در حالیکه رئیس جمعیت هلال احمر وقوع زمین لرزه در پایتخت را به یک بمب ساعتی تشریح کرده بود اکنون پدر علم زلزله‌شناسی ایران نیز تأکید می‌کند که حدود ۱۰۵۰ شهر کشور روی بمب ساعتی قرار دارند که هر لحظه ممکن است منفجر شود.
کد خبر: ۱۷۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶ 06 February 2016

به گزارش تابناک یزد،چند روز قبل سید امیرمحسن ضیایی رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ در تهران هشدار داد و گفت: تهران روی یک بمب ساعتی قرار گرفته که هر لحظه امکان انفجار آن می‌رود.


او در حالی این هشدار را به مردم و مسئولان داد که از همه آنها درخواست داشت تا برای مقابله با این خطر بزرگ که قابلیت تبدیل به یک بحران ملی را دارد، آماده شوند.

ضیایی خواستار وجود یک ترس منطقی در مردم برای ایجاد تاب‌آوری بیشتر در جامعه شد که لازمه مقابله با هر حادثه و بحرانی می‌باشد اما اکنون پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌وگویی که با یکی از مجلات هلال‌احمر انجام داده تاکید کرده: از حدود 1300 شهر کشور بیش از 80 درصد آنها یعنی معادل 1050 شهر روی بمب ساعتی زلزله قرار دارند.

بهرام عکاشه در این ارتباط گفت: البته میزان هشدار و تخریب این بمب‌ها در شهرهای مختلف شدت و ضعف دارد طوریکه برخی شهرهای بزرگ و پر جمعیت با خطر بسیار بزرگ‌تری مواجه هستند.

وی توجه به بافت فرسوده در کشور را مهم دانست و گفت: حتی زلزله‌ای با قدرت بیش از 4 ریشتر نیز می‌تواند خیلی از شهرها مانند تهران، شیراز، تبریز و قم را نابود کند.

به گفته او در این شهرها وضعیت تهران از همه وخیم‌تر است زیرا جمعیت شهر بسیار بیشتر از ظرفیت آن است.

عکاشه در مورد شهر تهران توضیح داد: اگر شهر تهران و مناطق اطراف آن را محاسبه کنیم به عددی بیش از 15 میلیون نفر می‌رسیم حال در این اوضاع اگر زلزله‌ای مثلاً در شمیرانات یا غرب تهران اتفاق بیفتد مطمئن هستم که یک فاجعه انسانی رخ می‌دهد فاجعه‌ای که بعید نیست رکوردهای جهانی زلزله را در بحث تلفات بشکند.

وی در مورد احتمال وقوع زمین لرزه در تهران گفت: شهر تهران بارها لرزیده و در سده‌های گذشته نیز چندین بار نابود شده است، مثلاً در سال 1830 میلادی شاهد زلزله‌ای هولناک در تهران بودیم یا در آخرین زلزله‌ای که در منطقه شمیرانات تهران اتفاق افتاد حداقل 40 هزار نفر کشته شدند.

پدر علم زلزله‌شناسی ایران هشدار داد: با توجه به اینکه جمعیت تهران مدام در حال افزایش است و برج‌سازی در پایتخت متوقف نمی‌شود بنابراین خطر این بمب ساعتی هیچگاه کم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در خیابان‌های 4 تا 8 متری، ساختمان‌های 6 تا 10 طبقه ساخته می‌شود، چقدر درباره این موارد صحبت کنیم و هشدار دهیم فقط می‌توانم بگویم این راه به هیچ جا ختم نمی‌شود جز تخریب خودمان؛ اگر زلزله‌ای در تهران اتفاق بیفتد تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها چند میلیونی خواهد بود و تهران عملاً تعطیل می‌شود چرا که سیستم‌های گاز، آب و برق قطع و از بین می‌روند.

ستاد مدیریت بحران تهران برای مقابله با زمین‌لرزه تهران در حال آماده‌سازی است و نقشه‌هایی را تهیه کرده که محل خروج ساکنان تهران را مشخص می‌کند. به طور مثال در این نقشه‌ها آمده اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد ساکنان خیابان ولیعصر از کدام مسیر حرکت کرده و در کدام محل امن اسکان داده شوند.

با وجود اینگونه اقدامات اما متاسفانه شاهد هستیم بحث زلزله در تهران جدی گرفته نمی‌شود و موضوع آموزش‌های همگانی نیز به فراموشی سپرده شده چنانچه عکاشه در این ارتباط نیز می‌گوید: از یک طرف نقشه‌های تخلیه اضطراری را می‌بینیم اما از طرف دیگر ساخت و سازهای غیر استاندارد را مشاهده می‌کنیم که با آن نقشه‌ها مغایرت دارد و همه اینها باعث می‌شود که احساس کنم کسی به فکر نیست.

علاوه بر آموزش‌های همگانی که در این میان لازم است به تک تک شهروندان کشور درخصوص آمادگی برای مقابله با زلزله داده شود لازم است که کشور نیز موضوع امداد و نجات، حوادث را جدی گرفته و خود را برای یک بحرانی که هر لحظه ممکن است در سطح ملی شکل بگیرد، آماده کند.

رئیس جمعیت هلال احمر نیز در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران می‌گوید: ما در تهران روی یک بمب ساعتی زندگی می‌کنیم و وقوع یک زلزله شدید که می‌تواند بحران جدی برای کشور باشد این شهر را تهدید می‌کند و  لازمه مقابله و آمادگی با این بحران داشتن یک ترس منطقی است تا تاب آوری جامعه در مقابله هر حادثه و بحرانی افزایش یابد.

تاب آوری یعنی برگشت به وضعیت اول و ایجاد یک جامعه ایمن و تاب آور، که کاری هزینه بر، مستمر و زمان بر است و می‌توان آن را تفاوت بین جوامع توسعه یافته و نیافته  دانست و گفت که میزان آمادگی و آسیب پذیری و در نتیجه میزان تاب آوری آنها در برابر بحران‌ها وجه تمایز آنهاست.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار