رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت:‌ سال گذشته برای دومین سال متوالی، رتبه اول اهدای عضو در کشور را کسب کرد.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰ 27 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر محمد پورشمسی، رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با اشاره به این‌که سال گذشته، در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی، استان یزد برای دومین سال متوالی، نسبت به جمعیت، رتبه اول اهدای عضو در کشور را کسب کرده اظهار کرد:‌ بر اساس آمار‌ها در سال گذشته ۴۸ مورد اهدای عضو در استان یزد انجام شده که از این تعداد ۲۲ مورد پیوند کبد، ۵ مورد پرواز قلب به تهران و ۱۳ مورد پیوند کلیه بوده است.

وی با اشاره به این‌که  از ابتدای سال تاکنون، ۸ مورد اهدا عضو در استان یزد انجام شده است افزود:‌ از این تعداد ۴ مورد پیوند کلیه و ۲ مورد پیوند کبد بوده است.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی، بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور را بیش از ۲۵ هزار نفر خواند وخاطرنشان کرد: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند پیوند در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

پورشمسی به راه اندازی مرکز اهدای عضو در سال ۹۲ در استان یزد اشاره کرد گفت: در این مدت بیش از ۳۰۰ مورد اهدا در استان یزد انجام شده که کوچکترین فرد اهداکننده کودک ۱۶ ماهه و بزرگترین فرد، پیرمرد ۷۶ ساله بوده است.

وی با تاکید براین‌که کارت اهدای عضو به تنهایی وجاهت قانونی ندارد، و رضایت خانواده الزامی است تصریح کرد: براساس آمار‌ها میانگین رضایت‌گیری از خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان در استان یزد ۷۰ درصد است که با میانگین کشوری برابر می‌باشد.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد  با بیان این‌که هشت عضو اصلی بدن از جمله کبد، کلیه، قلب می‌تواند جان بیماران نیازمند عضو را نجات دهد افزود:‌  ۵۳ مورد عضو غیر اصلی از جمله تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا شود و افراد زیادی را از معلولیت نجات دهد.

وی با اشاره به این که مرگ مغزی غیر قابل بازگشت است و بازگشت فردی که مرگ مغزی شده غیر ممکن است، خاطر نشان کرد: در ایران نیز خیلی سخت گیرانه بحث مرگ مغزی پیگیری می‌شود و حداقل چهار متخصص ذی‌صلاح بعد از انجام تست‌های سختگیرانه بالینی و پاراکلینیکی این امر را تایید می‌کنند و نهایتا پزشک قانونی مستقر مرگ را تایید می‌کند.

پورشمسی افزود: وقتی مرگ مغزی توسط واحد فناوری پیوند اعضا در دانشگاه‌ها تایید می‌شود، مردم اطمینان کنند که قطعا تمام جوانب مربوطه راجع به برگشت ناپذیر بودن فرایند مرگ مغزی طی شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار