهه‌های اخیر روی آن‌ها صورت گرفته است، دستخوش تغییرات شده و از تركیب آرام و آراستگی قدیم خارج شده است.

مدرسه خان

مدرسه خان

سبک معماری این مدرسه، که چشم هر گردشگری را خیره می‌کند، به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه بازمی‌گردد و پیشینه تاریخی بزرگی برای شهر یزد محسوب می‌شود و در ایامی که درس و بحث طلاب تعطیل است، گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند.

مدرسه خان

مدرسه خان

یکی از نکات جالب توجه این مدرسه، راه زیرزمینی است که مدرسه خان را به مدرسه مصلای یزد متصل می‌کند و نشان‌دهنده آن است که اساتید و طلاب این دو مدرسه، از این طریق با هم ارتباط داشته‌اند. تصویر وقفنامه این بناها با شماره ۶۷۲۴ در كتابخانه مركزی دانشگاه تهران موجود است.

کتابخانه مدرسه خان

کتابخانه مدرسه خان

تاپ توریسم ،

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا آیت اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
من نمی دانم اینقدر جعلیٌات در باره تاریخ مذهبی و به ویژه تاریخ روحانیت یزد از کجا ناشی می شود و چرا ؟! !! . تاریخ صحیح نشان می دهد که میرزای شیرازی و آخوند خراسانی چندان رابطه ی بدی با غرب نداشته اند و مصالحه کنان و مسامحه کنان مشروطیت را پذیرفته اند . حال آنکه رقیب آنان ، آقاسید کاظم طباطبائی یزدی که مخالف مشروطیت هم بوده اند و حتی با غربی ها وارد جنگ شده اند حوزه یزد را نیزدر انحصار خود داشته اند به خصوص حوزه علمیه خان را که تحت مدیریت آقا سید یحیی و آقا میر سید حسین میرزا بوده است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار