مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد گفت: مرحله اول طرح پوشش دار کردن میوه‌های انار برای مقابله با عوامل خسارت زا به صورت پایلوت در شهرستان یزد آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ 10 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، غفاریان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد اظهار کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته و در حرکتی نمادین با حضور تیم‌های اجرایی از مدیریت حفظ نباتات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یزد، مرکز فهرج و اداره جهاد کشاورزی زارچ برای حفظ سلامت باغ‌های انار، مرحله نخست اجرای طرح پوشش دار کردن میوه‌های انار برای مقابله با عوامل خسارت زا به صورت پایلوت آغاز شد. 

او، استفاده از روش‌های پیشگیرانه را یکی از راه‌های مقابله با آفات شایع که خسارت جدی به محصول وارد می‌کنند دانست که پوشش دار کردن میوه‌ها علاوه بر آن از آفتاب سوختگی و تخریب میوه نیز جلوگیری می‌کند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد، همچنین بیان کرد: درخت انار مقاومت قابل توجهی به خشکی داشته و برای مناطق خشک و کم آب یزد ارزشمند است. اجرای طرح تحقیقی-ترویجی برای ایجاد باغ الگویی ترویج روش‌های مدیریت و کنترل عوامل خسارت زای میوه انار از دیگر اقدامات پیشگیرانه تحولی برای کاهش خسارت و افزایش بهره وری برای این محصول می‌باشد. 

غفاری گفت: همچنین منطقه شاهدیه به جهت تجربه کاربری بهتر و تشدید ارتباط تیم اجرایی، محلی مناسب برای نمایش دستاورد‌های تحقیقاتی در این طرح اعلام شد.

حدود ۶ هزار هکتار انارستان در استان کویری یزد وجود دارد که بخش عمده آن در شهرستان‌های میبد، اردکان، یزد، تفت و ابرکوه ایجاد شده و از ۴۰ رقم انار که در این استان تولید می‌شود، ۱۱ رقم آن به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.

استان یزد رتبه پنجم سطح زیر کشت و رتبه چهارم تولید انار کشور را دارد. از جمله ارقام انار مرغوب استان یزد میتوان به ملس یزدی، شیرین شهوازی، قصرالدشت، ملس سر یزد و گِل تفت اشاره کرد. از رقم‌های تولیدی نوع ملس، دانه سیاه، و حصیبی آن به عراق و دیگر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. کشاورزان بخشی از محصول را علاوه بر تازه خوری و عرضه در استان‌های همجوار، مقداری را به رب سنتی مرغوب فرآوری می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار