مدیر کل دامپزشکی استان یزد از سمپاشی محوطه تمام کشتارگاه صنعتی و سنتی استان جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴ 17 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، دکتر «علی فاتحی‌نیا» در این رابطه گفت: با توجه به شروع فصل گرما و مساعد شدن شرایط برای تکثیر و ازدیاد حشره کنه و سایر حشرات موذی، طرح سمپاشی کامل محوطه و تاسیسات کشتارگاه دام استان انجام شد.

وی بیان کرد: در عملیات سمپاشی سطح وسیعی از انگل‌های خارجی که به عنوان عامل بیماری‌زای انسان و دام عمل می‌کنند، از بین می‌رود و در سمپاشی‌های مداوم نیز از تعداد این بیماری‌ها به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود.

فاتحی‌نیا افزود: از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری، مبارزه با کنه از طریق سمپاشی اماکن دامی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب توسط دامدار و ذابحان حین انجام کار، بالابودن امنیت و حفاظت فردی شاغلین در کشتارگاه‌ها، پیش سردگذاری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در برودت یخچال و تهیه گوشت از مراکز مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی است.

دکتر «هادی زارع زردینی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در تکمیل این سخنان اظهار کرد: تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است که در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی، انسان به آن مبتلا خواهد شد.

وی رعایت چند مورد اصول بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری را توصیه و تصریح کرد: تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی یعنی داشتن مهر و لیبل دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در در مای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد( دمای یخچال)، اجتناب از خوردن جگر یا گوشت خام و نیم پخته و خودداری از کشتار دام در محلهای غیرمجاز از جمله این عوامل است.

زارع همچنین از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی کردن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، استفاده از دستکش در هنگام خرد کردن گوشت و فرآوردهای دیگر دامی، استفاده از وسایل ایمنی فردی مثل کلاه، عینک، ماسک، روپوش و چکمه در موقع تماس با دام و ذبح دام برشمرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار