رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: میانگین رضایت‌گیری از خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان در استان یزد ۷۰ درصد است که با میانگین کشوری برابر می باشد.
کد خبر: ۱۱۰۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ 25 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر «محمد پورشمسی» اظهار کرد: براساس آمار در سال گذشته ۴۸ مورد اهداء عضو در استان یزد انجام شده است که  از این تعداد ۲۲ مورد پیوند کبد، ۵ مورد پرواز قلب به تهران و ۱۳ مورد پیوند کلیه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی، استان یزد برای دومین سال متوالی،  نسبت به جمعیت رتبه اول اهدا عضو در کشور را کسب کرد.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون، ۸ مورد اهدا عضو در استان یزد انجام شده است که از این تعداد چهار مورد پیوند کلیه و دو مورد پیوند کبد بوده است.

پورشمسی به راه اندازی مرکز اهدا عضو در سال ۹۲ در استان یزد اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت بیش از ۳۰۰ مورد اهدا عضو در استان یزد انجام شده است که کوچکترین فرد اهداء کننده کودک ۱۶ ماهه و بزرگترین فرد، پیرمرد ۷۶ ساله بوده است.

وی تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور را بیش از ۲۵ هزار نفر بیان کرد و یاداور شد: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند پیوند در کشور جان خود را از دست می دهند.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:  براساس آمارها میانگین رضایت‌گیری از خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان در استان یزد ۷۰ درصد است که با میانگین کشوری برابر می باشد.

پورشمسی تاکید کرد: هشت عضو اصلی بدن از جمله کبد، کلیه، قلب و ۵۳ مورد عضو غیر اصلی از جمله تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا شود و افراد زیادی را از معلولیت و مرگ نجات دهد.

وی با اشاره به این که  مرگ مغزی غیر قابل بازگشت است و بازگشت فردی که مرگ مغزی شده غیر ممکن است، خاطرنشان کرد: در ایران نیز خیلی سخت گیرانه بحث مرگ مغزی پیگیری می‌شود و حداقل چهار متخصص ذی‌صلاح بعد از انجام تست‌های سختگیرانه بالینی و پاراکلینیکی این امر را تایید می‌کنند و نهایتا پزشک قانونی مستقر مرگ را تایید می‌کند؛ ‌از این‌رو وقتی مرگ مغزی توسط واحد فناوری پیوند اعضاء در دانشگاه‌ها تایید می‌شود، مردم اطمینان کنند که قطعا تمام جوانب مربوطه راجع به برگشت ناپذیر بودن فرایند مرگ مغزی طی شده است.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: هم استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت کشوری ehda. Center ، ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا با با مراجعه به بیمارستان شهید رهنمون بخش پیوند نسبت به دریافت کارت اهدا عضو اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار