رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد عسل تولیدی این استان را به علت رطوبت پایین، وجود گونه‌های مرتعی خاص یعنی فرفیون‌ها و نسبت قندها، از مرغوبترین عسل‌های کشور خواند.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ 24 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، سید ابوالفضل وکیلی با اشاره به اهمیت ظرفیت این استان در تولید محصولات مختلف، اظهار کرد: در استان حدود ۸۳۷ زنبورستان با بیش از ۸۷ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴۲ تن عسل از آن تولید شده است.

وی افزود: عمده شهرستان‌های پرورش دهنده زنبور عسل تفت ،مهریز و خاتم است که در این بین شهرستان تفت با استقرار ۵۵ درصد کلنی‌های استان، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با وجود این‌که استان یزد کویری و از استان‌های خشک و کم بارش است ولی در دامنه‌های قله شیرکوه و کوهپایه‌های اطراف آن، آب و هوا مساعد و پوشش گیاهی با گونه‌های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتاً خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده لذا در مقطعی از سال(اوخر زمستان تا اوایل تابستان) در کوهپایه‌های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وکیلی تصریح کرد: زنبور عسل با انجام عمل گرده‌افشانی گیاهان و افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی، باغی و مرتعی، جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور و محیط زیست دارد.

وی با بیان این‌که عمده‌ترین مشکلات زنبورداری استان، بالا بودن هزینه نگهداری و کوچ، کمبود تسهیلات بلند مدت و کم بهره، خشکسالی‌های چندین سال اخیر در استان و استان‌های همجوار که باعث کاهش تولید شده است، تأکید کرد: مشکلات بیمه زنبورداران و شاغلین در زنبورستان‌ها، استفاده بی‌رویه کشاورزان و باغداران از سموم دفع آفات و حشره‌کش‌ها، از دیگر معضلات زنبورداران در استان یزد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط استان و وزارت جهادکشاورزی، مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده‌های زنبوداران در حال برسی است و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته تا به زودی مرتفع شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار