کد خبر: ۲۲۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 12 May 2016

به گزارش تابناک یزد، روزنامه شرق در گزارشی به موضوع دو میلیارد اموال بلوکه شده ایران می پردازد.

این روزنامه در این گزارش با عنوان «پاي احمدي‌نژاد به دادگاه باز مي‌شود؟» با اشاره به اظهارات رئیس جمهور که گفته بود، گزارش کمیته بررسی فرایند توقیف ٢میلیارد دلار به قوه قضائیه ارسال می‌شود، نوشته است: موضوع بلوکه‌شدن دو میلیارد دلار ایران توسط آمریکا از دو جهت در حال پیگیری است؛ جهت اول، در سطح مجامع بین‌المللی از طریق شکایت از آمریکا و دادگاه؛ جهت دوم در سطح داخلی از طریق تشکیل کمیته پیگیری و تهیه گزارش برای شناسایی مقصران در بی‌احتیاطی صورت‌گرفته.

در دو روز گذشته هم این پیگیری‌ها در سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری آشکار بود؛ پیگیری‌هایی که به گفته رئیس‌جمهوری به اطلاع عموم خواهد رسید تا مردم ایران از «اهمال گذشتگان» باخبر شوند؛ اما این پایان ماجرا نخواهد بود، چراکه به گفته رئیس‌جمهوری گزارش به قوه قضائیه هم خواهد رفت.

«اهمال گذشتگان» و «فرصت طلایی» دو کلیدواژه سخنان رئیس‌جمهوری در سفر استانی به کرمان بود؛ «اهمال» در استفاده از «فرصت طلایی» برای نجات دو میلیارد دلار بلوکه‌شده. گذشتگانی که طبق سخنان روحانی به دولت احمدی‌نژاد مربوط می‌شود.

«عباس عراقچی»، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره بی‌احتیاطی بزرگ‌تر دولت قبل گفته بود: «بی احتیاطی بزرگ‌تر آن است که در مقطع صدور چنین حکمی در گذشته ما وکیل گرفتیم و به نوعی دادگاه مذکور را به رسمیت شناختیم و در این دادگاه از خود دفاع کردیم و در روند رسیدگی و تجدیدنظر تا مراحل عالی همچنان رأی علیه ما صادر شد... طبق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی حضور ما در دادگاه‌های آمریکایی ممنوع است».

او ادامه داد: «شاید در این موضوع مجوز خاصی گرفتند که من اطلاعی ندارم، اما همین را می‌دانم که با وزارت خارجه در زمان خود هیچ مشورتی صورت نگرفته است». این سخنان عراقچی باز هم به نوعی بر سلسله بی‌احتیاطی‌های دولت قبل، صحه گذاشته بود.

این سخنان و اظهارنظرها در حالی رخ می‌دهد که به گفته رئیس‌جمهوری گزارش در حال آماده‌شدن است و پس از آن راهی قوه قضائیه خواهد شد تا مردم «اهمال گذشتگان» در استفاده از «فرصت طلایی» را بشناسند؛ گذشتگانی که فرصت طلایی در سال‌های ١٣٨٦ تا ١٣٨٧ را از دست دادند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار