تلاش عزیزان در مجلس نهم از این نظر ثمربخش بود که توانستند قوانین مهمی را سامان دهند مثل امورز مربوط به امر به معروف، جرم سیاسی و یا ممونعیت تختیش عقاید و شنود که قانون پیدا کرد و ضابطه مند شد.در کل مجلس نهم تلاش می کرد به موضوع اصلی کشور یعنی مسائل اقتصادی بپرازد و در رتبه بعد مسائل اجتماعی مورد توجه بود.
کد خبر: ۲۳۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 25 May 2016
به گزارش «تابناک یزد»، دکترعلی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی امروز-چهارشنبه 5 خرداد- در ابتدای نشست خبری اختتامیه مجلس نهم در ارزیابی از عملکرد این مجلس گفت:تا به امروز 110 سال قانون گذاری در کشور داشته ایم که در این 110 سال حدود 10 هزار و 49 قانون در کشور تصویب شده که 5 هزار و 558 قانون به قبل از انقلاب و 1525 قانون در فصلی که شورای انقلاب کشور را اداره می کرد ، مصوب شده است.

 رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: 2939  قانون مربوط به 9 دوره پس از انقلاب است و در  مجلس نهم حدود 697 طرح و لایحه مطرح شد که 47 درصد لوایح و 19 درصد طرح ها تبدیل به قانون شد که نشان می دهد تمرکز مجلس بر روی لوایحی بود که دولت ارائه می کرد.

وی افزود: در کل مجلس نهم تلاش می کرد به موضوع اصلی کشور یعنی مسائل اقتصادی بپرازد و در رتبه بعد مسائل اجتماعی مورد توجه بود.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: تلاش مجلس در این دوره این بود که زمینه همکاری برای رفع مشکلات مردم با قوای دیگر چه دولت قبل چه دولت فعلی را سامان دهد.

وی ادامه داد: تلاش عزیزان در مجلس نهم از این نظر ثمربخش بود که توانستند قوانین مهمی را سامان دهند مثل امورز مربوط به امر به معروف، جرم سیاسی و یا ممونعیت تختیش عقاید و شنود که قانون پیدا کرد و ضابطه مند شد.

مشی مجلس نهم ایجاد آرامش در کشور وتوجه به مسائل اساسی با نگاه هم افزایی با قوای دیگر بود

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در ارزیابی از نقطه قوت و ضعف مجلس نهم گفت: در یک ارزیابی کلی مشی مجلس نهم بیشتر ایجاد آرامش در کشور وتوجه به مسائل اساسی با نگاه هم افزایی با قوای دیگر بود که این نکته مهمی است که سایش‌های زیادی را در کشور ایجاد نکنیم و باید قدردانی کنیم از دوستانی که در هیات رئیسه مجلس بودند و نمایندگانی که در این راستا تلاش کردند.

وی در خصوص رویکرد مجلس دهم در خصوص تمرکز بر مسائل اقتصادی تا اجتماعی و فرهنگی گفت: تصور می کنم مجلس دهم همچون نهم بر همین منوال حرکت کند.

حجم بیشتر مصوبات مجلس مسائل اقتصادی بود، به طور مثال قانون بهبود فضای کسب و کار یا مسائل مربوط به تسهیل کننده فضای کسب و کار مسائل مهمی است که در آینده مشخص می‌شود و ریل گذاری برای بهبود اقتصاد کشور است. امیدوارم مجلس آینده هم با درک شرایط موجود در کشور همانطور که رهبر انقلاب به مسائل اقتصادی توجه ویژه داشته و مهم ترین اولویت کشور می داند توجه کند.

ایراد دولت به طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس به کمیسیون ارجاع شد/طرح با عجله بررسی نشد

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا در خصوص اینکه طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس با شتاب مصوب شده است و دولت معتقد است نظرش در این طرح لحاظ نشده است گفت:تصویب این طرح شتاب زده نبود زیرا 5 الی 6 ماه بررسی آن در مجلس به طول انجامید و وقتی اشکالاتی در آن مترتب شد نظراتشان را اعلام کردند و ایرادی که دولت در این رابطه گرفته بود به کمیسیون ارجاع شد و اگر لازم باشد مجلس بعدی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

امیدواریم عراق از وجود تروریست ها پاک شود

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال فایننشال تایمز در باره نقش ایران در مسئله عراق و وضعیت کنونی در فلوجه گفت:امیدواری تلاش هایی که انجام می شود، صحنه را از حضور تروریست ها پاک کند البته این مسئله بسیار مشکل است.

توضیحات رییس مجلس در مورد فایل صوتی منسب به نماینده مجلس نهم درباره رفتار نمایندگان و برخورد با زنان

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه  براساس ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس حفظ شأن و منزلت مجلس بر عهده هیأت رئیسه و رئیس مجلس است، اما یکی از نمایندگان در ایام انتخابات سخنرانی داشته و صحبت هایی را در رابطه با کلیت مجلس مطرح کرد که این اظهارات بازتاب ناخوشایندی داشت که این اظهارات در رابطه با رفتار نمایندگان و برخورد با خانم ها بوده و چه پیگیری هایی در این خصوص انجام شده است:در این رابطه نماینده مذکور این مطالب را تکذیب کرد و بعد از طرح این موضوع اعلام کرد که ما این اظهارات و رویکرد را قبول نداریم حال اگر اشتباه سهوی نیز در این رابطه صورت گرفته حداقل در شرایط کنونی آن نماینده این نگاه را ندارد و وقتی نظرش را اصلاح کرد نباید این موضوع را ادامه داد.

تشریح دستاوردهای پارلمانی مجلس نهم/تسهیل روابط کشور از طریق افزایش مراودات پارلمانی

دکتر لاریجانی هم چنین در پاسخ به سوال روزنامه الوفاق درباره مهمترین دستاورد دیپلماسی پارلمانی گفت:یک بخش تصمیماتی است که درخصوص منافع کشور گرفتیم. مثل مذاکرات هسته ای و قوانین دیگری که درخصوص اقدام متقابل گرفته شد.

وی ادامه داد: بخشی دیگر مربوط به مواجهه پارلمان با کشورها بود که گروه های پارلمانی با همتایان خود مراوده داشته و روابط را تسهیل می کردند که این روابط با اروپا و کشورهای شرقی بود. همچنین حضور در مجامع بین المللی مثل بین المجالس آسیایی و سایر همایش های بین المللی از فعالیت های مجلس بود.

برای برجام مناقشاتی وجود داشت، اما بعد از تصویب باید براساس آن حرکت کرد

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه عدم بهره گیری از فرصت ها، شرایط نامطلوبی را برای کشورها رقم می زند و پیش شرط این بهره گیری ها اجماع سیاسی و وفاق بین گروه های سیاسی است، گفت:وقتی یک فعل سیاسی در حوزه بین الملل و داخل صورت می گیرد، به دنبال آثار مطلوب آن هستیم که برای آن وفاق مهم است.

وی افزود: چنانچه برای برجام مناقشاتی وجود داشت، اما بعد از تصویب باید براساس آن حرکت کرده و فضای کسب و کار را تسهیل کنیم. چنانچه در کشورهای دیگر آشفتگی وجود دارد در کشور ما به علت وجود رهبری هوشمند توانسته ایم از بهم ریختگی سیاسی جلوگیری کرده و مسیر تکاملی طی کنیم، با این حال در جایی که دموکراسی وجود دارد، قدری اختلاف طبیعی است.

ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است/ در مورد ریاست مجلس در مجلس دهم هیچ گفتگویی صورت نگرفته است

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مطرح بودن نام وی در کنار نام محمدرضاعارف و با توجه به گفتگوهایی که در ضیافت حزب اعتدال و توسعه صورت گرفته و امکان تعامل برای انتخابریاست مجلس گفت:خیلی در این قضیه حساس نباشید صبر کنید معلوم می شود.

وی ادامه داد:توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است و باید همه به این موضوع توجه داشته باشیم و از این ساختار عبور نکنیم. در داخل مجلس افراد خبره حضور دارند. احتیاج ندارند که از بیرون فشاری وارد شود و مکانیزمی مشخص برقرار است. در مورد ریاست مجلس در مجلس دهم هیچ گفتگویی صورت نگرفته است.

اختلافاتی با عربستان درباره مسائل منطقه ای داریم اما موضوع حج وظیفه ای اسلامی است

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اینکه دولت عربستان مسئولیت حادثه منا را تا کنون قبول نکرده و همچنین نقش سازنده ای در منطقه ندارد با توجه به این موضوعات ارزیابی شما از استراتژی دولت سعودی در منطقه چیست ، گفت:امیدوارم گروهی که از ایران برای آخرین بار به عربستان رفته اند بتوانند مشکل را حل کنند ما اختلافاتی داریم که به نفع عربستان و همچنین مسلمانان نمی دانیم و مسئله حج وظیفه اسلامی است و باید به طور طبیعی صورت بگیرد. باید فضایی باشد که مردم بتوانند مشکل خود را حل کنند.

تنش در پارلمان ذهن ها را از مسائل اصلی کشور منحرف می کند

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس با وجود تفکرات و طیف های گوناگون صورت گرفت  و در تهران لیستی رأی آورد که همه اعضای آن موفق شدند به مجلس راه یابند، گفت:در کل انتخابات این دوره این طور بود که باید اینگونه حس کنیم که مردم خواهان ایجاد آرامشی در کشور هستند و همه همسو با مشکلاتشان باید عمل کنند در داخل پارلمان اگر تنشی باشد همه افراد متمرکز بر آن خواهد بود و ذهن ها نمی تواند کمک به حل مسائل کشور کند در انتخابات مسیری که طی شد نشان داد که مردم آرامشی می خواهند که هم افزایی شکل گرفته و با آرامش مسائل کشور حل و فصل شود.

سیاست های خارجی مجلس نهم بر اساس شرایط و اقتضائات زمان بود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما درباره سیاست های بین‌المللی و منطقه‌ای مجلس نهم گفت:برحسب شرایط مجلس تصمیم می‌گیرد، شرایطی که درآن قرار داریم پر تنش بود و مسئله هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای همزمان با فعالیت های مجلس نهم بود بنابراین تصمیم‌گیری‌های به موقع باید اتخاذ می‌شد به دلیل اینکه نمایندگان باید از حقوق ملت دفاع کنند.

مشکل سوئیفت برطرف شده / موضوع اخذ ویزا از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری است

دکترلاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره نقض برجام توسط دولت امریکا تصریح کرد: در مورد سوئیفت مشکل برطرف شده است و رفتار بانک‌ها به این موضوع ارتباط دارد البته در اینجا بانک‌های بزرگ مدنظر است که واهمه‌ای در این رابطه ایجاد کرده‌اند اما ایران نیز پیگیری‌هایی انجام داده و ساکت نبوده است و موضوع اخذ ویزا را از طریق وزارت خارجه پیگیری کرده است.

سبقه میانه روی باعث شد که عقاید مختلف کنار همدیگر بنشینند

رییس مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو تهران مبنی بر این که دو کارماندگار شما در قوه مقننه و  دو کار ماندگار که در مجلس انجام و همچنین در خصوص مشکلات شهر تهران گفت:البته با توجه به تعداد روزهایی که شما از فعالیت من یاد کردید نگران عاقبت خود شده‌ام.

وی ادامه داد: در سال 91 که آغاز فعالیت مجلس نهم بود عقاید مختلفی مطرح بود که البته وجود عقاید مختلف نقطه قوت است اما با توجه به فضای میانه روی در مجلس کارها پیش رفت تا مسائل کشور بهتر حل شود و فکر می‌کنم خیلی‌ها به این موضوع علاقه‌مند بودند و با توجه به این موضوعات از زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد مجلس در موضوعاتی مانند رأی اعتماد و کارهای مهم همراه با دولت بود و به این مشی توجه شد و از افکار مختلف به نحو مطلوب استفاده شد. سبقه میانه روی باعث شد که عقاید مختلف کنار همدیگر بنشینند.

دکتر لاریجانی در خصوص مسائل تهران گفت: شهر تهران از بقیه مناطق جدا نیست و باید در نظر داشت حجم مهاجرت از روستاها به شهرها خیلی سریع بوده است و در حال حاضر تنها 27 درصد از جمعیت در روستاها ساکن هستند و مشکلات حاشیه‌ای در تهران وجود دارد بنابراین این مسائل باعث شد با وزرا و شهردار تهران جلساتی برای سامان دهی امور داشته باشیم و در خصوص آلودگی هوای تهران 15 جلسه برگزار شد به دلیل اینکه این موضوع متولی می‌خواهد و طرحی در این رابطه در حال آماده شدن است که در ابتدای مجلس آینده پیگیری خواهد شد.

رهبر انقلاب مخالف ایجاد هیاهو در برابر نظرات مخالف هستند/تحمل نظرات مخالف باید در فرهنگ ما نهادیه شود

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین مبنی بر برهم خوردن سخنرانی ها  و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید با ایجاد هیاهو سخنرانی‌ها را به هم ریخت گفت:از سرنوشت پرونده حادثه قم خیلی خبری ندارم و برای آینده مثبت می‌اندیشم و این را می‌دانستم که مقام معظم رهبری مخالف رفتارهای مذکور است به دلیل اینکه باید تحمل داشت. مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان تاکید داشتند باید به دانش آموزان یاد داد که نظر مخالف را تحمل کنند البته لزوم به مزایده عقاید مختلف نیست و در موضوعات کمبود قانون نداریم اما ممکن است نظر یک فرد از نظر ما خیلی بد باشد ولی لزومی ندارد با ابراز رفتار بدتر از او کار خراب شود و باید تلاش شود تا او را اغنا کنیم.

نظر شورای نگهبان به بعد از انتخابات تسری نمی‌یابد

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص بحث بررسی صلاحیت‌ها و اتفاق بی‌سابقه‌ای که در این مجلس افتاد که رد صلاحیت کاندیدای منتخب اصفهان بود، گفت: ما باید به نظام‌های قانونی در کشور پاییند شویم، البته رای خودم این است که قانون برای اظهار نظر شورای نگهبان زمان گذاشته و نمی‌تواند به بعد از انتخابت تسری بیابد، اما تفسیر شورا از نظارت متفاوت است.

او ادامه داد بنده این قضیه را یا مقام معظم رهبری هم مطرح کردم و استدلالم را گفتم و این تفاوت نظر من در مورد مینو خالقی با شورای نگهبان است. از هیات نظارت خواستیم که اظهار نظر کند اما نطر آنها به شورای نگهبان نزدیک بود و ساز و کار این بوده است

لاریجانی افزود اما این مساله  درمجلس بعدی بررسی می شود . منتها شورای نگهبان تفسیر متفاوتی دارد و باید در آینده به آن سامان داد

مجلس دهم شباهتی به مجالس پیشین ندارد/ حرکات مثبتی به دور از حاشیه از مجلس آتی انتظار است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر نگرانی از تکرار مسائل مجلس ششم در مجلس دهم گفت: ارزیابی من از مجلس دهم این نیست و این مجلس شباهتی به مجالس دیگر ندارد نباید از این تمثیل ها استفاده کرد باید از حاشیه پردازی ها بپرهیزیم زیرا حرکات مثبتی به دور از این مسائل از مجلس آتی انتظار است.

وی همچنین در خصوص سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه دو دوره ریاست مجلس را بر عهده داشته اید و مشخص است به ساز و کارهای مدیریتی آشنا هستیدا با توجه به اینکه الان نام شما جزء کاندیدهای ریاست مجلس در کنار عارف مطرح است آیا برنامه جدیدی داریدف گفت:به طور طبیعی تصیمات در ظرف زمانی و مکانی خود اتخاذ می شود هر موضوعی اقتضائات اجرایی خاص خود را دارد و آنچه مردم امروز طلب می کنند حل مشکلات اقتصادی است و باید فرعیات را کنار بگذاریم ما در مسائل منطقه ای تصمیمات خوبی گرفته ایم و جمهوری اسلامی ایران دقیق ترین استراتژی را داشته است.

وی ادامه داد:  مشکلات اقتصادی ضعف کشور ماست و کشوری می تواند پیشرو باشد که اقتصادی زاینده و پویا داشته باشد از این رو باید درد اصلی را شناخته و طبیانه به آن نگاه کنیم نمی توانیم بر روی حواشی سینه بزنیم و باید به آن توجه کنیم ما مشی میانه روی را انتخاب کردیم زیرا ضرورت شرایط کنونی کشور اینگونه اقتضا می کند باید به موضوعات اقتصادی توجه داشته و برای رفع آنها تمرکز کنیم

رییس قوه مقننه تصریح کرد:در مجلس برنامه را رئیس مجلس با کمک نمایندگان تعیین می کند و لپ اکثر مسائل اقتصادی خواهد بود در زمینه تشویق صادرات، تسهیل سرمایه گذاری، بهینه سازی و استاندارد سازی باید کارهای خوبی به صورت جمعی در کمیسیون های مجلس صورت بگیرد که مجلس آتی نیز باید به این موارد توجه کند به طور کلی بررسی طرح ها و لوایح به اینگونه است که کمیسیون ها با بررسی اولویت ها را تعیین کرده و تبدیل به استراتژی مجلس می شود.

طرح های مهم مجلس نهم در اولویت دستورکارو بررسی مجلس دهم خواهد بود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری مبنی بر این که عمر مجلس نهم به تصویب طرح های از قبیل طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح تعیین تکلیف حذف یارانه ثروتمندان، طرح حمایت از 6 میلیون نفر نیازمند و ازکارافتاده و طرح اصلاح قانون انتخابات نرسید و تکلیف ان ها در مجلس دهم چه می شود، گفت: تمام این طرح ها و لوایح در اولویت است و برخی از آنها حتی در مجلس نهم تصمیم گیری شده اند. به طور مثال درباره مسئله هدفمندی در بودجه سال 95 تصمیم گیری شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر درخصوص طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی حدود یک سال و نیم در مجلس نمایندگان در کمیسیون های مختلف بر روی آن کار کردند و در نهایت این طرح تدوین شد. البته در این رابطه اختلاف بود که آیا طرح مذکور را در قالب اصل 85 رسیدگی کنیم یا در صحن علنی مجلس درخصوص آن تصمیم گیری شود.

دکتر لاریجانی در این خصوص خاطر نشان کرد: در این رابطه البته شورای نگهبان اعلام کرده که طرح های مهم و مادر بهتر است که در صحن علنی و با رأی تمام نمایندگان تعیین تکلیف شود، اما در کل تمام این طرح ها و لوایح در اولویت مجلس دهم برای بررسی قرار دارد.

مجلس نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی رویکرد متفاوتی ندارند

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم مبنی بر  اولویت مجلس دهم در بحث سیاست خارجی گفت:مجلس نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی رویکرد متفاوتی ندارند، زیرا دو مجلس در یک زمان و یک بازه زمانی فعال بوده و هستند.

وی ادامه داد: البته در شرایط کنونی روند اقدامات تروریستی در منطقه صعودی است به طوری که در ظرف دو دهه اخیر حجم رفتارهای تروریستی هم از نظر کمی و هم کیفی افزایش یافته است و در این رابطه در شرایط کنونی برخی کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی رفتار تاکتیکی با مسئله تروریسم در منطقه دارند. از این رو تا زمانی که این فضا حاکم باشد، این برهم ریختگی امنیتی در منطقه پابرجاست. البته مجلس این اتفاقات و مسائل را رصد و پیگیری کرده و برای تحقق آرامش سیاسی و امنیتی منطقه تلاش می کند.

نظر مراجع برای کاندیداتوری بنده از شهر مقدس قم همواره باعث افتخار من بوده و هست

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا مبنی بر این که زمان انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه قم، دو کاندید نزدیک به جبهه پایداری حضور داشتند. حال حضور شما در لیست امید از شهر قم چه تاثیری بر رأی شما داشته است، گفت:فکر نکنم این مسئله تاثیر مهمی داشته است. زیرا بافت شهرهای مختلف، متفاوت است. اما آنچه که برای من مایه افتخار بود این مسئله است که مراجع بر این نظر تاکید داشتند که من از قم برای انتخابات مجلس کاندید شوم و این مسئله برای من یک افتخار است.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه من سال ها در شهر مقدس قم زندگی می کردم، کاندیدا شدنم از شهر قم از لحاظ فکری و شخصی برایم مهم بود. از این رو باید در این رابطه با دید عمیق به این مسئله نگریست.

دولت در حل مشکل رکود و تقویت موتور تولید باید سریع تر عمل کند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه با گذشت 3 سال از عمر دولت، مشکلات جدی مثل بیکاری و رکود وجود دارد و همچنین ابراز نگرانی از وجود نمایندگانی نزدیک به دولت در مجلس دهم گفت:مشکل رکود جدی است که برای حل آن باید به موتور تولید رونق بخشید و بزنگاه تغییر شرایط در اینجا که دولت باید آن را تسریع کند، چنانچه رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشته و دستور به طراحی ستادی در دولت داده اند، در جریانم که این ستاد کار می کند، لذا نگاهم به آینده مثبت است و از شرایط سخت در حال عبور هستیم.

وی ادامه داد:از سوی دیگر در مجلس آرای مختلف وجود دارد که حُسن مجلس است و می توان صدای همه طیف های جامعه را از آن شنید. همچنین نمایندگان به سوگند شرعی خود در ابتدای کار مجلس پایبند هستند و هر فرد محاسبه می کند و می داند که رأی او در مجلس ممکن است مشکلی را برطرف کند و به این معنا نیست که مجلس فرد را از اختیار خود خارج کند.

در مورد تعامل پیامی دریافت نکرده ام

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتمادمبنی بر ایجاد تعاملاتی بین منتخبان اصلاح طلب و اعتدالیون و عدم پاسخگویی شما به این پیام ها گفت:سازوکار طبیعی برای تصمیم گیری در مجلس وجود دارد و کسی به من پیام نداده است. شاید افراد به اتاق ما بایند و حرف هایی بزنند، اما به صورت تلفنی، مکتوب، پیام رسمی دریافت نکرده ام. لذا چنانچه در 9 دوره پارلمان داشتیم، طبق سازوکار آن عمل می شود. من نیز راجع به این موضوع تا امروز صحبت نکردم و به سازوکار منطقی و قانونی مجلس بسنده می کنم.

وی در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه در نشست حزب اعتدال شما و عارف توافق کردید که برای تمام کرسی های مجلس به جز ریاست توافقاتی صورت بگیرد، گفت:داستان سرایی درخصوص این مسائل زیاد است و من جلوی آن را نمی گیرم.

توضیحات رییس مجلس درباره حوادث خان طومان

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره مبنی بر اینکه نوع عملکرد مجلس نهم دارای چالش است. همچنین  راجع به حملات خان طومان و اینکه آیا اخباری از اسرای ایرانی در دست هست، گفت:نگاه ما به مجلس آینده مثبت است و مجلس نهم مانع حرکت مجلس دهم نیست. افراد منتخب نیز فرهیختگی دارند و با عقاید مختلف خود می توانند در امور تمرکز کنند.

درخصوص خان طومان نیز رسانه ها به آن دامن زدند. البته در این شکی نیست که با کمک برخی کشورها مقدار زیادی سلاح به این منطقه وارد شد که بعد از آن مقداری ذهن ها به این حادثه دقیق تر شد که عده ای از جریانات از فرصت آتش بس سوءاستفاده کردند و باعث شدند در مذاکرات و تحرکات نظامی، اتفاقات جدید بیفتد.

فراکسیون ها در مجلس، سایه احزاب بیرونی نیستند

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگارخبرگزاری دانشجو درباره تغییر رویکرد اصلاح طلبان قبل و بعد از انتخابات نسبت به وی گفت: من در رابطه با این مسئله بی‌تقصیر هستم و در این موضوع باید از آن‌ها سوال کنیم.

وی ادامه داد: وضع من همان وضعیت و حال قبلی است البته در رابطه با مسائل مناقشه برانگیز کمتر صحبت می‌کنم از طرفی دیگر در رابطه با شرایط عضویت نمایندگان در فراکسیون‌های مجلس باید بگویم که حضور یک نماینده در دو فراکسیون سیاسی در مجلس به ندرت اتفاق می‌افتد البته باید توجه داشته باشیم که فراکسیون ها در مجلس، سایه احزاب بیرونی نیستند و با توجه به شرایط داخلی پارلمان، نمایندگان در داخل فراکسیون‌ها قرار می‌گیرند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: البته گاهی فراکسیون‌های تخصصی در مجلس وجود دارند که نمایندگان در این رابطه می‌توانند به غیر از عضویت در یک فراکسیون سیاسی در فراکسیون‌های تخصصی مانند فرهنگیان و محیط زیست نیز عضو باشند.

احزاب ریشه دار به معنای واقعی در کشور نداریم/ دموکراسی هدایت شده در کشور نیازمند فعالیت احزاب قوی است

رییس قوه مقننه درباره سوال خبرنگار رسانه شما در رابطه با نقش احزاب در مجلس دهم گفت:در شرایط کنونی ما در کشور با یک مشکل مواجه هستیم که آن این است که یک سری احزاب ریشه دار به معنای واقعی در کشور نداریم البته تابلو زیاد است ولی احزاب قوی مانند حزب جمهوری اسلامی که دارای یک مهندسی و سیستم قوی باشند وجود ندارد که این مسئله قطعا یک اشکال است.

وی ادامه داد:به طور حتم دموکراسی هدایت شده در کشور نیازمند فعالیت احزاب قوی است البته مواردی در این حوزه دایر است اما خیلی خام هستند به طوریکه در موقع انتخابات می‌آیند و یک لیست ارائه می‌کنند اما این نوع لیست دادن بیشتر شکار کاندیدا است از این رو گروه ها می‌بینند که کدام کاندیدا رأی بیشتری دارند تا آن را وارد لیست کنند.

دکترلاریجانی همچنین تصریح کرد: از طرفی دیگر البته گرایش‌ها در کشور وجود دارد اما در کل احزاب باید دو مسئله مهم تدوین برنامه‌های مدون برای امور مختلف و تربیت کادر و کادرسازی را انجام دهند که متاسفانه ما در کشور چنین موضوعی را نداریم البته مجلس می‌تواند به این فکر کمک کند تا احزاب قوی ایجاد شده و جایگاه پیدا کند. به نظر من احزاب باید به سمت تربیت کادر بروند اما در شرایط کنونی این مسئله وجود نداشته و تحقق آن نیازمند کار تعاملی است.

توضیحات رییس مجلس درباره مصوبات فرهنگی مجلس نهم/ دو قانون صدا و سیما و جامع رسانه‌ها در مجلس دهم رسیدگی می‌شود

رییس قوه مقننه درباره سوال خبرنگارخبرگزاری شبستان مبنی بر مهم ترین مصوبه فرهنگی مجلس نهم و مهم‌ترین اولویت فرهنگی در مجلس آینده کشور گفت:در مجلس نهم در رابطه با مسائل فرهنگی بر روی سه مسئله کار شد که یکی از آن‌ها قانون امر به معروف و نهی از منکر بود که به تصویب رسید از طرفی دیگر طرح مساجد نیز یکی دیگر از اقدامات مجلس بود که به علت بروز برخی مشکلات متوقف ماند.

 وی ادامه داد:یکی دیگر از موضوعات تدوین قانون صدا و سیما بود البته این قانون بسیار مفصل بود و من معتقد بودم که قانونگذاری به این صورت گسترده و مفصل لازم نیست. همچنین تدوین قانون جامع رسانه‌ها نیز یکی دیگر از فعالیت‌های مجلس نهم بود که متاسفانه در این دوره از مجلس فرصتی برای بررسی آن فراهم نشد از این رو علی القاعده دو قانون صدا و سیما و جامع رسانه‌ها در مجلس دهم رسیدگی و بررسی می‌شود.  

برای رفع مسائل اقتصادی باید فکر زنجیره ای وجود داشته باشد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه جام جم مبنی بر گلایه هایی در این باره که نام گذاری سال ها همواره در حد شعار باقی می ماند و عملی نمی شود، گفت:اقدام عملی در این خصوص آغاز شده و در مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر همکاری بین قوای سه گانه در این خصوص تصویب و ستاد عملیاتی در دولت تشکیل شده و قوه مقننه در این ستاد نایب رئیس دارد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس گزارشی درخصوص وضعیت اقتصادی سال 94 با توصیه من ارائه کرده است و هر سال باید این مهم تکرار شود که در آن گزارش به موضوعات اقتصاد مقاومتی و ضرورت رفع مشکلات توجه شده است.

دکتر لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: برای رفع مسائل اقتصادی باید فکر زنجیره ای وجود داشته باشد تا مباحث توسعه ای سامان یابد و در مجلس و مرکز پژوهش ها و کمیسیون های تخصصی موضوعات مذکور پیگیری می شود و سه قوه در شورایی برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی کار می کنند.

اختلاف نظرهایی با شورای نگهبان درباره نظارت استصوابی این شورای در بحث تایید صلاحیت داشتیم/استدلال خود را در این خصوص به رهبری مطرح کردم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه در جریان بررسی صلاحیت ها انتخابات مجلس دهم ، یکسری اقدامات عجیب و بی سابقه صورت گرفته و بحث ردصلاحیت یکی از منتخبان مطرح است، گفت: ما به موضوعات نظام مند قانونی، پایبند هستیم، البته قانون با صراحت برای اظهار نظر نهایی شورای نگهبان زمان در نظر گرفته و تصمیم گیری نباید به بعد از انتخابات تسری پیدا کند  و تفسیر شورای نگهبان متفاوت است.

وی ادامه داد: من نیز در این رابطه استدلال خود را با مقام معظم رهبری مطرح کردم و فکر می کنم تفاوت نظری بین ما و نظارت استصوابی شورای نگهبان درخصوص این موضوع است که این موضوع به شورای حل اختلاف ارائه شد که البته ظاهراً نظر آن شورا به شورای نگهبان نزدیک تر است، مگر اینکه در مجلس آینده موضوع سامان یابد.

مشی ما برای  اداره کشور باید میانه روی و عقلانیت باشد/درخواستی از کسی برای قرار گرفتن در هیچ لیستی نداشتم و مستقل کاندید شدم

در ادامه این نشست دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وقایع اتفاقیه مبنی بر قرار گرفتن وی در لیست امید و اینکه بعد از انتخابات شما به کسانی نزدیک شدید که شما را تخریب کردند گفت:باید توجه داشت که من تقاضایی برای قرار گرفتن در هیچ لیستی- اعم از امید یا غری امید- نداشتم و اعلام کردم بودم که مستقل در انتخابات شرکت کرده ام، البته هر کسی با میل خود امکان دارد این کار را انجام داده باشد، اما مشی ما باید اداره کشور با لحاظ کردن میانه روی و عقلانیت باشد و هر کس یا جریانی این موضوع را قبول کند، بنده از آن استقبال می کنم.

وی ادامه داد:مناقشات گاهی ریشه تاریخی دارد، اما مناقشه به حل مسائل کمک نمی کند. برای حل مسائل اصلی باید همصدا و وحدت داشت و مشی ما همین طور است و مشی روشنی داریم و هر کس از آن استقبال کند از همکاری ما برخوردار می شود و باید به مسائل اصلی کشور توجه شود.

دکترلاریجانی درخصوص سوال خبرنگار این رسانه درباره فراکسیون امید گفت: بنده از هر جریانی که به دور از حاشیه سازی سیاسی بر مسیر عقلانیت حرکت کند استقبال می کنم و تصور می کنم امروز باید تمرکز همه بر مسائل اصلی کشور باشد.

قرائت 6 تحقیق و تفحص در مجلس نهم / قرائت گزارش دو تحقیق و تفحص بنیاد شهید و مناطق آزاد به دلیل نیاز به بررسی های بیشتر متوقف شد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری آنا درباره آمار و مصاحبه های صورت گرفته تحقیق و تفحص در مجلس نهم گفت:ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین نامه دیده شده که باید از آنها به موقع استفاده کرد که در این میان برخی ابزارها خاص، زمانبر و هزینه بر هستند چنانچه برخی از نظارت ها می تواند براساس ماده 236 آیین نامه داخلی و با هزینه کمتر باشد و توصیه همیشگی ما عدم استفاده از تحقیق و تفحص است.

وی ادامه داد: در مجلس نهم 6 تحقیق و تفحص خوانده شد که در این جریان برخی خودشان از ادامه کار انصراف دادند و گزارش دو تحقیق و تفحص در خصوص بنیاد شهید و مناطق آزاد به دلیل نیاز به بررسی های بیشتر از سوی کمیسیون مربوطه متوقف شد که باید در آینده بررسی شود. گزارشی هم که به قوه قضائیه می دهیم ساز و کار خود را دارد که برخی از آنها جرم نبوده و صرفا تخلف هستند و رسیدگی به آن در محدوده کاری قوه قضائیه نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مردوخی درباره رویه صحیح تغییرات و تحولات و عزل و نصب ها در کشور گفت: شما تبلیغی هم برای ما کردید. این برداشت درست است که برای حرکت جدی تر احتیاج به تنفس جدید در حوزه هایی برای شتاب بیشتر وجود دارد که در این خصوص باید تولید رونق یابد و شتاب کار زیاد شود و اگر در این خصوص تغییراتی لازم است مشکلی نبوده و مجلس نیز کمک می کند که افراد جدید و قوی با اندیشه بهتر کار کنند.

توضیحات رییس مجلس درباره احکام مربوط به مصادره اموال و دریافت غرامت ها

دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری پانا مبنی بر اینکه در برخی احکام آمده است حقوق مردم ایران از کشورها و همچنین برخی غرامت ها دریافت شود آیا ما اموالی در خارج از کشور برای مصادره داریم گفت:قبلا هم در این خصوص تصمیم هایی گرفته شد و حکم هایی صادر شد اما این ا حکام زمانی نافذ است که دو طرف از آن استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان برای تمامی اصحاب رسانه آرزوی توفیق کرد.
تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار