کد خبر: ۲۲۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ 10 May 2016

به گزارش تابناک یزد،کارشناس سلامت مادر و کودک دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با برشمردن مزایای زایمان طبیعی و هشدار نسبت به مضرات عمل سزارین، از روند کاهشی عمل سزارین در زایمان اول مادران در استان یزد خبر داد.


"فاطمه قاسمی" تصريح كرد: بررسي آمارها نشان مي‌دهد كه با شروع طرح تحول سلامت كه در آن بسته‌ي حمايتي براي تشويق مادران باردار به زايمان طبيعي منظور شده است، تعداد سزارین در مادراني كه براي اولين مرتبه باردار شده‌اند، كاهش يافته است.

وي افزود: البته آمارها بيانگر كاهش چنداني در ميزان مجموع آمار اعمال سزارين استان نيست كه علت آن افزایش تعداد سزارین‌هاي تکراری است.

قاسمي با بيان اين كه هفت هزار و 930 مورد از سزارين‌هاي پارسال استان یعنی قریب 55 درصد آنها، سزارین تکراری بوده است، تاكيد كرد: هدف وزارت بهداشت و به تبع دانشگاه علوم پزشكي استان، كاهش سزارین‌هاي بار اول است چرا كه زايمان طبيعي براي كساني كه در نوبت قبلي بارداري اقدام به زايمان به صورت سزارين كرده‌اند، مي‌تواند خطرناك باشد و معمولاً نه پزشكان و نه خانواده‌ها، اين خطر را نمي‌پذيرند.

وي گفت: البته با وجود افزايش آمار سزارين‌هاي تکراری در استان در سال‌هاي اخير، تعداد سزارين‌هاي بار اول با اجراي طرح تحول سلامت روند كاهشي را نشان داده به نحوي كه از 55.75 درصد در سال 92 به 46.66 درصد در سال 93 و نهايتاً در سال گذشته به رقم 42.29 درصد كاهش يافته است.

به گفته‌ي اين كارشناس، در سال گذشته 28 هزار و 106 مورد زایمان در استان ثبت شده كه 14 هزار و 659 مورد آنها زایمان طبیعی و 13 هزار و 447 مورد يعني 47.84 درصد به صورت سزارین بوده ‌است.

وی در ادامه راجع به ميزان سزارین‌هاي انجام شده در مراکز درماني دانشگاهی استان نيز گفت: اين آمار در سال شروع طرح تحول 45.2 درصد بوده ولي در سال 93 به 36.99 درصد كاهش داشت به طوري كه علوم پزشكي يزد در اين مقوله دانشگاه برتر در ترويج زايمان طبيعي معرفي شد.

قاسمي افزود: البته ميزان زايمان سزارين در مراكز دانشگاهي به 40.75 درصد افزايش داشته كه بررسی‌ آمارها دليل آن را همانطور كه قبلاً نيز گفته شده افزايش سزارین‌هاي تکراری نشان داده است.

وي اظهار كرد: خوشبختانه پس از اجراي طرح تحول، با توجه به رایگان شدن زایمان طبيعي در بيمارستان‌ها و مراکز دولتی، فعال ‌شدن کلاس‌های آمادگی برای زایمان، طرح مامای همراهان و زایمان بی‌درد که در اکثر بیمارستان‌ها به صورت عالی و فعال راه ‌افتاده است، مردم بیشتر ترغيب به زایمان به صورت طبیعی شده‌اند.

قاسمي در ادامه از مزایای زایمان طبیعی را کاهش زمان بستری مادران در بیمارستان، کاهش میزان خونریزی نسبت به سزارین، عوارض بي‌هوشي در عمل سزارين، میزان عفونت در مادران سزارینی با توجه به بزرگ بودن عمل جراحی و غيره، برشمرد.

وي با بيان اين كه درد زايمان مادر باعث وارد شدن فشار به ريه جنين و خارج شدن سريع‌تر مايع از ريه وي مي‌شود، ادامه داد: احتمال دیسترس و مشکلات تنفسی در نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند نسبت به زايمان طبيعي، بیشتر است.

این کارشناس سلامت مادر و کودک همچنين گفت: احتمال چسبندگی‌های جفت در مادرانی که یک بار سزارین می‌شوند، در حاملگی دوم به بعد خیلی زیاد است و از طرفي حتي در مواردي اندك احتمال پارگي رحم به دليل افزايش حجم رحم در حاملگي‌هاي بعدي وجود دارد.

قاسمي در پایان گفت: نكته حائز اهميت در مورد زايمان طبيعي اين است كه مادر بلافاصله پس از تولد فرزندش، می‌تواند تماس پوست با پوست با وي برقرار كند و به نوزادش شير بدهد و اين در حالي است كه شيردهي نوزادان با شیر مادر در نیم ‌ساعت اول بعد از زایمان طبیعی يا یک ساعت اول بعد از سزارین، هم به لحاظ بلوغ و هم رشد عاطفی‌ و  ارتباط عاطفی مادر و نوزاد بسيار تأثیرگذار است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار