هر چقدر زمان برگزاری انتخابات نزدیکتر می شود، آرایش سیاسی گروه ها و جناح های سیاسی کشور نیز روشن تر می شود. تا کنون هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب لیست هایی را در برخی شهرها و استانهای کشور منتشر کرده اند..
کد خبر: ۱۸۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 13 February 2016
به گزارش تابناک یزد، هر چقدر زمان به برگزاری انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شود، تنور انتخابات نیز گرم تر و آرایش های سیاسی گروه ها و جناح های مختلف سیاسی به دنبال این جنب و جوش روشن تر می شود.

با اینکه بسیاری از افراد در انتخابات امسال، مستقل وارد کارزار رقابت شده اند، در این میان، بیشترین تحرکات انتخاباتی در بین دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا، بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد. هر دو جناح در روزهای گذشته، سعی کرده اند تا هر طور شده، خود را برای رویارویی با همدیگر آماده کنند.


اصولگریان با تشکیل شورای ائتلاف اصولگراها و با ارائه لیست های مختلف در شهرهای گوناگون کشور، تا کنون توانست یک گام از اصلاح طلبان پیش بیفتند؛ اما اصلاح طلبان نیز در این روزها بیکار نبوده و توانستند با نیروهایی که دارند، سازماندهی منسجم تری ـ نسبت به گذشته ـ در بین افراد ایجاد کنند.

اما عده ای در انتخابات امسال نیز همانند همه انتخابات گذشته، فارغ از هر جناح و گرایش سیاسی، قصد ورود مستقل به عرصه رقابت ها را دارند؛ برخی از گروه ها نیز به دلایلی، قصد حضور در ائتلاف های اصولگرایان و اصلاح طلبان را ندارند و در فکر ارائه لیست جداگانه برای خود هستند.

هر چند گاهی زمزمه هایی از نزدیک شدن برخی از این گروه ها به هم به گوش می رسد؛ بلافاصله بعد از هر خبر در این باره، اخبار از سوی افراد سرشناس این گروه ها تکذیب می شود.

با این حال شنیده ها حکایت از نزدیکی برخی اصولگرایان معتدل و طرفدار دولت به جناح اصلاح طلبان دارد و این امکان هست که در روزهای آینده اخبار جدیدتری از این ارتباط به گوش برسد.

با تعقیب تحرکات انتخاباتی در دو جناح اصولگرایی و اصلاح طلبی، شاید بتوان برخی از اتفاقاتی را که در روزهای آینده رخ خواهد داد، پیش‌بینی کرد


آخرین تحرکان انتخاباتی جناح اصولگرایان و اصلاح طلبان را در زیر دنبال کنید؛

اصولگرایان


رایزنی مجدد تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده با لاریجانی

حبیب برومند، اظهار کرد: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت شدگان، صلاحیت 15 نماینده فعلی مجلس از سوی شورا تأیید نشد. از این‌رو برخی نمایندگان در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی خواستار بررسی مجدد صلاحیت‌شان شدند.وی ادامه داد: در همین راستا هفته گذشته جلسه‌ای را با آقای لاریجانی برگزار کردیم و ایشان قول پیگیری این موضوع را دادند. البته هنوز اطلاعی از پیگیری‌ها به ما داده نشده است. برومند با بیان اینکه از این 15 نماینده رد صلاحیت شده تعدادی مجدداً‌ اعتراض کرده‌اند، گفت: این تعداد شامل کمال‌الدین پیرموذن، محسن صرامی فروشان، صفر نعیمی رز، ارسلان فتحی‌پور، احمد شوهانی، احمد رجایی، علی ایرانپور، مهدی موسوی‌نژاد، محمدمهدی پورفاطمی و بنده است. ما نمایندگان در جلسه با رئیس مجلس نیز حضور داشتیم. وی در پایان گفت: هنوز به صورت غیررسمی و یا رسمی در مورد آخرین وضعیت بررسی صلاحیت به ما اطلاعی داده نشده است. منتظریم تا در روز 27 بهمن به صورت رسمی در جریان تصمیم شورای نگهبان قرار گیریم.


حدادعادل: تخریب اصولگرایان شروع شده

حداد عادل گفت: یک ماشین تخریب برای مقابله با اصولگرایان به راه افتاده است و باید از خدا بخواهیم به ما عنایت کند تا از این گردنه حساس عبور کنیم. در اين دو هفته همه ما بايد برنامه‌هاي مربوط به انتخابات را به همه برنامه‌هاي ديگر ترجيح بدهيم. ما در اين شهر پهناور كه در حكم يك مملكت است احتياج به حضور در جاي جاي شهر داريم تا مردم حس و حال انتخاباتي پيدا كنند و بايد مراقب باشيم دشمن ما كه در كمين نشسته از كوچك‌ترين اشتباه ما استفاده نكند. قوت مواضع ما و هوشياري مواضع ما و اينكه چه حرفي را بايد در دو هفته باقي‌مانده تا انتخابات بزنيم و چه حرفي را نبايد بزنيم در حفظ وحدت بسيار اهميت دارد.


اشکالات جزئی به ترکیب لیست ائتلاف اصولگرایان وارد است

مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: لیست ائتلاف اصولگرایان برای ورود به انتخابات مجلس دهم در کلیت خوب است اما اشکالات جزئی به ترکیب این لیست وارد است که امیدواریم برای رای آوری بیشتر، مرتفع شود. البته افرادی که در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفته‌اند از وزن و جایگاه سیاسی مطلوبی برخوردارند و قدرت رای آوری نیز دارند.  


جریان انحراف از لیست اصولگرایان کنار گذاشته شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی لیست ائتلاف اصولگرایان را معتدل توصیف کرد و گفت که جریان انحراف از این لیست به کلی کنار گذاشته شده و هیچ یک از کسانی که بر اساس خط مشی اصولگرایان تحت عنوان انحرافی تعریف می‌شدند اجازه حضور نیافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و‌گویی با اشاره به عملکرد مثبت مجلس نهم در سیاست خارجی و مبارزه با فساد، در عین حال غلبه نگاه محلی به نگاه ملی را نقطه ضعف مجلس فعلی دانست و گفت که حدود 70 تا 75 درصد همت نمایندگان متوجه حوزه انتخابیه‌شان است.


توکلی: از اتحاد اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنم

احمد توکلی امروز (شنبه) در یک نشست خبری در مورد لیست ائتلاف اصولگرایان اظهار کرد: این یک ائتلاف جدی است و چنین چیزی تا حالا اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.

وی افزود: گله‌ای که از جبهه پایداری داشتم این بود که از جمع بیرون رفتند. من در شکل‌گیری لیست نقشی نداشتم و مدت‌هاست به جلسه فراکسیونی هم نمی‌روم اما حتما لیستی رای می‌دهم زیرا منطق سیاسی اقتضا دارد وقتی دو جریان فکری تفاوت‌هایی دارند و ما یک مجموعه را ترجیح می‌دهیم کمک نکنیم که آن مجموعه پیروزی‌اش را از دست بدهد.

این نماینده مجلس درباره حضور چهره‌های کمتر شناخته شده در لیست ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: اگر همه نیروها شناخته شده باشند معنی‌اش عدم جابه‌جایی قدرت است. در حالی که مساله مهم پیروزی اصولگرایان است البته من از وجود عقلیت منسجم هم دفاع می‌کنم زیرا هرچه جریانات فکری منسجم‌تر باشند بهتر است. البته طبیعتا دلم می‌خواهد که اکثریت با اصولگرایان باشد.


این عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس درباره اختلاف‌نظر برخی اعضای لیست اصولگرایان در مباحث اقتصادی نیز گفت: ما اگر فرق ائتلاف با حزب را بدانیم این میزان اختلاف اهمیتی ندارد. مشخصاً من با آقای داودی با هم اختلاف‌نظر نداریم و مبنای فکریمان یکسان است. البته آقای آل‌اسحاق به نیروهای بازار نزدیک‌تر است و ممکن است با هم اختلاف مصداقی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: شما نمی‌توانید کاری کنید که همه اجزای ائتلاف کاملاً راضی باشند بلکه عقل سیاسی اقتضا می‌کند به نتیجه ائتلاف تمکین کنیم و با آن همراهی کنیم.


توکلی درباره وجود لیست‌های موازی در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اظهار کرد: غیر از لیست‌های دو جریان اصلی بقیه لیست‌ها حیات‌شان بیشتر رسانه‌ای است تا اجتماعی. به ویژه در شهری مثل تهران که شهر بزرگی است و از نظر انتخابات یک دریای بی‌کران است فقط دو جریان اصلی که بدنه اجتماعی گسترده دارند می‌توانند خودشان را به مردم معرفی کنند.


این فعال سیاسی اصولگرا درباره عدم حضور علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان نیز تصریح کرد: آقای لاریجانی سلیقه‌اش چیز دیگری بود. تا جایی که من اطلاع دارم ایشان از تبلیغات و نحوه رسیدن به لیست انتقاداتی داشتند. البته نبود ایشان خیلی هم تاثیرگذار نیست زیرا ایشان حزبی ندارد و نامزد تهران هم نیست. آسمان به زمین نمی‌آید. اگر من یا آقای لاریجانی در لیست نباشیم اگرچه تاثیراتی داریم اما زیر و رو نمی‌کنیم.



اصلاح طلبان:



مرعشی: مطهری نفر دوم لیست اصلاح‌طلبان است

سید حسین مرعشی عضو شوراى عالى سیاستگذارى ائتلاف اصلاح طلبان گفت: شنبه لیست ائتلاف اصلاح طلبان منتشر مى‌شود و على مطهرى نیز نفر دوم لیست اصلاح طلبان است. لیست اصلاح طلبان با عنوان «ائتلاف ٩٢؛ گام دوم» منتشر می‌شود و متشکل از 8 خانم و ٢٢ آقا خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار