انتشار یک مجموعه تصویر از ثبت تصاویر مردم کنار خرابه‌های سوریه در قالب شاد و یادگاری که توسط برخی خبرگزاری‌های رسمی نیز منتشر شده، موجی از واکنش‌ها را نسبت به این ایده غیرعقلایی به دنبال داشت
کد خبر: ۲۲۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ 13 May 2016
به گزارش تابناک یزد، انتشار یک مجموعه تصویر از ثبت تصاویر مردم کنار خرابه‌های سوریه در قالب شاد و یادگاری که توسط برخی خبرگزاری‌های رسمی نیز منتشر شده، موجی از واکنش‌ها را نسبت به این ایده غیرعقلایی به دنبال داشته، چرا که هیچ رفتاری به این کیفیت نمی‌توانست مقاومت رزمندگان ایرانی، سوری و لبنانی را در برابر تروریست‌ها در سوریه به چالش بکشد.

تصویری از خرابه‌های سوریه در پس‌زمینه و مردمانی نشسته بر موتور نظامی با نارنجکی که ضامنش را در دهان گرفته‌اند و یا با کلاه نظامی بر سر، لبخندزنان و شبیه فاتحان عکس گرفته‌اند اما با چنین پس زمینه‌ای، این تصاویر به جز آنکه به مخاطب القاء کند که ایرانی‌ها عامل رقم خوردن این حجم از انهدام سوریه هستند، چه پیام دیگری می‌تواند داشته باشد؟!

بر اساس این ایده خلاقانه که عملاً به تخریب ایران منتهی شد و توسط استودیوی عکس شهدای مدافعان حرم در نمایشگاه بین المللی کتاب پیاده‌سازی شده بود، بازدیدکنندگان با پوشیدن لباس و تجهیزات نظامی اقدام به گرفتن عکس یادگاری می‌کنند اما تصویر پس‌زمینه با بدسلیقگی انتخاب شده بود و نیت خیری که پشت این طرح بود، با حاصلی شر همراه شد.

پیش از آغاز نمایشگاه کتاب تهران، مسئول و مجری غرفه مدافعین حرم در نمایشگاه گفته بود: «در بخشی از این غرفه، استودیوی عکس شهدای مدافعان حرم را داریم که لباس‌های بچه گانه و بزرگسال مدافعان حرم وجود دارد و بازدید کنندگان می‌توانند لباس پوشیده و عکس بگیرند که یک ثبت مجازی و معنوی است.» اما در ارزیابی خوشبینانه، بر روی این ایده به درستی فکر نشده بود.

چه کسانی این ایده خلاقانه را برای تخریب ایران دادند؟!


اتفاق تلخ‌تر اینکه در حین پیاده‌سازی و عکاسی، هیچ شخصی متوجه نشده که قرار دادن ایرانی‌ها در مقابل چنین تصویر پس‌زمینه‌ای چه بار معنایی بدی می‌تواند داشته باشد و نه تنها پروژه متوقف و اصلاح نشده، بلکه تصاویر این پروژه به یکی از خبرگزاری‌های رسمی داده شده و مسئولان این رسانه نیز بدون اندکی تامل در بار معنایی و نوع سواستفاده‌ای که از این تصاویر می‌شود، این تصاویر را منتشر کرده‌اند.

حتی موج واکنش‌های منفی در فضای آنلاین نسبت به این بدسلیقگی نیز باعث شده این رسانه تصاویر از خروجی خود حذف کند و اکنون دیگر رسانه‌های مختلف آنچنان در سطحی وسیع این تصاویر بازنشر شده که حذف این تصاویر از رسانه مادر نیز اثر چندانی نخواهد داشت و کار از کار گذشته است.

این در حالی است که دشمنان ایران به دنبال کوچک‌ترین ابزاری برای تبلیغ علیه ایران هستند و متاسفانه در داخل چنین مواد تبلیغاتی با کثرت و تنوع بالا تولید و عرضه می‌شود، آنچنان که می‌توان با این مجموعه تصاویر یک نمایشگاه عکس در عربستان یا ترکیه دایر کرد و به شدت برای تبلیغ علیه کشورمان از این تصاویر در رسانه‌های وابسته به کشورهای حامی تروریست بهره برداری نمود!

به گزارش «تابناک»؛ به نظر می‌‌رسد باید در این زمینه بررسی دقیقی صورت پذیرد که آیا چنین سلسله اشتباهاتی از ارائه ایده تا ثبت تصاویر و انتشار در یک رسانه رسمی تماماً بر اساس کج‌فهمی بوده یا تعمدی بوده، چرا که این حجم خطا و عدم درک برای اشخاصی که احتمالاً از حداقل سواد بصری برخوردارند، غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

در این شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی، باید تذکر جدی داد تا با چنین اشتباهات فاحشی خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکرد. نظامیان غیرتمند ایران در سوریه به شهادت نمی‌رسند تا زحمات‌شان برای مقابله با تروریسم و نجات مردم سوریه، با چنین رفتارهایی مخدوش شود. بنابراین قطعاً باید در چنین عرصه حساسی، ساده‌ترین ایده‌ها نیز به شدت از هر نظر مورد بررسی قرار گیرند تا در پیاده سازی حکم یک ضدتبلیغ را نیابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار