کشته شدن رهبر طالبان در مسیر اصلی منتهی به مرزهای ایران، حرف و حدیث های بسیاری را در باره روابط پیچیده این گروه با تهران ایاین پاسپورت با نام ولی محمود همچنین نشان می دهد که وی از مسیر مرزهای تفتان در حال بازگشت به پاکستان بود.اد کرده است.
کد خبر: ۲۳۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 26 May 2016
به گزارش «تابناک یزد»، به نقل از گاردین، کشته شدن رهبر طالبان در مسیر اصلی منتهی به مرزهای ایران، حرف و حدیث های بسیاری را در باره روابط پیچیده این گروه با تهران ایجاد کرده است.

تحلیلگران با بیان اینکه این پاکستان بود که به طور سنتی همواره به حمایت پنهانی از شورشیان افغانستان متهم می شد، گفت: ایران نیز برای طالبان سلاح، پول و پناهگاه فراهم می کند. با توجه به دشمنی عمیق ایدئولوژیک میان گروه های تندرو سنی و ایران شیعه، دو طرف اما برای همکاری با یکدیگر در مواضع ضروری علیه دشمنان مشترک و بر سر دستیابی به منافع مشترک تمایل دارند.

بر اساس مُهر مهاجرتی که بر روی پاسپورت پیدا شده در کیفی در نزدیکی تاکسی حامل ملامنصور، نشان می دهد، ملا منصور نخستین بار 2 ماه پیش وارد ایران شده بود. وی در حال سفر بود که در اثر حمله جنگنده های آمریکا کشته شد.

این پاسپورت با نام ولی محمود همچنین نشان می دهد که وی از مسیر مرزهای تفتان در حال بازگشت به پاکستان بود. مرزی که در فاصله 280 مایلی محل کشته شدن وی قرار دارد، ملامنصور برای صرف ناهار در این محل توقف کرده بود.

روز دوشنبه وزارت خارجه ایران ورود چنین شخصی از مسیر ایران به پاکستان را تکذیب کرد.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفت: ایران از هر تلاشی برای به برقرار کردن ثبات و صلح در افغانستان استقبال می کند.

به گزارش نامه نیوز، گاردین در ادامه مدعی شد: هنوز روشن نیست ملامنصور دقیقا در ایران به کجا رفته است چرا که این سفر به صورت مخفیانه انجام شده است و ممکن است شرایط آن از سوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مهیا شده بود یا  اینکه وی در میان جمعیت بسیار زیادی از مردم افغان که در شرق ایران به ویژه در مشهد و زاهدان زندگی می کنند حضور پیدا کرده باشد.

یک مقام پاکستان نیز اعلام کرد که فکر نمی کند ایران از شورشیان خارجی حمایت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار