مدیرکل محیط زیست یزد با بیان اینکه سه هزار و 500 واحد صنعتی در مسیر دشت اردکان - مهریز فعال هستند گفت: 400 واحد از این تعداد آلاینده بودند که با اقدامات انجام شده در چند سال اخیر به 200 واحد کاهش یافت.
کد خبر: ۲۳۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴ 02 June 2016
به گزارش تابناک یزد،سیدحسین سادات موسوی  در نشستی خبری درباره وضعیت آلایندگی های موجود در استان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی ها، منابع آلایندگی در هر منطقه ای بر مبنای ثابت و سیار متفاوت است به عنوان نمونه آلودگی های تهران بیشتر ناشی از آلودگی های سیار همچون وجود 2میلیون خودرو در شهر است.
موسوی اضافه کرد: در حالی که در یزد آلودگی های زیست محیطی بیشتر ناشی از آلودگی های ثابت و عمدتا از کارخانه ها مستقر در دشت اردکان از مسیر عقدا تا مهریز بوده که سه هزار و 500واحد صنعتی در آن مستقر شده است.
وی با اشاره به فعالیت های شبانه روزی برای کاهش این آلودگی ها گفت: واحد آلاینده با بازدید های شبانه روزی ، گشت پایش شبانه و فیلترگذاری بخش های آلاینده از 400 واحد به نصف این رقم در طول دو سه سال اخیر رسید.
این مسئول افزود: از مجموع واحدهای صنعتی استان، 400 واحد کوره آجرپزی ، 30 فولاد و تعداد زیادی کارخانه های کاشی است که با تلاش ها و پیگیری های محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری در این مسیر دیگر مجوز صنایع آب خواه ، کاشی و آجر داده نمی شود و کارخانه های فولاد نیز باید در جوار معادن ساخته شود.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به لزوم حرکت به سمت صنایع پاک و بدون آلودگی خاطرنشان کرد: در حال امکان سنجی و پهنه سازی صنایع هستیم تا آلایندگی های صنعتی به حداقل برسد ولی معتقدیم باید این روند کاهش آلاینده ها در اجرای برنامه ششم توسعه نیز تداوم یابد.
موسوی مجهزسازی کوره های آجرپزی برای نخستین بار در کشور، پیشنهاد 3قرق از 5 قرق درحال بررسی کشور از یزد در مناطقی همچون علی آباد و دربید، تعطیلی سه کارخانه فولاد در خضرآباد و اشکذر و برقراری گشت پایش شبانه برای نخستین بار در کشور و سه شب در هفته بدون دادن مزایا به پرسنل را از مهمترین فعالیت های اجرایی محیط زیست استان در چند سال اخیر عنوان کرد.
وی یکی از دغدغه های مهم امسال محیط زیست استان را کاهش 40 میلیمتر بارندگی نسبت به سال قبل و تداوم خشکسالی ها اعلام کرد.
وی تاکید کرد : از این رو باید صنایع بر مبنای وضعیت آب ، اقلیم و جمعیت مستقر در هر منطقه تعریف شود به همین منظور در دو سال اخیر هیچگونه مجوز کاشی و فولاد در مسیر دشت اردکان صادر نشده و در تمام استان نیز مجوز در این دو بخش به شدت کاهش یافته است.
مدیرکل محیط زیست استان در پایان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی و نهادینه کردن مقوله محیط زیست در کشور گفت: این موضوع مهم باید از ارکان اصلی در ساخت و سازهای صنایع باشد اما متاسفانه بر اساس فرهنگ غلط به عنوان جزئی از فعالیت صنایع تلقی شد که باید اصلاح شود.
** از ظرفیت داشته های طبیعی استان همچون درختان کهنسال استفاده کنیم
در ادامه این جلسه معاون محیط زیست محیطی اداره کل با اشاره به لزوم توجه به دو مقوله خشکسالی ها و ایجاد قرق برای حفظ گونه های حیات وحش گفت: امسال خسارت مستقیم خشکسالی به محیط زیست استان 940میلیارد ریال بوده که اگر با سایر خسارت های غیرمستقیم جمع زده شود خیلی بیشتر خواهد شد.
حسن اکبری افزود: این خشکسالی ها به مرور و در آینده اگر تداوم یابد منجر به مهاجرت قطعی بچه های ما خواهد شد بنابر این باید بجای تاکید بر ایجاد صنایع متعدد از ظرفیت و داشته های محیط زیستی استان همچون درختان کهنسال که هر کدام توانایی اشتغالزایی به اندازه یک کارخانه دارند تمرکز شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه قبل از ایجاد و ساخت برخی کارخانه های فولاد که کوره قراضه هم دارند مخالفت خود را با ساخت آنها اعلام کرده ایم ولی در سالهای قبل به بهانه ایجاد اشتغال نظر محیط زیست مورد بی توجهی قرار گرفته و اثرات آن امروز دیده می شود بنابر این باید در مرحله اول آموزش را مدنظر قرار دهیم.
معاون محیط زیست محیطی اداره کل محیط زیست استان با اشاره به نابودی 80درصد ذخایر زیست محیطی و حیات وحش کشور از دهه 30تا 80 تاکید کرد: تنها راه پیشگیری از ادامه این روند که در همه جای دنیا انجام شده حرکت به سمت ایجاد قرق های و شکارگاههای خصوصی و نظارت بر آنهاست.
** مخالفت با 25 مجوز فولاد در دشت اردکان
معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان نیز در این نشست با اشاره به برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت این اداره کل گفت: مخالفت با درخواست 25 تا 30مجوز فولاد در محور دشت اردکان ، بردن برخی پرونده ها به دادگاه و پیشنهاد هزینه کرد مالیات کارخانه در راستای کاهش آلایندگی آن از مهمترین برنامه های ما بوده است.
محمدرضا کوچک زاده تاکید کرد: مهمترین مشکل زیست محیطی استان و حتی کشور نبود برنامه و نقشه آمایشی پیشرفت و توسعه هر استان بر مبنای اقلیم و شرایط زیست محیطی آن است از سوی دیگر معتقدیم باید احترام به طبیعت و محیط زیست از کودکی آموزش داده شود تا بتواند در بزرگسالی و عرصه مدیریت تاثیرگذار باشد.
وی درباره وضعیت پسماندها نیز گفت: در این بخش می توانیم با برخوردهای قهری و معرفی به دادگاه کارها را پیش ببریم اما تمام تلاش خود را به سمت بهینه سازی فعالیت ها معطوف کرده ایم.
در ادامه این جلسه ذوالفقاری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی نیز نکاتی را درباره آموزش در حوزه محیط زیست و بهره گیری از فارغ التحصیلان این بخش بیان کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار