مدیرکل میراث فرهنگی یزد:
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی یزد راه‌اندازی تشکل‌های فعال در حوزه صنایع دستی را ضروری دانست و گفت: دو مرحله قبل و بعد از تولید حوزه صنایع دستی ایران نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی جدی است.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ 07 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، احمد آخوندی در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز جهانی و هفته صنایع دستی در ایران که در یکی از کارگاه‌های ترمه‌بافی این شهر میراث جهانی برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله از ۲۰ خردادماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

وی در خصوص عملکرد حوزه صنایع دستی استان یزد طی یک سال گذشته، افزود: صنایع دستی در استان یزد صنعتی آمیخته با هنر هنرمندانی با اصالت است و همین امر این مهم را به یکی از جاذبه‌های جهانی تبدیل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی یزد نفس هنرمندان صنایع دستی این استان را پاک و زلال دانست و بیان کرد: تقویت و حمایت همه جانبه از هنرمندان صنایع دستی یکی از اولویت‌های جدی میراث فرهنگی استان یزد است.

آخوندی برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی به میزبانی استان یزد را از جمله اقدامات در دستور کار میراث فرهنگی دانست و تصریح کرد: این نمایشگاه از پنج تا نهم تیرماه به میزبانی شهر میراث جهانی یزد برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه صنایع دستی استان یزد مأموریت خود را در چهار بخش، بازاریابی و تجاری‌سازی، آموزش و ترویج، حمایت از تولید، پرداخت تسهیلات انجام می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان این‌که حوزه صنایع دستی ایران در مراحل قبل و بعد از تولید دچار مشکل هستند، گفت: نبود مواد اولیه کافی و نبود طراحی‌های بروز از جمله دغدغه‌های حوزه صنایع دستی در ایران است.

آخوندی تأکید کرد: بازاریابی و برندسازی مناسب و بروز از دیگر دغدغه‌های جدی حوزه صنایع دستی در کشور است که باید با مشارکت جدی و مستمر دست‌اندرکاران این حوزه ساماندهی شود.

وی راه‌اندازی تشکل‌های فعال در حوزه صنایع دستی را ضروری دانست و بیان کرد: ایجاد تشکل‌های صنایع دستی نقش مهمی در تقویت این حوزه در سطح ملی ایفا می‌کند.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود صدور ۱۴ پروانه فروشگاهی صنایع دستی طی یک سال گذشته را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: ۱۷ طرح مرکز آموزشی صنایع دستی در یک سال گذشته در استان یزد افتتاح شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان این‌که در حال حاضر ۳۳۵۰ هنرمند صنایع دستی در این استان فعال هستند، اظهار کرد: در سال گذشته ۵۶ مجوز تولید کارگاهی صنایع دستی در استان یزد صادر شده است.

آخوندی در پایان ثبت ملی دو رشته صنایع دستی «هزاره دورزی ابرکوه» و «دولو دوزی» را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان یزد مصوب شد که پرونده ثبت جهانی زیورآلات یزد تدوین و برای ثبت جهانی به سازمان جهانی صنایع دستی ارسال شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار