کد خبر: ۲۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 03 May 2016
به گزارش تابناک یزد،سید راضی نوری در گفتگو با رهیاب در واکنشی به اظهارات استاندار یزد در خصوص انتقال آب کارون اظهار کرد: در قانون یک حق آبه ای برای استان‌های پایین دستی دیده شده است، این حق آبه ها را به ما بدهند و بعد هر چقدر که می‌خواهند آب ببرند.

وی افزود: حق آبه ای که از نظر کشاورزی، آب شرب، صنعت، سیراب کردن تالاب‌ها و جلوگیری از ریزگردها که در اثر خشکی تالاب‌ها پیش می‌آید برای خوزستان ضروری است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در چارچوب قانون پیگیر خواسته‌های قانونی خود هستیم، گفت: در ابتدا باید آنها مجموعه پایین دستی آب کارون، جراحی و کرخه را ببینند و آب آنها تأمین کنند بعد اگر مصلحت دیدند که آب منتقل شود حقشان را پیگیری کنند.

نوری تاکید کرد: اگر آنها همه چیز را برای استفاده خودشان بخواهند، صد درصد در مقابل این خواسته‌هامی‌ایستیم چراکه این حق مردم ما است.

وی با اشاره به اینکه حق آبه حق مردم استان خوزستان است خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به این امر واقف است و ما مطالبات به حقمان را در مجامع حقوقی پیگیر می‌شویم و اگر کسی بخواهد برای آبادی جای دیگری، کارون را خشک کند از نظر ما مردود است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
موسی بذرافکن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
به نام پروردگار جان و امید
... بنی آدم عجب كوته خیال است/ اگر چه خلقتی بس بی مثال است# چه فكری داشتند این جمع مردم/ كه همچون مار زهرآگین و كژدم# به هم كیشان خود در خشم بودند/ مگر بی شرم یا بی چشم بودند# خدایا ختم كن خیرت به خوبان/ كه بد باشد كم و خوبان فراوان# علی بذرافكن این را كرده منظوم/ كه بادش كل امرٌ خیرُ مختوم# بخش پایانی چکامه عصر عاشورای سال 1357 از سروده های زنده یاد: علی بذرافکن کوشکی کربالی
جناب آقای میر محمدی
استاندار محترم یزد
بادرود و احترام
دیدگاه جناب عالی: " انتقال آب کارون به یزد / ربطی به دیگر استان ها ندارد" در خبرگزاری های مختلف درج گردید و نیاز شد با احترام و تمکین ویژه از جایگاهی که کرامت و عزت آن به یکپارچگی و کیان ایران زمین می انجامد ( سکانداری یزد- استانداری از کشور)، موارد زیر نسیمی بر جان خردورزان حاذق گردد تا بیش از این شاهد تخریب مرغزاران و زیست بوم ها به ولع حفظ سمت سیاست بازان نباشیم:
1- با احترام ویژه به هم وطنان فلات مرکزی، نیروی کار، کاردان و کارخوان را به سوی کار برند نه کار را به سوی رفاه طلب،
توان اکولوژی، طبیعی، زیستی، توسعه اقتصادی، کشاورزی و... که به ازدیاد جمعیت منجر می شود در فلات مرکزی و مناطق کویری به درجه اشباع رسیده و با سیاست های شتاب زده و بدون الگو برداری از تجارب تاریخی زیستی این مناطق و کشورهای جهان، نمی توان آن را به سرانجام رسانید، چون فاصله سیاسی کاری با فنون منطبق بر طبیعت مشهود است و با جبر، خسران را دو چندان می سازد.
2- تبخیر و تعرق تالاب های بین المللی شادگان، هورالعظیم، بختگان و تالاب های دیگر در جنوب غرب و غرب ایران، آستانه بارش سیکلون سودانی را پایین می آورد و بارندگی بیشتر می گردد. در عمل با برداشت هر واحدی از حقابه تالاب های مذکور به بهانه آب آشامیدنی، توسعه و... بیش از چند واحد از حجم بارش جنوب تا فلات مرکزی ایران کاسته می گردد ( نامه شماره 127016850102 تاریخ 02/12/1393، رونوشت به وزارت نیرو شماره 75004 تاریخ 03/12/1393 و سازمان آب و برق خوزستان شماره 90348/110 تاریخ 04/12/1393- در بخش دیدگاه ببیندگان http://iann.ir/?p=12922, http://www.waternews.ir/notes/22155/ http://sedaykherameh.ir/news/show/2163 &).
به عبارتی بیش از چند برابر حجم انتقال آب بین حوضه ای، کاهش بارش رخ می دهد. مقایسه بارش های بیش از میانگین نیمه شمالی کشور در چند سال اخیر تا قبل از سال آبی 95-1394 و بارش های کم تر از نرمال نیمه جنوبی، نمایان گر این واقعیت است (http://wrs.wrm.ir/m3/gozaresh.asp).
برای مثال رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم در چندماه گذشته، آستانه بارشی سیکلون سودانی را تسریع کرد و بارندگی های سنگینی در استان ایلام اتفاق افتاد و تلفیق و ترکیبی از بارش های اورگرافی با سیکلون مذکور، سیلاب اخیر سرشاخه های رودخانه دز را رقم زد و به اشتباه و بدون بررسی میدانی میکرو اقلیم ها، چنین بارش هایی را فقط نتیجه تاثیر پدیده النینو پنداشته اند.
به شوند فوق و بندهای پیرامونی این هامش: همانا انتقال آب بین حوضه ای از جنوب غرب ایران به فلات مرکزی، ضرب المثل: " آب در هاون کوبیدن است".
3- گرد و غبار جنوب غرب ایران که تا پایتخت این کشور نیز سرایت کرده است در سالیان اخیر با انطباق فن بر طبیعت و کاهش دخالت سیاسیون، بر درصد داخلی بودن منشا آن و ارتباط با خشکیدن تالاب ها پیوسته اضافه می گردد و این ناشی ازعدم تامین حقابه زیست بوم ها است، نه قهر طبیعت!
4- عدم النفع برق تولیدی در سدهای بزرگ رودخانه های کارون و دز به ازای هر متر مکعب آب انتقال یافته از این حوضه به فلات مرکزی، خسارت و هزینه گزاف ملی است که متاسفانه تاکنون پنهان نگه داشته شده است. برای نمونه: یک متر مکعب آب سرشاخه های کارون در نیروگاه سدهای پنج گانه این رودخانه، بیش از دو کیلووات ساعت برق در زمان اوج مصرف تولید می کند.
5- عدم شناخت و کاربرد ارزش واقعی آب در کشاورزی و صنایع مختلف در مناطق خشک کشور، بدین شوند است که صنایع فلزی آب بر در جانمایی و طرح آمایش سرزمین به درستی انتخاب نشده اند و توسعه آن ها در نقاط فعلی اشتباهی مخالف منافع ملی و مغرضانه است و می توان با حمایت جامع از اجرای طرح های نوین گلخانه ای ناسا همانند طرح تلفیقی سه گانه کشاورزی، طیور و آبزی پروری(ص6- خبرنامه مهرماه 1394 جهاد کشاورزی استان فارس- http://fajo.ir/images/aban.pdf ) از برداشت، حیف و میل آب های استراتژیک کشور کاسته و رشد پایدار جمعیت در فلات مرکزی ایران، بدون دست یازی به منابع آبی حوضه های مجاور و ایجاد تخاصم و تفرقه بین اقوام و طوایف مرکز و حواشی رشته کوه های زاگرس، تضمین ساخت.
قابل ذکر است که ایفای نقش در اتحاد کاذب استان های به ظاهر ذی نفع برای انتقال آب بین حوضه ای، قوانین و مقررات تقسیم و سهم بندی توافقی فی مابین، برای این آب از سرآب به پایآب به ترتیب شکسته می شود و قدرت خود ویرانگری فلات مرکزی ایران را افزون خواهد ساخت، نمونه عینی آن: " سکوت در برابر شکستن لوله انتقال آب زاینده رود به یزد- http://hamshahrionline.ir/details/202928
نگرش آتی و جامع به یکپارچگی کشور، تعمق و رعایت انصاف در پنج بند فوق را می طلبد. با عنایت به برهان خلف و اصل تناقض در ریاضیات، فلسفه و ادبیات، انتقال آب بین حوضه ای با دست آویز حمایت توسعه و رشد جمعیتی در فلات مرکزی به بهای نابودی زیست بوم ها و فروپاشی ایران زمین، خدعه ای زیرکانه یا حمقی ابلهانه است و شاهد آن در رهگیری دو بیت زیر از دفتر پنجم مثنوی مولوی:
... پند گفتن با جهول خوابناک/ تخم افکندن بود در شوره خاک# چاک حمق و جهل نپذیرد رفو/ تخم حکمت کم دهش ای پندگو
http://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar4/sh86/
باری ای عزیزهمام، راهکار و گره گشایی کیان خاک پاک ایران زمین، مطالعه تاریخ ادبی این سرزمین به شوند عدم دست یازی حکمرانان گذشته است و عمل بدان، نیل خردورزانه منطبق بر خرد جمعی را سوق خواهد داد و « سرانجام بهرام گور در هفت پیکر نظامی گنجوی»را می توان بهترین درس تاریخ ادبی تمدن نهفته در قرون گذشته جست، با عنایت و غوری در دو شاه بیت این کتاب:
... همه عالم تن است و ایران دل/ نیست گوینده زین قیاس خجل# چون که ایران دل زمین باشد/ دل ز تن به بود یقین باشد....
http://ganjoor.net/nezami/5ganj/7peykar/sh5/
باسپاس
موسی بذرافکن
کارشناس ارشد هیدروژئولوژی
یازدهم اردیبهشت ماه 1395 خورشیدی
پیگیری احیای زیست بوم ها- صنعت گردشگری داخلی و خارجی
https://telegram.me/BazrafkanHydrogeologist
امیرسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
میگن جنگ جهانی بعدی بر سر آب است ولی انگار که جنگ داخلی ما هم بر سر آب خوهد بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار