کد خبر: ۲۳۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸ 24 May 2016
مجمع جهانی کشورهای اسلامی ‌هر ساله با در نظر گرفتن چالش‌های پیش روی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ‌در پایتخت یکی از این کشورها، برگزار می‌شود. در هفتمین اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی ‌قرعه به نام ایران افتاد تا برای نخستین بار، نه پایتخت بلکه یک شهر تاریخی مانند «یزد» از این اجلاس میزبانی کند. هفتمین اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی، یک رویداد مهم سیاسی فرهنگی است که به مدت 2روز در کهن شهر یزد اتفاق می‌افتد. این اجلاس بین‌المللی که با حمایت «سازمان کنفرانس اسلامی» برگزار می‌شود فرصتی را برای استان فراهم خواهد کرد تا به عنوان سمبل یک صلح و دارای زندگی مسالمت آمیز در دنیای اسلام مطرح شود. این اجلاس دو روزه مهم از دیروز آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد داشت.روزنامه همشهری به دلیل اهمیت این اجلاس در عرصه بین‌الملل و انتخاب «شهر تاریخی یزد» برای میزبانی از این اجلاس مهم با حجت‌الاسلام «محمد صدوقی» دبیر این اجلاس، درباره اهداف، مباحث و اهمیت میزبانی یزد گفت و گویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.
  • درباره اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی‌توضیح دهید؟
تاکنون 6 دوره از این اجلاس در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی ‌برگزار شده است. هفتمین اجلاس نیز با توجه به جایگاه خوب ایران در بین کشورهای اسلامی‌ و ظرفیت‌های بالقوه کشور در دنیای اسلام به میزبانی ایران اسلامی ‌برگزار خواهد شد. در دوره فعلی که ایران انتخاب شد، برای نخستین بار یک شهر غیر از پایتخت کشوری اسلامی‌، این اجلاس را میزبانی می‌کند که «شهر تاریخی یزد» برای این کار انتخاب شد. از آنجایی که این اجلاس با حضور اندیشمندان و صاحب نظران مطرح دنیای اسلام برگزار می‌شود، فرصتی است برای بهره‌گیری از مشترکات جهان اسلام و بررسی آخرین وضعیت جهان اسلام در بعد سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی و اقتصادی است. از آنجا که هر کدام از این اندیشمندان یک اتاق فکر به شمار می‌روند، هر سال موضوعات مختلفی از سوی آنها دنبال می‌شود. به هرحال این اجلاس به عنوان بزرگ‌ترین نشست اندیشمندان فرهنگی فرصتی است تا با همگرایی اعتقادی و دینی، چالش‌های امروز دنیای اسلام بررسی و تبادل نظر شود.
  • دلیل انتخاب یزد برای برگزاری این اجلاس چیست؟
یزد به عنوان یک شهر تاریخی و منسجم در دنیای اسلام مطرح است؛ با در نظر گرفتن شیوه معماری و برند فرهنگی و مذهبی مردم یزد و هم اندیشی مسالمت آمیزی که بین ادیان مختلف در یزد وجود دارد، یزد بهترین گزینه یک شهر تاریخی اسلامی است که می‌توان آن را سمبلصلح و همچنین یک شهر تاریخی برای دنیای اسلام دانست.
  • انتخاب «شهر تاریخی یزد» به عنوان میزبان اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی‌چه مزیت‌هایی برای استان خواهد داشت؟
هر ساله در اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی ‌موضوعات مهمی ‌که چالش دنیای اسلام است مطرح می‌شوند. در هفتمین اجلاس مجمع جهانی کشورهای اسلامی درباره «تمدن شهرها» مباحثی مطرح است؛ بافت تاریخی یزد هم در شرف ثبت جهانی است و این اجلاس با توجه به بحث تمدن شهری، می‌تواند یزد را برای اندیشمندان این کشورها بیش از پیش مطرح شود. جدا از وجود بافت تاریخی، وجود بادگیرها، غنای فرهنگی مردم یزد و الگوی معماری ایرانی-اسلامی‌ در یزد نیز می‌تواند برای این میهمانان جالب توجه باشد. همچنین قرار است از جاذبه‌های شهری کشورهای اسلامی ‌برای رشد گردشگری استفاده شود و در این زمینه بهره‌گیری از دین و مذهب نیز مد نظر قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ یزد در این زمینه می‌توان از آن به عنوان سمبل شهر صلح و شهر مسالمت آمیز برای سایر ادیان در صنعت گردشگری بهره برد و مسئولان اجرایی هم باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.
  • ایران اسلامی‌چه جایگاهی در این اجلاس در بعد بین المللی دارد؟
  • ایران اسلامی ‌با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی خود در منطقه می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی‌ باشد و انتخاب ایران برای میزبانی از این اجلاس، فرصتی را برای کشور فراهم خواهد کرد تا با همه ظرفیت‌های موجود، خود را در ارتباط با دنیا بیش از پیش مطرح و در نتیجه با موج ایران هراسی و تبلیغات سویی که از سوی بعضی کشورها بر ما وارد می‌شود، مقابله کند.
  • مهم‌ترین محورهای مورد بحث در اجلاس هفتم این مجمع چیست؟
در این اجلاس، اندیشمندانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیایی و نیز متفکرانی از اروپا و بعضا از اقیانوسیه حضور دارند و پروژه اسلام هراسی که از سوی گروه‌های تکفیری در حال اجراست مورد بحث و بررسی آنها قرار می‌گیرد و به آن توجه می‌شود. حل مشکلات امروز دنیای اسلام به کمک مشترکات فکری و فرهنگی و مقابله با چهره نادرستی که این روزها از دنیای اسلام نشان داده می‌شود اصلی‌ترین هدف این کنفرانس است. همچین با توجه به مشکلات پیش‌روی جهان اسلام و کشورهای اسلامی ‌در حوزه‌های مختلف، برجسته‌سازی نقاط و اعتقادات مشترک کشورهای اسلامی‌ در این کنفرانس مد نظر قرار گرفته است.
  • تاکنون چه بحث‌های مهمی ‌در اجلاس‌های گذشته مطرح شده است؟
در اجلاس‌های گذشته بسته به موضوعاتی که همان زمان به عنوان چالش دنیای اسلام مطرح بوده، بحث شده است؛ مثلا سال گذشته در کشور پاکستان بحران مهاجرت‌ها، اخلاق و توسعه اخلاق رسانه، حقوق شهروندی، اسلام هراسی و امنیت کشورهای اسلامی‌ مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
  • مهمانان این اجلاس در چه سطحی هستند؟
این اجلاس یک اجلاس فرهنگی است و در خصوص موضوعات آن تنها در بعد سیاسی بحث نخواهد شد. بیشتر میهمانان آن نیز جدا از وزرای خارجه سابق کشورهای اسلامی ‌یا معاونان وزرای خارجه این کشورها، اندیشمندان و متفکران مطرح و صاحب‌نام کشورهای عضو کنفرانس اسلامی‌ هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار