از نگاه محققــان و پیش‌بینی‌کنندگان عرصه فناوری، واقعیت مجازی زندگی بشر را تغییر خواهد داد و به عبارتی دیگر سال ۲۰۱۶ نقطه آغازین این تحول شگرف در دنیای فناوری محسوب می‌شود
کد خبر: ۱۵۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵ 06 January 2016
با فرا رسیدن سال نو میلادی بازار پیش‌بینی‌ها برای سال پیش رو در زمینه‌های مختلف، داغ است و در این میان، فناوری نیز سهم ویژهای دارد. در همین راستا محققان در مؤسسه‌ها و روزنامه‌های مختلف درباره فناوری‌هایی که در سال ۲۰۱۶ از دیگر تکنولوژی‌ها پیشی میگیرد و روند رو به رشدی خواهند داشت پیش‌بینی‌هایی ارائه می‌کنند.

به گزارش «تابناک یزد»؛ یکی از این پیش‌بینی‌ها مقاله‌ای درباره ۷ فناوری رو به رشد در جهان ازجمله پهپادها، روباتها، خودروهای بدون راننده و واقعیت مجازی است که در روزنامه تلگراف انتشار یافته است.

واقعیت مجازی(VR)

از نگاه محققان و پیش‌بینی‌کنندگان عرصه فناوری، واقعیت مجازی زندگی بشر را تغییر خواهد داد و به عبارتی دیگر سال ۲۰۱۶ نقطه آغازین این تحول شگرف در دنیای فناوری محسوب می‌شود. به هر حال توسعه واقعیت مجازی یکی از مهیجترین بخشهای دنیای فناوری است و میتواند پیشرفتها و تحولات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از صنعت بازیسازی و آموزش و تحصیل گرفته تا بخش سلامت و کارهای بشردوستانه، حمل و نقل و موارد مربوط به تجهیزات خانه و دفتر و محل کار ایجاد کند به همین دلیل هم غولهای دنیای فناوری از سامسونگ و فیس بوک گرفته تا سونی و کمپانی HTC به این وادی وارد شده‌اند. اکنون نیز صنایع مختلف ازجمله دفاعی و بهداشت و درمان و فعالان عرصه معماری، متقاضی دریافت هدست‌های واقعیت مجازی هستند. به عنوان مثال یک پروفسور روانشناس در کالیفرنیا با استفاده از فناوری واقعیت مجازی به شبیهسازی میادین جنگ و شرایط سخت پرداخته است تا مجروحان و آسیب دیدگان جسمی و روحی جنگ بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و دیگر از یادآوری خاطرات مربوط به آن آزار نبینند. بسیاری معتقدند ۲۰۱۶ سال اوج واقعیت مجازی است و به همین دلیل هم انتظار میرود Oculus Rift، پلی استیشن VRسونی که پیش از این با نام طرح Morpheus شناخته میشد و همچنین هدستهای HTC Viveدر ۳ماهه نخست سال نو میلادی فروش مناسبی داشته باشند. 

سالی برای پهپادهای آمازون

دومین پیش‌بینی در این  روزنامه مربوط به پهپادها یا همان هواپیماهای کوچک بدون سرنشین است. یکی از بحثهای اساسی ، همه گیر شدن استفاده از پهپادها حضور این فناوری در صنعت پست و ارسال محموله است که در این میان، کمپانی آمازون نقشی بسیار ویژه دارد، تاکنون هم در زمینه پهپادهای پستی سرمایه‌گذاری فراوانی کرده و با فعالیت در زمینه طراحی پهپادهای متعدد، انواع مختلفی از این پهپادها را در آزمایشگاه‌های تخصصی‌اش در کمبریج طراحی کرده است. کمپانی آمازون همچنین در نوامبر سال ۲۰۱۵میلادی نسخه آزمایشی پهپاد پستچی خود را به نمایش گذاشت تا به طور کاملاً اتوماتیک و در عرض ۳۰ دقیقه محموله‌ها را به دست مشتریان برساند. و این محققان می‌گویند قرار است در سال نو میلادی سرویس ویژه تحویل کالای آمازون با عنوان Amazon Prime Air نیز در بریتانیا راهاندازی شود. «جف بزوس»مدیر آمازون نیز تأکید دارد که بریتانیا بازاری مناسب برای انواع پهپادها ازجمله پهپادهای پستچی محسوب می‌شود و معتقد است که کار و فعالیت چنین پهپادهایی بیشک از بریتانیا آغاز میشود و بعد سایر کشورها با دیدن اثرات مثبت و کارآیی فراوان این فناوری به دنبال قانونگذاری صحیح برای پرواز این هواپیماهای کوچک بدون سرنشین بر فراز شهر و کشور خود خواهند رفت و در یک کلام می‌توان گفت ۲۰۱۶ سال پهپادها و فناوریهای مرتبط با آنهاست.

خودروهای بدون راننده

سومین پیشبینی فعالان عرصه فناوری در روزنامه دیلی تلگراف به همکاری گوگل و کمپانی فورد برای ساخت خودروهای بدون راننده بازمیگردد. از نگاه محققان، در سال نو میلادی گوگل برای ساخت خودروهای تمام اتوماتیک با کمپانی فورد همکاری خواهد داشت. «بیل فورد» نیز در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که می‌خواهد با «سیلیکون ولی»همکاری محکم و گسترده در قالب یک طرح خاص داشته باشد. وی گفت: اوضاع نسبت به زمان پدربزرگم که این کمپانی را پایه‌گذاری کرد بسیار متفاوت است و برخی چیزها باید تغییر کند. چندی پیش خبرهایی از احتمال همکاری این دو کمپانی بزرگ به گوش رسید و به نظر می‌رسد که این همکاری میتواند جهشی بزرگ در دنیای فناوری سال    ۲۰۱۶ میلادی ایجاد کند.
برخلاف سایر کمپانی‌های تولید خودرو ازجمله تلسا و آئودی، نه کمپانی فورد و نه غول دنیای فناوری یعنی گوگل علاقه‌ای ندارند که یک خودرو سنتی و معمولی را گام به گام به نوع هوشمند و خودران تبدیل کنند بلکه هدف از این همکاری این است که یک خودروجدید از مرحله طراحی تا ساخت یک خودرو خودران جدید طی شود. گوگل تاکنون 1/3میلیون مایل را با خودروهای خودران خود در جاده‌ها رانده است و میخواهد نرم افزار و تجهیزات خود به همراه دانش و فناوری رابه دست مهندسان کمپانی فورد با حدود یک قرن سابقه بسپارد.

آغاز مرگ پسوردها

پیش‌بینی دیگر فعالان عرصه فناوری در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز آغاز مرگ تدریجی و آهسته پسورد و رمزهای عبور است. به اعتقاد این محققان، بیشتر مردم از پسوردها متنفر هستند چرا که به خاطر سپردن آن چندان راحت نیست و همچنین گاه کاربران برای وسایل مختلف از تلفن هوشمند و تبلت گرفته تا حسابهای بانکی، یک رمز را در نظر میگیرند که این موضوع از نظر امنیتی چندان درست نیست و حتی گاه خطرناک می‌شود، این رمزهای عبور براحتی میتوانند فراموش شوند و به سرقت بروند و... به همین دلیل پیش از این برخی از کمپانی‌های فناوری به احراز هویت بیومتریک روی آوردند.  گوگل و یاهو تاکنون ابزارهایی بجز پسورد برای احراز هویت طراحی کرده‌اند، حالا سنسورهای اثر انگشت در تلفنهای هوشمند برتر جزو لاینفک آن محسوب میشوند و فناوری شناسایی از طریق چهره نیز به مسترکارتها با ویندوز ۱۰ بازمی گردد و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد بیشتری از سرویسهای آنلاین به کاربران کمک کنند تا از این تکنیک بهره ببرند.

مسترکارت از یک اپلیکیشن بهره میبرد که به کاربران و مشتریان اجازه میدهد تا به جای وارد کردن پسورد، با گرفتن عکس سلفی خرید کند. این اپ در عرض یک ثانیه عکس را به ابزاری برای احراز هویت از طریق چهره تبدیل میکند و آن را از طریق اینترنت به مسترکارت ارسال میکند. یک فایل ذخیره شده از قبل وجود دارد و اگر این دو کد با هم تطابق داشته باشند، کاربر می‌تواند خرید خود را انجام دهد. چندی پیش نیز یک کمپانی فناوری در بریتانیا نخستین نمونه از پسوردهای emoji رونمایی کرد که به این ترتیب کاربران میتوانستند با استفاده از ۴ کاراکتر و شکلک به جای وارد کردن پسورد و پین کد از حساب خود برداشت کنند یا سایر عملیات بانکی را انجام دهند.

باز هم آیفون

رونمایی کمپانی اپل از نمونه‌های جدیدتر آیفون در هر پاییز یکی از بزرگترین اتفاقهای هر سال محسوب می‌شود ولی رونمایی از آیفون  ۷ در سپتامبر ۲۰۱۶ یک روز بهیاد ماندنی خواهد بود. هرچند فعلاً ورود اپل به دنیای خودروهای بدون راننده در سال جاری میلادی در حد شایعه است ولی به هرحال آیفون ۷ می تواند ثروت سرشاری را برای این کمپانی به همراه بیاورد.

هوش مصنوعی عاطفی

همچنین پیش‌بینی میشود در سال جاری میلادی ماشین‌ها دارای هوش هیجانی و عاطفی شوند چرا که موضوع اصلی در علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی است و به این ترتیب کامپیوترها و روباتها توانایی یادگیری از داده‌ها را پیدا می‌کنند و به انجام امور مالی میپردازند. پیشبینی میشود که در سال ۲۰۱۶ تعداد بیشتری از وسایل به هوش هیجانی و عاطفی مجهز شوند و بتوانند احساسات را متوجه شوند و به آن پاسخ دهند. اکنون نیز روباتی مانندjibo از دانشگاه MIT وجود دارد که چهرهها را می‌شناسد و متوجه تفاوتهای احساساتی مانند غم، شادی و عصبانیت است، همچنین می‌تواند با تشویق یا آرام کردن کاربران به احساسات آنها پاسخ دهند. فناوری پوشیدنی سلامت مانند مچ بند Empatica's E4 نیز یکی دیگر از وسایلی است که میتواند استرس را ازطریق نبض اندازه‌گیری کند.

حذف پول از چرخه مالی

همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال نو میلادی کشورها بیشتر به سوی عملیات نقل و انتقال منابع مالی بدون پول نقد پیش بروند که احتمال می‌رود در این میان بریتانیا بسیار موفق عمل کند. در حال حاضر Apple Pay در بریتانیا فعال است و قرار است گوگل و سامسونگ نیز با فناوری‌های گردش مالی خود در این کشور حضور یابند. به طور کلی خرید آنلاین در جهان پیشرفت‌هایی داشته و انتظار می رود در سال ۲۰۱۶ رشدی سریعتر نیز داشته باشد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که سال گذشته برای نخستین بار فروش از طریق کارت در جهان از خرید با پول و اسکناس پیشی گرفت و در ۲۰۱۶ نیز ادامه مییابد و همین موضوع نشان از درست بودن این پیش‌بینی‌ها دارد. برای اینکه مطمئن شویم کدام پیش‌بینی‌ها درست از آب درمی آید به یک سال زمان نیاز داریم باید منتظر ماند و دید.



روزنامه ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار