کارشناس حیات وحش یزد گفت: استان یزد علی‌رغم قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران و اقلیم گرم خشک، بیش از 4300 گونه جانوری را در خود جای داده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ 24 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، ۲۲ می روز جهانی تنوع زیستی است، در دسامبر ۲۰۰۰ مجمع عمومی این سازمان، با هدف افزایش سطح درک و آگاهی عمومی مردم از مسائل مربوط به تنوع زیستی، ۲۲ می را تحت عنوان روز بین المللی و جهانی تنوع زیستی (IDB) نامگذاری کرد.

مهدی زارع خورمیزی، کارشناس حیات وحش با اشاره به این‌که شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی "از توافق‌ تا اقدام: بازسازی تنوع زیستی" نامگذاری شده است اظهار کرد: مفهوم تنوع زیستی به صورت عام به شکل‌های متنوع حیات روی زمین و گوناگونی زیستی این نوع از حیات اشاره دارد و در نگاهی دقیق تر تعداد گونه‌های گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌ها، تنوع شگفت انگیز ژن‌ها در این گونه‌ها در سطح سیاره زمین همه بخشی ازتنوع زیستی زمین هستند.
وی افزود: استان یزد علیرغم قرار گرفتن در فلات مرکزی ایران و اقلیم گرم خشک بدلیل وجود زیستگاههای متنوع دارای یک تنوع زیستی گونه‌ای غنی می‌باشد.‌

این کارشناس حیات وحش تصریح کرد: ۳۶۹ گونه مهره دار شامل (پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان وماهی ها) و همچنین بیش از ۴۰۰۰ گونه بی مهره در استان زندگی می‌کنند.

زارع با اشاره به این‌که این غنای گونه‌ای شایسته توجه ویژه است خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی از جمله تخریب زیستگاه بر اثر فعالیت های انسانی (معدن، جاده سازی و ..)، شکار غیر مجاز، بیماری های حیات وحش، گونه های مهاجم، خشکسالی ، آتش سوزی و .. به جمعیت این گونه ها بشدت آسیب می رسانند.

وی با تاکید بر این‌که در زمینه آموزش می‌توان بسیار سرمایه‌گذاری کرد و اقدامات متعددی انجام داد، توضیح داد: آگاه‌سازی مردم بسیار حائز اهمیت است چراکه زمانی ما می‌توانیم در حوزه حفاظت از تنوع زیستی موفق عمل کنیم که آگاهی عمومی نسبت به آن بالا رفته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار