امروز با توجه به شرایط خاصی كه كشور بدلیل تحریم ها داشته مشاغل خانگی با توجه به امكانات ، فضا و اعتبار كمی كه نیاز دارد می تواند به عنوان موتور محركی برای كمك به اقتصاد كشور و تولید داخلی مورد توجه بیشتر واقع شود.
کد خبر: ۲۲۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 08 May 2016

به گزارش تابناک یزد،مشاغل خانگی آندسته از فعالیت هایی را شامل می شود كه از سوی عضو یا اعضای خانوار در فضای مسكونی در قالب یك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در آرامش واحدهای مسكونی همجوار شكل می گیرد و تولید كالا یا خدمات قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسكونی همراه دارد.

قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید كه بر اساس آن اگر اشخاصی فعالیت های منطبق بر تعریف این مشاغل را داشته باشند به عنوان پشتیبان چند نفر ار زیر پوشش قرار داده و در منزل مشغول كار كنند تا سقف یك میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند.
خوشبختانه با توجه به تاكید مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر مبنی بر حمایت و پشتیبانی از تولیدات داخلی و لزوم توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی ، مشاغل خانگی می توانند به عنوان تكیه گاهی برای این دو بخش عمل كرده و علاوه بر مزایای كلان آن به درآمدزایی و استقلال خانواده نیز كمك كند.
** صدور 22 هزار و 279 مجوز مشاغل خانگی در استان یزد
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مشاغل خانگی مزیت های زیادی دارد كه می توان كاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی ، آسان تر كردن فعالیت ها ، كاهش قوانین دست و پاگیر ، پایین بودن هزینه راه اندازی ، كاهش میزان ریسك سرمایه گذاری و حذف هزینه های مربوط به خرید ، رهن و اجاره كارگاه اشاره كرد.
فریبا آیت اللهی افزود: حذف هزینه ایاب و ذهاب ، استفاده از نیروی كار سایر اعضای خانواده و امكان كار كردن بصورت پاره وقت از دیگر مزیت های مشاغل خانگی است كه می تواند مورد توجه واقع شود.
وی درباره فعالیت های انجام شده استان در بخش مشاغل خانگی هم اظهار كرد: اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعی در این خصوص با همكاری دستگاههای مجری این طرح 22 هزار و 279 مجوز مشاغل خانگی در 373 رشته صادر كرده است.
به گفته مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون استان ، بیشترین رشته هایی كه برای آنها مجوز صادر شده قالیبافی ، پرورش دام ، خیاطی ، سرمه دوزی ، گلیم بافی ، بسته بندی غلات و پرورش قارچ است.
آیت اللهی اضافه كرد: این طرح با اعتباری معادل یك هزار و 99 میلیارد ریال در استان موفق شده تا 20 هزار و 840 نفر از دارندگان مجوز فعالیت را برای دریافت 728 میلیارد ریال تسهیلات به بانك های عامل معرفی كند.
این مسئول ادامه داد: بر همین اساس از این تعداد مشاغل خانگی 14 هزار و 542 طرح موفق به دریافت 506 میلیارد و 120 میلیون ریال تسهیلات شده اند.
وی درباره روند واگذاری مجوز مشاغل خانگی خاطر نشان كرد: باید متقاضیان ورود به این عرصه فرم‌های تكمیلی متناسب با نوع فعالیت مورد نظرشان را به دستگاه اجرایی تحویل داده تا در صورت تائید طرح مجوز مربوطه برایشان صادر شود.
مدیركل تعاون،‌ كار و رفاه اجتماعی یزد نیز بابیان اینكه از سال 90 تا 92 نیز 890 میلیارد ریال در این زمینه به این استان اختصاص یافت گفت: 62 میلیارد ریال از این مبلغ در اختیار بهزیستی استان قرار گرفت و متقاضیان به بانك های عامل معرفی شدند كه فقط 31 میلیارد ریال از سوی بانكها به متقاضیان پرداخت شد.
محمدحسین ریاحی افزود: سهم بنیاد شهید استان 55 میلیارد ریال بوده كه از این مبلغ 32 میلیارد ریال به بانك های عامل معرفی و 29 میلیارد ریال آن توسط بانكها به متقاضیان پرداخت شده است.
به گفته وی، بخش عمده ای از كل تسهیلات یاد شده نیز به صنایع دستی، صنعت و معدن، جهاد كشاورزی، فنی و حرفه ای، ارشاد اسلامی و صندوق مهر امام رضا(ع) تعلق گرفت و توسط بانك های عامل پرداخت شده است.
ریاحی، سهم كمیته امداد استان را 320 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: از این مبلغ، 255 میلیارد ریال به بانك های عامل معرفی كه 200 میلیارد ریال آن به مددجویان كمیته امداد پرداخت شد و زمینه اشتغال چهار هزار و 900 نفر را در این سه سال فراهم كرد.
وی اضافه كرد: میزان تسهیلات تخصیص یافته در سال 93 برای مشاغل خانگی در استان یزد نیز 127 میلیارد ریال بوده است.
** 90درصد بانوان یزدی شاغل نیستند
نكته جالب توجه در اجرای این طرح آن است كه بیشتر شاغلان حوزه مشاغل خانگی بانوان هستند كه نیمی از جمعیت استان را تشكیل می دهند و با توجه به اینكه 90 درصد بانوان یزدی شاغل نیستند می تواند كمكی به اشتغال بیشتر این قشر كند.
درباره وضعیت اشتغال بانوان استان مدیر كل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در جمع بانوان یزدیِ عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینكه بیش از 90 درصد بانوان یزدی شاغل نیستند، گفت: لازم است گروه‌های اجتماعیِ فعال در حوزه زنان برای حضور فعال بانوان بویژه بانوان خانه‌دار در عرصه‌های اجتماعی تلاش كنند.
فخرالسادات خامسی مشكل اقتصادی و معیشتیِ زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست یزدی را یكی از مهمترین دغدغه‌های استان خواند و تاكید كرد: باید برای آگاهی‌رسانی به بانوان یزدی و آشنایی آنان با حقوق خود تلاش كرد.
** اختصاص 90درصد تسهیلات مشاغل خانگی استان به بانوان
در این خصوص مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان یزد هم گفت: هم اكنون زنان حدود 68 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را در مقطع كارشناسی به خود اختصاص داده‌اند و باید از این ظرفیت‌ به عنوان سرمایه‌ كشور درجهت توسعه اقتصادی استفاده شود از این ‌رو مشاغل خانگی بستری مناسب برای توسعه اشتغال زنان محسوب می‌شود.
آیت‌اللهی افزود: هم اكنون 90 درصد تسهیلات مشاغل خانگی در این استان به بانوان اختصاص یافته كه این امر زمینه مساعدی را برای تناسب و توازن شغلی بانوان فراهم می‌سازد.
این طرح با حمایت صندوق كارآفرینی امید گام های خوبی در كشور و بویژه مناطق محروم و حتی روستایی برداشته با این حال امیدواریم نیل به سمت اشتغال پایدار هدف همه مدیران دستگاه های اجرایی باشد تا بتوانیم در این راستا اقدامات در خور توجهی انجام دهیم.
از سوی دیگر باید با فرهنگ سازی مناسب و با توجه به افزایش نیروی كار در بازار، جوانان را ترغیب كرد تا در حوزه مشاغل خانگی و صنعتی گام بردارند و با احیای كسب و كارهای خرد و ایجاد مشاغل خانگی زمینه مقابله مناسب و مفید با معضل بیكاری برای خود و خانوده هایشان فراهم كنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار