یکی از این دو مسئول با تأکید بر اینکه فیلم توسط برخی معتمدین در جشنواره کن 2016 دیده شده، گفت: احتمالاً فیلم بدون اصلاحات خاصی در ایران اکران خواهد شد؛ اما منبع دیگر تأکید کرد، شاید در حد چند ثانیه صدای یکی از سکانس‌ها نیاز به حذف تا تخفیف داشته باشد و در غیر این صورت، جرح و تعدیل خاصی برای این اثر فرهادی قابل تصور نیست.
کد خبر: ۲۳۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰ 26 May 2016
فیلم «فروشنده» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی پس از درخشش در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، در صف اکران در ایران و سایر کشورها قرار می‌گیرد و بر خلاف گفته‌های سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اصلاحات جدی پروانه نمایش دریافت خواهد کرد و در سینماهای ایران به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش «تابناک یزد»، اصغر فرهادی فیلم «فروشنده» را اثری بین المللی ساخت و با وجود تهیه کنندگی مشترک کمپانی فرانسوی ممنتو و اصغر فرهادی، هفتمین فیلم فرهادی با پروانه نمایش داخلی ـ که هجدهم مهرماه 1394 صادر شد ـ تولید شد تا در ادامه همچون سایر فیلم‌های سینمایی، درخواست پروانه نمایش و اکران در ایران ارائه شود.

نمایش فیلم «فروشنده» بدون ممیزی جدی بر پرده سینمای ایران

این درخواست هنوز با ضمیمه نسخه بازبینی فیلم به سازمان سینمایی نرسیده، چون با توجه به اینکه آخرین مراحل فنی فیلم «فروشنده» در روزهای منتهی سه سفر فرهادی و تیمش به کن انجام شد، نسخه نهایی فیلم به کن رفت و پس از بازگشت فرهادی، احتمالاً به زودی نسخه نهایی به مجموعه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رود تا در شورای پروانه نمایش بازبینی شده و مجوز اکران را دریافت کند.

با وجود آنکه فیلم توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده نشده، حسین نوش آبادی، سخنگوی این وزارتخانه در اظهارنظری عجیب درباره اکران این فیلم گفت: «...ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد، قطعا رعایت می‌شود و نکته اینجاست که نباید عنان بخش خارجی سینما را به کشورهای دیگر بسپاریم» که این تعابیر به منزله سانسور یا ممیزی بخش‌هایی از فیلم تلقی شد.

با توجه به عجیب بودن این موضع‌گیری، «تابناک» از منابع آگاه و مسئول در این حوزه درباره ممیزی فیلم پرسید که هر دو این منابع مطلع در اظهارنظرهای جداگانه‌ای تأکید کردند، هنوز نسخه‌ کاملی از فیلم «فروشنده» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نرسیده که بتوان درباره وارد آمدن اصلاحیه بر فیلم تازه فرهادی اعلام موضع کرد.

نمایش فیلم «فروشنده» بدون ممیزی جدی بر پرده سینمای ایران


یکی از این دو مسئول با تأکید بر اینکه فیلم توسط برخی معتمدین در جشنواره کن 2016 دیده شده، گفت: احتمالاً فیلم بدون اصلاحات خاصی در ایران اکران خواهد شد؛ اما منبع دیگر تأکید کرد، شاید در حد چند ثانیه صدای یکی از سکانس‌ها نیاز به حذف تا تخفیف داشته باشد و در غیر این صورت، جرح و تعدیل خاصی برای این اثر فرهادی قابل تصور نیست؛ هرچند تصمیم گیرنده نهایی، اعضای شورای پروانه نمایش هستند.

با توجه به این موضع گیری‌ها، با ارائه نسخه نهایی فیلم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فروشنده به سرعت مجوز اکران دریافت خواهد کرد و همان گونه که اصغر فرهادی تخمین زده بود، احتمالاً در مرداد ماه و پیش از نمایش فیلم در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی، در ایران اکران عمومی خواهد شد. امتیاز اکران «فروشنده» در آمریکا نیز در اختیار استودیو آمازون و گروه «مدیا کوهن» است که به نظر می‌رسد، نمایش عمومی در آمریکا نیز همزمان با اروپا و پس از اکران در ایران رخ دهد.

«فروشنده» که از سوی فرهادی، اثری در ادامه «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» تعبیر شده، بستری نسبتاً متفاوت با آثار پیشین فرهادی دارد و البته باز هم یک نقطه پنهان و چالش برانگیز برای تماشاگران در ساخته تازه فرهادی مشهود است. این فیلم روایت زوجی است که خانه‌شان نشست می‌کند و به واسطه آسیب وارد آمده، مجبور به سکونت موقت در خانه‌ای می‌شوند که صاحب سابقش زنی با سوابق خاص بوده است.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار