رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد گفت: بر اساس بازدید‌های بازرسان بهداشت از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۵ مرکز و واحد متخلف عرضه محصولات دخانی در استان به مراجع قضایی معرفی شدند.
کد خبر: ۱۱۰۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ 28 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر وحید جعفری، رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد اظهار کرد:‌ سالانه به دلیل مصرف محصولات دخانی هشت میلیون نفر در دنیا جان خود را از دست می‌دهند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در معرض دود دست دوم محصولات دخانی قرار دارند.

وی با بیان این‌که رعایت موارد بهداشتی برای تأمین سلامت فردی از جمله الزامات اجتماعی است، افزود: براساس آمارهای رسمی اعلام شده در کشور ما نیز سالیانه حدود ۶۰ هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می‌دهند.

رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد با اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان یزد مصرف کنندگان سیگار هستند، گفت: بر اساس مطالعات استپس در سال ۱۳۹۵ استان یزد در شیوع مصرف روزانه سیگار رتبه ۲۲ را در کشور داشته است اما در سال ۱۴۰۰ در رتبه ۱۹ قرار گرفته است.

جعفری با بیان این‌که مصرف سیگار عوارض جبران ناپذیری بر سلامت افراد مصرف کننده و حتی کسانی که در معرض دود دست دوم و سوم محصولات دخانی قرار دارند، دارد، تصریح کرد: شایع ترین سرطان های موجود در بین مصرف کننده دخانیات سرطان دهانه رحم، خون، لوزالمعده، کبد، مثانه، حنجره، زبان، مری، معده، ریه و دهان گزارش شده است.

وی با اشاره به این‌که ۹۰ درصد سرطان‌های ریه در دنیا به دلیل مصرف سیگار است، تاکید کرد: براساس آمارها از ۱۰ فردی که به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند، نه نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند.

حعفری یکی از چالش‌های حوزه سلامت را گسترش مصرف قلیان عنوان کرد و افزود: براساس آمارها، مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و این موضوع سلامت نسل جوان تهدید می کند.

رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد گفت: بر اساس بازدید‌های بازرسان بهداشت از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۵ مرکز و امکنه متخلف به مراجع قضایی معرفی شده، ۱۰۲ مرکز عرضه کننده قلیان پلمب و ۲۳۹ جایگاه تبلیغاتی محصولات دخانی نیز جمع آوری شده اند.

وی با اشاره به این که ۴۰ هزار میلیارد تومان در ایران بابت مصرف سیگار در کشور هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: با هزینه های اقتصادی و اجتماعی و درمانی که به علت مصرف سیگار در کشور هزینه می‌شود سالانه مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت محصولات دخانی به کشور است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار