تیم والیبال شهداب یزد پس از کسب عنوان قهرمانی در سی و ششمین دوره مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور با هدایت «محمدرضا تندروان»، به عنوان تنها نماینده ایران در رقابت‌های آسیا شرکت کرد ولی ناکام به کشور بازگشت.
کد خبر: ۱۱۰۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ 24 May 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، بیست‌ و سومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا یکی از بهترین و قوی‌ترین لیگ‌های قاره کهن محسوب می‌شود ولی طی سال‌های اخیر نمایندگان ایران با حضوری قدرتمند در برابر حریفان با کمترین دردسر، فاتح سکوهای این مسابقات بوده‌اند؛ به تعبیری این مسابقات همیشه فرصت ایده‌آل برای نمایش قدرت نمایندگان والیبال ایران بوده است.
 
شهدابی‌ها که سال گذشته و در نخستین حضور خود در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا موفق به کسب مدال برنز و مقام سومی شدند، امسال با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته، تمام معادلات را برهم زدند.
 
رویای قهرمانی در آسیا، در حد همان رویا ماند!
 
«امیر شرافت» مدیرعامل جوان باشگاه‌ فرهنگی، ورزشی شهداب یزد، چند روز پس از قهرمانی در لیگ برتر با اعلام این که برای حضوری قدرتمند در جام باشگاه‌های آسیا باید تمریناتمان را به موقع شروع کنیم، گفت: برنامه بلند مدت و ۱۰ ساله ای را برای باشگاه شهداب یزد داریم و هدف‌گذاری ما پس از فتح جام باشگاه‌های آسیا، کسب سکو در جام باشگاه‌های جهان است.
 
در حالی که همه منتظر نقل‌ و انتقالات خیره‌کننده این تیم بودند، شهداب یزد در اولین قدم جهت حضور در مسابقات بین‌المللی و برای برداشتن گام‌های موثر در زمینه مدیریتی و برقراری روابط بین المللی، «امیر خوشخبر» سرپرست و مدیر با سابقه سالیان متمادی تیم ملی والیبال ایران را به عنوان مدیر تیم به مجموعه کادر شهداب اضافه کرد.
 
بازیکن نه، کادر فنی تغییر کرد!
 
اما این تنها تغییر در کادر این تیم نبود و در ادامه «سیامک افروزی» یکی از برترین فیزیوتراپیست‌های ایران و آسیا، به عنوان پزشک و فیزیوتراپیست شهداب در جام باشگاه‌های آسیا معرفی شد تا در کمال تعجب شهداب به جای چیدمان یک تیم با بازیکنان ایده‌آل، یک کادر فنی با افراد منتخب ملی در اختیار داشته باشد؛ هرچند کنار هم قرار گرفتن خوشخبر، تندروان، عطار، تاج‌الدینی و مفیدی در کادر فنی تیم شهداب، ترکیب منحصر به فردی را ایجاد کرد.
 
در ادامه مدیر عامل جوان این باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ نماینده ایران برای قهرمانی آسیا به دنبال جذب دو بازیکن در پست پاسور و دریافت کننده قدرتی است و در صورت درخواست رسمی کادر فنی تیم با «سعید معروف» رایزنی می‌کند و از طرفی دیگر برای پست دریافت‌کننده قدرتی هم گزینه‌های خارجی مطرح شده‌اند که هنوز به قطعیت نرسیده است چرا که خیلی از تیم‌ها بازیکنان مطرح را جذب کرده‌اند و دنبال جذب بازیکنان دیگری هم هستند ولی با این حال شهداب نیز تیم کوچکی نیست و بازیکنان بسیار خوبی دارد.
 
بدین ترتیب تمرینات این تیم جهت آماده‌سازی برای حضوری شایسته در رقابت های جام باشگاه های آسیا ۲۰۲۳ بحرین و با هدف قهرمانی و کسب سکو و رویای حضور در مسابقات باشگاه‌های جهان، از ۱۶ ام فروردین ماه پشت درب‌های بسته، هم برای رسانه‌ها و هم هواداران آغاز شد.
 
جذب بازیکنان ستاره اما پا به سن رفته
 
شاید در سال‌های گذشته قهرمان لیگ ایران به راحتی می‌توانست، عنوان قهرمانی رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا را کسب کند چرا که والیبال آسیا سطح پایین‌تری داشت، اما از سال گذشته مسابقات آسیایی در حد جهانی بود و تمامی تیم‌ها به سمت جذب بازیکنان مطرح رفته بودند ولی شهداب، مثل سال گذشته به سراغ ستاره‌های خارجی نرفت و در اقدامی جالب، بازیکنانی همچون «مهدی مرندی»، «رضا عابدینی»، «محمد صادقی» و در انتخابی شایسته اسطوره تکرار نشدنی والیبال ایران را یعنی «سعید معروف» را به بحرین کشاند تا شاید به کمک هوشمندی کاپیتان اسبق تیم ملی، مدال برنز مسابقات آسیایی سال ۲۰۲۲ رنگ خوش رنگ‌تری پیدا کند اما این نتیجه بر خلاف تمام باورها، نه تنها حاصل نشد که هیچ حتی تکرار هم نشد.
 
البته باشگاه شهداب در تمامی اخبار مدعی شد انتقال «سعید معروف» با تایید کادر فنی و با استقبال «مهدی مهدوی»، انجام شده است و در راستای این انتقال، «معروف» کاپیتان شهداب در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۳ بحرین شد اما شاید حضور این دو ستاره کنار یکدیگر تنها روی کاغذ دیدنی می‌بود و با توجه به اینکه تیم به نوعی توسط کاپیتان مهدوی هدایت می‌شد، حضور معروف، تیم را به دو دسته تقسیم کرده و به تعبیری عدم نتیجه‌گیری مطلوب می‌تواند حاصل همین دو دستگی باشد چرا که مهدوی و معروف دو قطب مخالف هم دیگر در تیم عمل می‌کردند و در بازی رده‌بندی نیز شاهد بودیم که تندروان از مهدوی برای شروع بازی، استفاده کرد.
 
قطعاً درستی کاپیتانی «سعید معروف» و نیمکت‌نشینی «مهدی مهدوی» که بازیکنان شهداب، سال‌هاست به بازی‌سازی او عادت دارند را باید از کادرفنی و کارشناسان سوال کرد ولی در حقیقت این اقدام جای تامل دارد.
 
در نهایت ترکیب این تیم با حضور بازیکنانی همچون سعید معروف، مهدی مهدوی، امیر غفور، یونس قلیچ نیازی، محمد صادقی، شهروز همایون فرمنش، میثم صالحی، سعید جواهری، مسعود غلامی، رضا عابدینی، محمد ولی زاده، مهرداد بابایی، مهدی مرندی و  علی اصغر میرحسینی، نهایی شد.
 
مدیرعامل باشگاه شهداب یزد در مصاحبه دیگری با بیان اینکه سطح قهرمانی باشگاه‌های آسیا خیلی بالا است، گفت: نقطه قوت و امیدواری ما هماهنگی بازیکنان است که هشت یا ۹ ماه کنار هم تمرین کرده‌اند و اگر بتوانیم در پست‌هایی که کادر فنی بازیکن خواسته، بهتر از قبل باشیم لذا امیدواریم قهرمان شویم و هرچند کار دشواری است اما تمام هم و غم ما قهرمانی است.
 
اقدامات تشریفاتی شهداب سر و ته ندارد
 
شهداب یزد پیش از اعزام در یکی دیگر از اقدامات تشریفاتی تصمیم به برگزاری اولین نشست خبری رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی شهداب یزد پیرامون حضور تیم والیبال بزرگسالان باشگاه به عنوان نماینده ایران در رقابت های جام باشگاه های آسیا ۲۰۲۳-بحرین با حضور خبرنگاران و کارشناسان مطرح استانی و کشوری حوزه ورزش و والیبال کرد.
 
در این نشست «امیر شرافت» مدیرعامل باشگاه، «امیر خوشخبر» مدیر تیم، «محمدرضا تندروان» سرمربی تیم و «مهدی مهدوی» کاپیتان تیم شهداب به سوالات مختلف خبرنگاران در مورد موضوعات مدیریتی، فنی و غیره پاسخ دادند.
 
«امیر شرافت» مدیرعامل باشگاه شهداب یزد در این نشست اعلام کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم ما را نماینده ملی بدانند و حمایتمان کنند تا با برنامه‌ریزی قهرمانی آسیا را کسب کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، برای جام باشگاه‌های جهان برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.
 
اولین بازی تدارکاتی بلندقامتان شهدابی پیش از اعزام به بحرین با اعلام کادر فنی تیم، مقابل تیم ملی جوانان ایران برگزار شد که در کمال ناباوری شاگردان تندروان نتیجه این دیدار را واگذار کردند.
 
شهدابی‌ها در دیگر دیدار دوستانه خود، سه روز مانده به آغاز رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا به مصاف الاهلی بحرین نماینده این کشور در رقابت‌های آسیایی رفتند تا با هماهنگی و آمادگی هر چه بیشتر خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده کنند.
 
طبق اعلام روابط عمومی این باشگاه، شهداب با نمادهایی از تاریخ، فرهنگ، مذهب و هویت استان یزد بر تن، به مصاف قدرت‌های آسیایی خواهد رفت لذا در کلیپی تشریفاتی از البسه بازیکنان تیم والیبال شهداب یزد در رقابت های جام باشگاه های آسیا ۲۰۲۳ در منامه پایتخت کشور بحرین نیز رونمایی رسمی شد.
 
شاگردان محمدرضاتندروان صبح دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) راهی شهر منامه پایتخت کشور بحرین شدند تا کاروان تیم والیبال شهداب یزد در این مسیر دو پروازه؛ ابتدا وارد شهر دبی کشور امارات شده و پس از وقفه ۳ ساعته در فرودگاه این شهر، با پروازی دبی را به مقصد منامه ترک کنند.
 
آغاز شکست‌های شهداب در برابر رقبای قدرتمند
 
شهداب ایران در مرحله مقدماتی بدون حرف موفق به شکست گاز جنوب عراق، کام ایر افغانستان و تایچونگ بانک چین‌تایپه شده بود تا به عنوان تیم صدرنشین گروه راهی مرحله دوم مسابقات شود.
 
نماینده ایران در دور دوم همچنان اسپورتینگ کویت را به راحتی شکست داد اما در دومین بازی دور دوم و اولین بازی سخت خود در جام باشگاه‌های آسیا مقابل الشرطه قطر شکست خورد.در این بازی هیچ کدام از بازیکنان نتوانستند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند، در این بین تعویض‌های کادر فنی تیم هم برخلاف تیم الشرطه نتوانست کمکی به این تیم برای فرار از شکست بکند.
 
«محمد صادقی» که در اواسط ست چهارم جای میثم صالحی را گرفت تا دریافت این تیم را بهتر کند اما نشد، همچنین مهدوی که در ست پنجم در ترکیب قرار گرفت، سایه‌ای از مهدوی لیگ برتر بود و اصلا شرایط خوبی نداشت و دیگر تعویضی ها هم نتوانستند به این تیم کمکی کنند تا شهدابی‌ها با باخت برابر الشرطه در نیمه‌نهایی مقابل سانتوری ژاپن قرار بگیرند.
 
حضور نماینده ژاپن و شاید محاسبات نادرست تیم ایرانی حاضر در مسابقات، شرایط را تا حد زیادی تغییر داد. شهداب در نیمه‌نهایی هم نتیجه را به سانتوری ژاپن واگذار کرد تا برای کسب رتبه سوم راهی دیدار رده‌بندی، دوباره برابر پلیس قطر بگیرد اما در این مسابقه هم دوباره از نماینده قطر شکست خورد.
 
ستاره‌های ایران هم مانع شکست نشدند، زمان در اختیار تازه‌ نفس‌ها نبود
 
«محمدرضا تندروان» در بازی رده‌بندی برابر نماینده قطر تا ست چهارم از سعید معروف و میثم صالحی استفاده نکرد، اما در این ست آنها را به زمین فرستاد ولی آنها نیز نتوانستند مانع شکست شهداب شوند.
 
تیم شهداب یزد با وجود داشتن سعید معروف پس از دبل شکست برابر پلیس قطر، باعث شد بعد از بیست و دو سال نماینده‌ای از ایران دستش به مدال یا مقامی در جام باشگاه‌های آسیا نرسد و یاد و خاطره تیم صنام تهران را زنده کند.
 
درست است که تیم های پلیس قطر و سانتوری ژاپن بازیکنان خارجی درجه اول بسیاری داشتند اما شهداب هم پر از ستارگانی بود که در سالهای گذشته در آسیا و حتی جهان جزو بهترین‌ها بوده‌اند.
 
با تجربه اما پا به سن گذاشته
 
بازیکنانی مثل سعید معروف، مهدی مهدوی، امیر غفور، مسعود غلامی، میثم صالحی، رضا عابدینی، شهروز همایون فرمنش و ... در حال حاضر مردان درجه اول والیبال ایران هستند که جمعی ستاره ساخته‌اند که سایه تیم ملی والیبال ایران بودند.
 
هر چند تیم ملی والیبال ما با نفراتی چون جواد کریمی، محمدطاهر وادی، امین اسماعیل نژاد، مرتضی شریفی، امیرحسین اسفندیار، بردیا سعادت، مهدی جلوه و... در مسابقات لیگ جهانی، قهرمانی آسیا، بازیهای آسیایی و مقدماتی المپیک در سال جاری شرکت خواهد کرد اما همین تیمی که با نام شهداب در مسابقات جام باشگاه های آسیا شرکت کرد، نفراتی داشت که چندان هم از مردان اصلی تیم ملی والیبال کشورمان پایین‌تر نبوده و نیستند.
 
مدیران شهداب امسال  با هزینه چند ۱۰ میلیاردی جذب بازیکن، مسافرت‌ها، هتل، پاداش و در نهایت جذب «سعید معروف»، برای فتح سکوی نخست آسیا به منامه رفت اما نه تنها از پس نماینده ژاپن بر نیامد بلکه دو بار هم مغلوب تیم پلیس قطر شد و در نهایت به سکو هم نرسید و با عقب‌گرد، چهارم شد.
 
حضور نماینده اندونزی در فینال باشگاه‌های آسیا، شاید نشان دهنده رشد والیبال در سطح قاره باشد اما قطعا زنگ خطری برای لیگ ایران است. نماینده کشوری که داعیه عبور از والیبال آسیا را دارد باید سال به سال پیشرفت کند نه اینکه دو بار در یک تورنمنت مغلوب یک تیم قطری شود؛ این یعنی، سطح فنی لیگ ایران به اندازه اسم آن بزرگ نشده و پیشرفت نکرده است.
 
خاطره ناکامی صنام تهران در آسیا تازه شد
 
در سال ۲۰۰۱ تیم صنام تهران برای اولین قهرمان لیگ ایران و راهی جام باشگاه‌های آسیا در چین شد؛ این تیم که در مرحله گروهی با نماینده میزبان و سامسونگ کره جنوبی و قطر هم گروه بود.
 
آن‌ها با دو شکست راهی بازی‌های پنجم تا هشتمی شدند و در نهایت به رتبه پنجم بسنده کردند. در آن مسابقات سامسونگ کره جنوبی اول و سانتوری سانبردز ژاپن دوم شدند. از آن سال به بعد دیگر نماینده‌های ایران روی سکو که اکثر آن قهرمانی بود ایستادند.
 
در تیم صنام در سال ۲۰۰۱ بازیکنی نظیر محمد ترکاشوند (کاپیتان)، امیر حسین منظمی، علیرضا نادی، امیر حسینی، بهنام محمودی، علی نقدی، ساسان ثانی و..‌ به سرمربیگری مصطفی کارخانه حضور داشتند. صنام در سال ۱۳۸۴ پس از کسب نتایج ضعیف منحل شد.
 
 نتایج ضعیف از تندروان دور از انتظار نیست
 
اما پیش از این مسابقات باتوجه به عملکرد درخشان و کسب عنوان قهرمانی تیم والیبال شهداب یزد در رقابت های لیگ برتر و همچنین رضایت کامل مدیریت باشگاه، قرارداد محمدرضا تندروان سرمربی ۴۶ ساله تیم های ملی والیبال ایران به مدت دو فصل دیگر آن هم به گفته مدیر عامل شهداب، قراردادی سفید با تیم والیبال شهداب یزد تمدید شد اما کسب نتایج نامطلوب از تندروان دور از انتظار نیست، چرا که تندروان در کسب نتایج آغاز فصلش هم گاهی دچار نوسان شده بود.
 
تندروان در مصاحبه‌ای درباره هدف شهداب، توضیح داد: تیمی مانند شهداب به دنبال بهترین نتیجه و کسب قهرمانی است اما شرایط مسابقات در همان لحظه مشخص می‌شود. تمام تمهیدات را اندیشیدیم که همه شرایط وفق مراد بوده و بهترین نتیجه را بگیریم. هدف قهرمانی است و امیدواریم در این مسابقات بهترین نتیجه را کسب کنیم.
 
برای دومین بار در تاریخ والیبال، یک تیم ایرانی روی سکو نرفت!
 
شهداب با شکست مقابل الشرطه قطر و کسب مقام چهارمی، آمار عجیبی را ثبت کرد و نام ایران را پس از مدت‌ها از سکوی جام باشگاه‌های آسیا جدا کرد.
 
البته این اتفاق بی‌تأثیر از تحول باشگاه‌های آسیایی و جذب بازیکنان خارجی نیست اما انتظار می‌رفت تا ما نیز با این تحولات همراه شویم؛ شاید تنها دستاورد حضور تیم شهداب در این مسابقات قرار گرفتن امیر غفور به عنوان بهترین پشت‌خط‌زن در ترکیب تیم منتخب مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۳ باشد.
 
در حال حاضر برخی معتقدند تیمداری در والیبال ایران تنها هزینه است و هیچ توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه‌ای اتفاق نخواهد افتاد و قطعا عدم نتیجه‌گیری دلخواه نماینده کشورمان در این مسابقات باعث دلسردی مدیرانی می‌شود که با شوق و ذوق، قراردادهای میلیاردی بازیکنان را امضا و ثبت کرده‌اند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار