کد خبر: ۲۲۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 11 May 2016
به گزارش تابناک یزد، به علت ارتفاع کم گنبد فعلی حرم مطهر امام حسین(ع) و دیده نشدن گنبد از دور به علت ساخت و ساز‌ها طرحی آماده شده تا این حرم دارای 3 گنبد همزمان شود.

ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال اجرای پروژه فنی و مهندسی است که با اتمام آن، گنبد مطلای جدیدی با ارتفاع 21 متر روی حرم مطهر امام حسین (ع) نصب خواهد شد.

یکی از مواردی که زائران حرم مطهر حسینی را در سال‌های اخیر آزرده خاطر کرده است نبود دید مناسب به گنبد حرم مطهر است.چند سالی است که به‌دلیل ساخت و سازهای توسعه‌ای اطراف حرم، دید زائران به گنبد مطهر کاهش یافته است به‌گونه‌ای که از فاصله 50متری حرم امکان مشاهده آن وجود ندارد.

با توجه به اینکه بسیاری از زائران با مشاهده گنبد از مسافت دور، ارتباط قلبی با ذات مقدس ائمه اطهار برقرار می‌کنند، نقش این سازه علاوه بر شاخص‌های معماری، از نظر معنوی نیز بسیار حائز اهمیت است.به‌ویژه در ایامی مانند اربعین حسینی که به دلیل ازدحام جمعیت و فراهم نبودن امکان تشرف به داخل حرم، بسیاری از زائران تنها با مشاهده گنبد مطهر از دور اقدام به خواندن زیارت نامه می‌کنند.از این رو طرح ترفیع گنبد مطهر امام حسین (ع) در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات قرار گرفته است.

این در حالی است که گنبد کنونی حرم مطهر دومین گنبد بنا شده می‌باشد و گنبد اول که در میان عموم به قبه حسینی مشهور است، زیر آن محفوظ مانده است.



گنبد کنونی حرم از نظر تاریخی و فرهنگی، یک میراث ارزشمند هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفویه محسوب می‌شود از این رو طرح ترفیع گنبد به‌گونه‌ای تعریف شده که سازه قدیمی تخریب نشده و گنبد جدید روی آن نصب خواهد شد.به این ترتیب حرم سیدالشهدا(ع)، تنها حرم اعتاب مقدسه است که همزمان دارای 3 گنبد خواهد بود.





ویژگی‌های فنی گنبد جدید

ارتفاع گنبد در دست ساخت امام حسین (ع)، 21 و نیم متر و قطر آن حدود 17 متر است.به این ترتیب ارتفاع سومین گنبد نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک ونیم برابر بیشتر خواهد بود.

اسکلت اصلی گنبد جدید حرم امام حسین(ع) که مردم استان کرمان متولی اصلی ساخت آن هستند، فلزی است. این سازه براساس آخرین فناوری‌های مهندسی طراحی شده است تا عملیات مونتاژ و نصب آن با سهولت و در زمان کمتری امکان پذیر باشد.

به گزارش فارس، در طراحی فنی و مهندسی این گنبد تدابیری اندیشیده شده است که در آینده، بازهم امکان افزایش ارتفاع آن وجود خواهد داشت. این سازه پیچیده دارای 96 قطعه به صورت پیچ و مهره و 2هزار و 160 مفصل با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ است به همین دلیل زمان نصب آن بسیار کوتاه خواهد بود.


پس از اتمام طرح تقلیل ستون‌ها، گنبد جدید از کرمان به کربلا منتقل و مونتاژ و نصب خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار