مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد به مردم این شهر میراث جهانی اطمینان داد که وضعیت مجموعه تاریخی امیرچخماق از نظر فنی تحت کنترل کارشناسان میراث است.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 25 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، «احمد آخوندی» راجع به نگرانی شهروندان یزد میراث جهانی درخصوص ترک‌های ایجاد شده در پشت بنای اصلی مجموعه تاریخی امیرچخماق که از نمادهای معروف این شهر است، اظهار کرد: این مجموعه تاریخی از زمان ایجاد روی یک‌ سازه رسی بنا شده و مطالعات سال‌های گذشته حکایت از حرکت‌هایی در این سازه تاریخی دارد.

وی افزود: بعد از حادثه سیل سال گذشته، تیمی از مشاوران علمی در استان مستقر شده و ضمن بررسی رطوبت خاک زیر پایه‌ها، با نصب شاخص‌هایی میزان تحرک سازه را در بخشهای مختلف مورد رصد و پایش قرار دادند.

به گفته این مسئول، خوشبختانه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، رطوبت قابل ملاحظه‌ای در زیر پایه‌های بنا وجود نداشته ولی براساس شاخص‌های اندازه گیری شده، بخش‌هایی از سازه در ماه‌های ابتدایی بعد از وقع سیل حرکتهایی داشته ولی در هفت تا هشت ماه گذشته ثابت مانده است.

وی افزود: مطالعات در این زمینه همچنان در حال انجام است و این دغدغه به مسئولان استان نیز گوشزد شده و باید مطالعات کاملتری در این خصوص انجام شود.

وی با بیان این که اخیراً اعتباراتی جهت فتوگرامتری این بنا تخصیص یافته است، ابراز امیدواری کرد؛ نتایج حاصل از این مطالعه و مقایسه آن را فتوگرامتری قبلی بنا، به طور دقیق حرکت مناره‌ها و سازه مشخص شود.

آخوندی در پایان متذکر شد: خوشبختانه در حال حاضر دغدغه‌ای در مورد این بنای تاریخی وجود ندارد و به لحاظ فنی وضعیت آن تحت کنترل است.

مجموعه تاریخی امیرچخماق شامل تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود. این بنا در دوره تیموریان به همت امیر جلال الدین چخماق شامی حاکم یزد ساخته شده است.

امیر جلال‌الدین چقماق، از سرداران و امرای شاهرخ تیموری در سده هشت خورشیدی در زمانی که حاکم یزد بود، مجموعه‌ای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروان‌سراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را ساخت تا یزد را رونق بخشد و در این کار فاطمه خاتون همسرش معروف به ستی فاطمه که مقبره‌اش در ضلع شمالی این مجموعه است، او را یاری کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار