کد خبر: ۲۴۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱ 07 June 2016
وقتی یک یزدی نام دیابت یا بیماری قند را می‌شنود، اولین چیزی که به ذهنش خطور می‌کند، آمار بالای دیابت در یزد، نسبت به کل کشور است و این سوال برایش مطرح می‌شود که آیا خود او نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارد یا خیر. به‌تازگی 2 طرح جدید در استان اجرایی شده که علاوه بر کمک به شهروندان در زمینه آگاهی از اینکه تا چه حد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، راه‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت نیز به آنها آموزش داده می‌شود.
«محمدرضا آقایی میبدی» مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان، مرکزی که مجری این دو طرح جدید است، در گفت و گو با همشهری به این دو طرح «مدرسه حامی‌ پیشگیری از دیابت» و «مدرسه خانوادگی دیابت» اشاره و یکی از اهداف اجرای این طرح‌ها را کاهش نرخ رشد 20 درصدی دیابت در استان که بیشترین نرخ رشد دیابت در کشور است، عنوان می‌کند. مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.
  • در خصوص طرح «مدرسه خانوادگی دیابت» که در یزد اجرا می‌شود، توضیح دهید.
طرح «مدرسه خانوادگی دیابت» با تاکید بر نقش حمایتی خانواده‌ها و یادآوری این نکته که مشکل دیابتی‌ها فقط بیماری نیست، بلکه باید زندگی دیابتی داشته باشند، اجرا می‌شود. شرایط دیابتی‌ها، شرایط ویژه‌ای است و کسانی که می‌توانند بیشترین کمک را به افراد مبتلا به دیابت کنند، خانواده‌هایشان هستند. ما از همه افراد به ویژه بیماران دیابتی، دعوت می‌کنیم که به صورت خانوادگی در کلاس‌های ما شرکت کنند. در این کلاس‌ها موضوعات مربوط به بیماری قند به صورت عمومی ‌و قابل فهم برای همه بیان می‌شود و موضوعاتی مانند تغذیه، تحرک بدنی، پیشگیری از دیابت و مدیریت استرس تشریح می‌شود. این طرح از اواسط فروردین ماه و همزمان با هفته سلامت شروع شده است و برای هر خانواده در دوره‌ای حدود یک ماهه کلاس برگزار و در ادامه طی 5 تا 6 ماه سعی بر حل مشکلات آنها می‌شود. در این طرح با کمک خیران به مبتلایان دیابت تسهیلاتی داده شده و اردوهایی برای آنها در نظر گرفته و بسته‌ای فرهنگی نیز به آنها اعطا می‌شود.
  • شیوه کار این مدرسه چگونه است؟
در این جلسات افراد با پر کردن فرمی، خود اظهاری می‌کنند؛ یعنی مشکل خانواده خود را توضیح می‌دهند. ممکن است همه افراد در خانواده چاق باشند، نوشابه زیادی مصرف کنند و یا مشکلات رژیمی‌دیگری داشته باشند. پس از این خود اظهاری به آنها کمک می‌شود که مشکلات خود را به صورت خانوادگی درمان کنند.
طرح «مدرسه حامی ‌پیشگیری از دیابت» نیز برای کاهش آمار ابتلا به دیابت در استان اجرایی می‌شود.
  •  این طرح چگونه طرحی است؟
 این طرح در 700 دبستان استان انجام و همزمان با دانش‌آموزان به پدر و مادرها و معلمان نیز آموزش داده می‌شود. حداقل میزان آموزش به هر یک از این 3‌گروه 5‌جلسه است که این جلسات برای دانش‌آموزان در ساعات فوق برنامه‌شان برگزار می‌شود. در این طرح، موضوعات پیشگیری از دیابت، ورزش، تغذیه و تحرک بدنی و نیز مدیریت استرس با کمک آموزش و پرورش به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. بنابر آمار‌های منتشر شده بیش از 100‌هزار نفر در استان، عمدتا به دلایلی نظیر چاقی، بی‌تحرکی، عوامل ژنتیک، رژیم غذایی بد و مصرف کم سبزیجات به دیابت مبتلا هستند که حدود نیمی ‌از این تعداد از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع و به اصطلاح دارای دیابت پنهان هستند. به نظر می‌رسد اجرای طرح‌های «مدرسه حامی‌ پیشگیری از دیابت» و «مدرسه خانوادگی دیابت» این امکان را مهیا می‌کند تا علاوه بر این‌که مردم بدانند دارای دیابت پنهان هستند یا خیر از روش‌های مبتلا نشدن به این بیماری، آگاهی کاملی پیدا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار