با حضور سه تن از کارشناسان موسسه مطالعات بین‌المللی کشورهای عربی از کشور اردن در دانشگاه یزد و جمعی از اعضای هیئت علمی پردیس علوم انسانی و اجتماعی و دانشجویان دانشگاه یزد، درخصوص مسائل روابط ایران با جهان عرب بحث و گفت‌وگو شد.
کد خبر: ۲۳۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸ 26 May 2016
به گزارش تابناک یزد،دکتر راعد فوزی رییس مرکزعربی مطالعات راهبردی اردن گفت: رابطه بین کشورهای عربی به این صورت نیست که با یک کشور عرب رابطه داشته و با کشوری دیگر نداشته باشد و همه کشورهای عربی به نوعی به هم مربوط هستند.

وی با اشاره به منشور ۷ سازمان ملل متحد افزود: بر اساس این منشور کشورها حق مداخله در کشورهای دیگر را ندارند ولی چیزی که ما شاهد هستیم به این صورت نیست و این امر رعایت نمی‌شود و این منشور عملاً جای کار در کشورها ندارد.

راعد فوزی با اشاره به مشکلات کشور یمن و تلاش ایران برای حل این مشکلات،تصریح کرد: روابط کشورها در هم تنیده شده و هرکشوری دچار مشکل شود، برای سایر کشورها نیز مشکلاتی پدید می آید.

وی با اشاره به نقش آمریکا در منطقه گفت : منافع آمریکا فقط در واشنگتن رقم نمی‌خورد و ما نمی‌توانیم نقش آمریکا را در خاورمیانه انکار کنیم چون نقش مهمی دارد ولی باید سعی کنیم خود را با شرایط جدید وفق دهیم.

رابطه ایران با کشورهای عربی

وی به رابطه ایران با کشورهای عربی اشاره کرد و افزود: ایران با برخی کشورهای عربی رابطه خوبی داشته و با برخی دیگر رابطه شکننده‌ای داشته است. مانند مصر و مراکش که قبل از انقلاب در این کشورها رابطه بهتری داشته است و بعد از انقلاب در آن کشورها روابط تغییرات زیادی پیدا کرد.

دکتر راعد با اشاره به کشور عراق گفت: این کشور یک هویت عربی دارد، روابط موجود میان عراق و برخی کشورها، این کشور را به چند بخش تقسیم می‌کند که سرانجام خوبی در نهایت نخواهد داشت و کشورهای هم‌مرز با عراق را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات روابط بین ایران و جهان عرب به دلیل مشکلات ایران و عربستان است؟ گفت: ایران به عنوان رهبر شیعه و عربستان به گفته وی رهبر اهل سنت باید باهم مشکلاتشان را حل و فصل کنند و این مشکلات منطقه‌ای باعث می‌شود روابط حسنه نشود.

به گفته وی با اسلامی که بین ما مشترک است و وحدانیتی که وجود دارد می‌تواند این امر نقطه مشترکی باشد تا مشکلات در منطقه حل شود.

تضاد ایدئولوژی یکی از مسائل روابط ایران با جهان عرب است

دکتر فاطمه الصمادی، محقق ارشد اردنی موسسه مطالعات الجزیره قطر در این نشست گفت: روابط بین ایران و جهان عرب مشکلات زیادی داشته است و این مشکلات از تضاد ایدئولوژی، سیاسی و فکر بین ایران و جهان عرب ریشه می‌گیرد.

وی افزود: هنگامی که از تاریخ صحبت می‌کنیم می‌توان گفت تاریخ یک نقطه مشترک بین ایران و جهان عرب است اما در همین تاریخ نیز تضاد وجود دارد و در عین اشتراک می‌توان تضاد را حس کرد.

این کارشناس اردنی با اشاره که تضاد ایدئولوژی گفت: این تضاد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

وی اظهارداشت : انقلاب اسلامی یک پدیده بزرگ بود و پس از آن مسائل زیادی در منطقه تغییر یافت و روابط دگرگون شد.

الصمادی با اشاره به جنگ بین ایران و عراق گفت: این جنگ مشکلات زیادی برای روابط ایران و کشورهای عرب به وجود آورد.

وی که دانش‌آموخته دانشگاه علامه طباطبایی است با تاکید بر گفت‌وگوهای رودرو بین ایران با کشورهای عربی تصریح کرد: این گفت‌وگوهای کنونی که به صورت غیرحضوری انجام می‌شود باعث ایجاد بی‌نظمی‌هایی در منطقه خاورمیانه شده است.

دکتر الصمادی اظهار داشت : بین ایران و جهان عرب مشترکات زیادی وجود دارد از جمله اسلام و فرهنگ حاکم بر منطقه اما با کشمکش‌های سیاسی، چیزهای خوبی نخواهیم دید.

وی خاطرنشان ساخت : یک مشکل بزرگ برای سیاست خارجی ایران حمایت از بشار اسد است و این در روابط بین ایران و عرب تاثیرگذار است.

به گفته وی مشکلات روابط باید به دست مردم حل شود و هنگامی که به دست سیاستمداران باشد حل نخواهد شد.

سنت، تاریخ و اعتقادات

دکتر ایمن خلیل استاد دانشگاه اردن و از کارشناسان موسسه مطالعات عرب نیز در این نشست گفت: ایران و جهان عرب، سنت، تاریخ و اعتقادات مشترک دارد اما با این اشتراکات متاسفانه روابط ایران و جهان عرب روبه زوال است و روزبه‌روز بدتر می‌شود.

وی با اشاره به کشور اسرائیل، آن را یک دشمن مشترک برای ایران و جهان عرب خواند و افزود: این اعتقاد وجود دارد که آنچه که می‌تواند ما را متحد کند از آن چیزی که باعث جدایی ما می‌شود، بیشتر است.

ایمن خلیل اظهارداشت : بهار عربی این را نشان می‌دهد که ملی‌گرایی عربی در حال گسترش است و این باعث شده که تضاد بین ایران و کشورهای عربی بیشتر شود.

این کارشناس با اشاره به مشکلات کشور سوریه گفت: این مشکلات به اختلافات بین ایران و کشورهای عربی دامن می‌زند.

وی با اشاره به قراردادهای بین ایران و بعضی کشورهای عربی تصریح کرد : تعداد قراردادها بسیار کم است و این نشست‌ها می‌تواند باب روابط در آینده را باز کند.

وی به توافق بین ایران و ۵+۱ اشاره کرد و به ایرانیان تبریک گفت و افزود: این توافق صلح‌آمیزبودن ایران و تعهد ایران به مجامع بین‌المللی را نشان می‌دهد.

دکتر خلیل اظهار داشت : بعد از توافقات تعهد ایران درخصوص مسائل هسته‌ای اثبات شده اما مسئله هسته‌ای کشور اسرائیل حل و فصل نشده و این جای سؤال دارد.

به گفته وی کشورهای عربی معتقدند کشورها باید عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشند.

علیرضا میریوسفی رئیس گروه مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران نیز در جواب صحبت‌های کارشناسان اردنی درخصوص حمایت ایران از بشاراسد گفت: کشور ایران نه موافق ماندن بشار اسد است نه مخالف، تغییر حکومت چیزی است که ما با آن مخالفیم و اعتقادمان بر این است که انتخاب حکومت از طریق آرای مردم در انتخابات انجام شود و ما نباید دخالتی در آن داشته باشیم.

در پایان این نشست کارشناسان اردنی به سؤالات حاضران پاسخ دادند

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
روابط ایران و کشورهای عربی بررسی شد چقدر مضحک چی بررسی شد.
فقط توهین به ایران و ایرانی کردند و بس
سیاست دوگانه ایران رو موجب بحران منطقه معرفی کردن با اون کاریکاتور موهنی که نشون دادن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار