کد خبر: ۲۳۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 18 May 2016
این روزها در یزد رستوران‌های سنتی و مدرن و مجلل و نیز فست‌فود‌ی‌های زیادی فعالیت می‌کنند. فعالیت این تعداد اغذیه فروشی، سوالاتی را در خصوص چگونگی فعالیت این تعداد اغذیه فروشی در اذهان ایجاد می‌کند، این موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند، نبود مراکز تفریحی در یزد موجب شده است که شهروندان یزدی تمایل زیادی به حضور در اغذیه‌فروشی‌ها و استفاده از غذاهای آماده پیدا کنند. به سراغ «حسین قندهاری» رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان شهرستان یزد رفتیم تا در خصوص کم و کیف فعالیت فست‌فودی‌های یزد، اطلاعات بیشتری به دست آوریم.
  • کیفیت فست فودهای یزد چگونه است؟

در یزد نزدیک به 400 تا 500 واحد شامل فست فود، ساندویچی و کافی‌شاپ وجود دارد که اکثرا از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند زیرا رقابتشان در کیفیت است نه در قیمت. با حمایت اصناف و بازرگانی این واحدها پیوسته مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اما نمی‌توان گفت که همه کیفیت را رعایت می‌کنند. اکثر واحدها دارای کیفیتی مطلوب هستند، اما در این بین بعضی واحدهای خاطی هم وجود دارند. از سوی دیگر رقابت در یزد رقابتی کیفیتی است و یزد از شهرهایی است که کیفیت مطلوبی در زمینه فست فودها دارد. حتی برخی از واحدها، ارزان‌فروشی می‌کنند که برای اتحادیه مشکل‌ساز است. البته باید گفت با ارزان فروشی مشکلی نداریم اما با کیفیت و کمیت پایین برخورد می‌کنیم زیرا این کیفیت پایین واحدهای ما را زیر سوال می‌برد و از اعتبار این شغل می‌کاهد. اما خوشبختانه بازرگانی و اتاق اصناف یزد از اتحادیه حمایت کرده‌اند و چند واحد را به دلیل کیفیت پایین به تعزیرات فرستاده‌ایم زیرا اتحادیه به آنها آنالیز داده و زمانی که فست فودها برای گرفتن نرخ مراجعه می‌کنند اتحادیه درصدی را برای هزینه‌ها و تقریبا 20 درصدی را برای سود آنها در نظر می‌گیرد. اما واحدهای متخلف از سود 100 درصد به خاطر کیفیت نامطلوب بهره می‌برند. از طرف دیگر اتحادیه با گران‌‌فروشی نیز مخالف است و برای حمایت از مصرف کننده اجازه افزایش قیمت‌ها را در سال گذشته نداده است.

  • نظارت بر قیمت‌ها چگونه است و چگونه با آن برخورد می‌شود؟

برای جلوگیری از فعالیت یک واحد متخلف باید فرآیندی 45 روزه طی شود. به این نحو که ابتدا به او اخطار داده می‌شود و در صورت نداشتن پروانه کسب، اخطاری 15 روزه می‌گیرد، در صورت برطرف نشدن مشکل، پرونده این واحد به اماکن و اتاق اصناف فرستاده شده و مجددا اخطاری 15‌روزه دریافت می‌کند و در نهایت پلمپ می‌شود. البته این تخلف‌ها باید از ریشه قطع شود.همچنین در صنف ما به واحدهای 30 و40 متری به هیچ وجه پروانه کسب داده نمی‌شود و متراژ مغازه‌ها باید حداقل 55 متر باشد زیرا این مغازه‌ها نیاز به آشپزخانه دارند تا کارهای آماده‌سازی مواد را خارج از مغازه انجام ندهند. البته اتحادیه تمام این موارد را بررسی کرده و متخلفان را به تعزیرات معرفی می‌کند.

  • چه تعداد از این واحد‌ها دارای مجوز هستند؟

در یزد 450 واحد فست‌فودی دارای مجوز هستند و تعداد این واحدها هر روز درحال افزایش است و مجوز 200 واحد همچنان بررسی نشده است.

  • چه تعداد واحد غیرمجاز در یزد وجود دارد؟

واحدهای غیرمجاز در شهر بسیار انگشت‌شمارند. خوشبختانه مردم بسیار آگاه هستند و در صورت دیدن هرگونه تخلف به سرعت گزارش می‌دهند. هدف ما جلب رضایت و حمایت از مردم است زیرا امروزه با محدود بودن اماکن تفریحی، خوردن فست فودها جزئی از تفریحات مردم است.

احترام درهمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار