کد خبر: ۲۲۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 15 May 2016

به گزارش تابناک یزد،تامین مسکن برای قشرهای کم درآمد از مهمترین دغدغه های دولت هاست بنابر این این مهم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و رئیس جمهوری نیز بر رفع مشکل واحدهای مسکن مهر و تکمیل هرچه سریع تر آنها تاکید دارند.

با توجه به سرشماری سال 1385، حدود 17 میلیون و 500 هزار خانوار در کشور داشتیم که 16میلیون آنها صاحب مسکن بودند و 1.5میلیون نیز بدون مسکن ، طرح مسکن مهر بر اساس قانون ساماندهی تولید و عرضه زمین پیشنهاد شد.
اما در بخش مسکن مهر در آغاز اجرای این طرح بزرگ ، قرارداد ساخت 2 میلیون و 300هزار واحد بسته شد که کار ساخت یک میلیون و 700 هزار واحد آن تمام شده و بخش عمده ای از آنها به بهره برداری رسیده است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم در مرحله اول بحث شناسایی مشکلات این واحدها در دستور قرار گرفته که در این زمینه 350 هزار واحد مسکن مهر مشکل دار احصا شد و سپس گام به گام مشکلات مرتفع و واحدها تحویل صاحبان آن داده شده است.
در مجموع تا پایان سال گذشته تعداد زیادی از آنها تکمیل و تحویل متقاضیان شده و تعداد محدودی باقیمانده است بگونه ای که در سال گذشته در بیشر استانها بهره برداری از مسکن مهر انجام شد.
در استان یزد نیز که چند سال گذشته دومین استان مهاجرپذیر کشور بوده ، مسکن مهر استقبال چندانی نشده و با وجود جمعیت یک میلیون و 85 هزار نفری آن تنها 22 هزار و 45 واحد ساخته شده که 77 درصد آن به متقاضیان تحویل شده است.
مدیر‌کل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به اینکه چهار هزارو 668 واحد مسکن مهر تا پایان شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: تاکنون 17 هزار و 377 واحد مسکن مهر در استان یزد به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مالکان این واحدها قرار گرفته است.
محمدرضا نقصان محمدی در گفت‌ و‌گو با ایرنا تعداد کل واحدهای مسکن مهر در استان یزد 22 هزار و 45 واحد را عنوان کرد و گفت: در سال گذشته تعداد 2 هزار و 392 واحد مسکن مهر در استان یزد به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اقدام های انجام شده در زمینه تکمیل واحدهای مسکن مهر باقیمانده در یزد اظهار کرد: باقیمانده واحدهای مسکن مهر در استان یزد چهار هزار و 668 واحد است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به باقیمانده واحدهای مسکن مهر تصریح کرد: از تعداد 4هزار و 668 واحد، یک هزار و 65 واحد آن آماده تحویل در سه ماهه نخست امسال است.
نقصان محمدی با تاکید بر اهمیت تکمیل و تحویل واحدهای باقیمانده به متقاضیان افزود: باقیمانده واحدها به یاری خداوند تا پایان سه ماهه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته این مسئول ، از تعداد کل واحدهای مسکن مهر استان یزد ، هشت هزار و 680 واحد مربوط به قراردادهای تعاونی 99 ساله، هزار و 818 واحد مربوط به قراردادهای سه جانبه، 943واحد برای خیران، 607 واحد برای بهزیستی، هزار و 102 واحد با قراردادهای اجاره داری پنج ساله و پنج هزار و 151 واحد با عنوان خودمالکین است.
وی ادامه داد: از این تعداد، سه هزار و 745 واحد مربوط به شهرهای زیر 25 هزار نفر گزارش شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی یزد درباره زمان دقیق واگذاری ها یادآور شد: سه هزار و 225 واحد از این تعداد در فروردین سال 91، 6 هزار و 22 واحد در بهمن 91، سه هزار و 668 واحد در آذر 92، دو هزار و 71 واحد در بهمن 93 و دو هزار و 392 واحد در شهریور سال 94 به بهره برداری رسید.
**واگذاری 77 درصد واحدهای مسکن مهر استان یزد
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد درخصوص درصد واگذاری مسکن مهر هم اعلام کرد: در زمینه تقسیط و واگذاری طرحهای مسکن مهر بر اساس ارزیابی وزارت راه و شهرسازی از عملکرد کشوری طرح مسکن مهر این استان با 77.8 درصد رتبه دوم کشور را کسب کرده است.
داود دانشگر دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس ارزیابی وزارت راه و شهرسازی از عملکرد کشوری طرح مسکن مهر این اداره کل در جایگاه دوم کشوری قرارگرفت.
وی افزود : با توجه به اینکه طبق برنامه مشخص شده بیش از 21 هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت و بهره برداری از تسهیلات بانکی بهره مند شده اند که از این تعداد تاکنون 16هزار و 383 واحد آن تا نیمه دوم مرداد 94 فروش اقساطی شده است.
استان های یزد تنها با داشتن هفت واحد مشکل دار و کیفیت بالا و نمای مناسب در کنار اردبیل و سمنان کمترین مشکلات را در حوزه مسکن مهر داشته اند با این حال با مشکلاتی همچون نبود برخی امکانات جانبی همچون مدرسه ، فضای سبز ، مسجد و فروشگاه در جوار آنها روبرو است.
بسیاری از واحدهای مسکن مهر، بویژه طرح هایی که از شهر فاصله دارند متعهد به ساخت مدرسه، فضای سبز و مسجد بوده اند اما متاسفانه در شروع ساخت این کار انجام نشد و دولت یازدهم این امر را در دستور کار قرار دارد با این حال همچنان برخی از این واحدها با مشکل آسفالت کوچه ها و نداشتن مراکز فروش و مدرسه روبرو هستند .
به هر حال امروز در حالی یک تجربه بزرگ را پشت سر می گذاریم که باید درسی برای آینده باشد تا یک مجموعه بدقواره رشد نکند و تمام جوانب کار همچون مسکن با توجه به نیاز هر منطقه و شهر و امکانات و زیرساخت ها با توجه به تعداد واحدهای مسکونی در کنار هم ساخته و یک رشد متناسب برای تعالی و پرورش جوانان و نیازمندان بدون مسکن فراهم شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار