کاهش آمار فوت و افزایش حوادث کار:
کارگران، افرادی زحمتکش و سختکوشی هستند که در بعضی مواقع در انجام کارها در معرص خطر جانی قرار می‌گیرند، ولی آن‌ها با از خود گذشتگی، این کارها را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 15 May 2016

به گزارش تابناک یزد،در استان یزد بیش از چهار هزار کارخانه و شرکت فعال است و کارگران زیادی در این کارخانه‌ها گاهی به صورت دوره ای و سه شیفت مشغول کار هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد به کاهش آمار حوادث کارگری در محیط های کاری اشاره می‌کند و می‌گوید: بازرسان کار در بازدیدهای خود از کارگاه های مشمول قانون کار، مواردی نظیر اجرای مقررات ناظر بر شرایط کار بویژه مقررات حمایتی مربوط به شرایط سخت و زیان آور و خطرناک، مدت کار، رفاه کارگر، اشتغال زنان یا کارگران نوجوان، آموزش مسایل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران و کارفرمایان و رسیدگی به حوادث ناشی از کار را مد نظر قرار می‌دهند.
محمد حسین ریاحی می‌افزاید: هر کارگری که برای درمان جراحات ناشی از بروز حادثه در محل کار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، بسرعت به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌شود.
 وی از ملاقات با بیمار تا بررسی کارگاه و شناسایی علت بروز حادثه از سوی بازرسان خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: حوادث کار مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل کارگران و کارگاه‌های مشمول قانون کار است.
وی می‌گوید: بسیاری از کارگرانی که دچار حوادث کار می‌شوند، فاقد مشمولیت کارگری از جمله بیمه هستند.
ریاحی با بیان اینکه عمده حوادث کار استان در واحدهای صنعتی اتفاق می‌‌افتد، ادامه می‌دهد: نیمی ‌از دلایل بروز حوادث کار متوجه کارگران و نیم دیگر نیز متوجه کارفرمایان است.
 وی کارفرمایان را مکلف به ارایه آموزش‌های لازم به کارگران و ایجاد بستر ایمن در محیط کارگاه و الزام کارگران به رعایت نکات ایمنی می‌داند و می‌افزاید: هر یک از این موارد که رعایت نشود، به بروز حادثه منجر خواهد شد.

 کاهش آمار فوت و افزایش حوادث کار
مدیر کل پزشکی قانونی استان یزد نیز می‌گوید: درسال 93 حوادث ناشی از کار در استان یزد به فوت 64 کارگر مرد منجر شده است.
امید کارگر بیده در گفت و گو با خبرنگار ما می‌افزاید: در سال 93 حوادث کار که منجر به نقص عضو شده 626 مورد (43‌زن و 583 مرد) بوده که برای پیگیری حقوق به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در سال 94 حادثه کار در استان یزد مرگ 45 کارگر مرد را به همراه داشته است و حوادث کار که منجر به نقص عضو شده 854 مورد (40‌زن و 814 مرد) بوده  که بعضی از آن‌ها به صورت معاینات سرپایی انجام شده است.
وی نتیجه مقایسه آمار حوادث کار در سال جاری نسبت به سال گذشته را افزایش حوادث کار و کاهشفوت شدگان اعلام می‌کند.
 وی تأکید می‌کند: هر کارگری در حین کار دچار سانحه و حادثه شود، در زمره آمار حوادث کار قرار می‌گیرد، حتی اگر وی و کارگاهش مشمول قانون کار نباشند.
یزد یکی از قطب های صنعتی و معدنی است و فعالیت های گوناگونی مرتبط با این دو بخش در استان انجام می‌شود، بنابر این می‌طلبد که با عنایت به وجود کارگاه های متعدد و تنوع فعالیت ها، همزمان بر ارتقای استانداردهای ایمنی درمحیط های کاری نیز متمرکز شد.

زهرا افضلیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار