معاون بهره‌برداری و حفاظت شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به برداشت بی‎رویه و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی در استان، از مرگ برخی آبخوان‌ها در استان به دنبال فرونشست زمین و ایجاد فروچاله‌ در این مناطق خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ 17 May 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، یزد یکی از استانهای خشک و کویری در فلات مرکزی ایران است به طوری که متوسط بارش این استان کمتر از ۹۰ میلی‌متر ثبت شده و این در حالیست که متوسط بارندگی در کشور ایران ۲۵۰ و در جهان ۸۰۰ میلی‌متر است.

هر چند یزد از سالیان گذشته یزد دچار خشکی و خشکسالی بوده‌ ولی در یکی دو دهه گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، علاوه بر کاهش بارشها، شاهد تغییرات زمانی و مکانی بارندگی‌ها و به دنبال آن خشکسالی‌های مداوم هستیم به طوری که استان را در تامین آب مورد نیاز به ویژه در بخش شرب و بهداشت دچار تنگناهایی کرده است.

«جواد منصوری» معاون بهره‌برداری و حفاظت شرکت آب منطقه‌ای یزد می‌گوید: نیاکان ما به نوعی خود را با این شرایط آب و هوایی سازگار کرده بودند به نحوی که با حفر قنوات در سال‌های پرآب، بیشتر برداشت کرده و در سال‌های کم‌آبی، صرفاً برای شرب و حفظ باغات از آب موجود بهره می‌گرفتند ولی به دنبال توسعه تکنولوژی و امکان حفر چاه‌های عمیق، برداشت‌ بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی رو به فزونی گرفت.

وی اضافه می‌کند: با توجه به این‌ که چاه‌ها ضخامت آبخوان را در بر می‌گیرند، غالباً بدون توجه به خشک‌سالی برداشت آب از آبخوانها بدون توجه به میزان بارش سالانه انجام می‌شود که این امر علاوه بر کاهش کیفیت آب سفرهای زیرزمینی به مرور زمان، موجب فرونشست زمین و در ادامه مرگ آبخوانها می‌شود.

منصوری عمده مشکل استان را تامین آب شرب و بهداشت می‌خواند و بیان می‌کند: سیاست استان در این رابطه انتقال آب از خارج از حوزه آبخیز یزد است که به همین منظور نیز سال گذشته عملیات اجرایی خط انتقال آب از خلیج‌فارس با حضور رئیس‌جمهور کلنگ زنی شد.

وی با بیان این که صنایع تنها ۸.۸ درصد آب مصرفی استان را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان می‌کند: در همین راستا نیز تعداد زیادی از دشت‌های استان ممنوعه اعلام شده و براساس مصوبه شورای  برنامه‌ریزی استان، استقرار صنایع پرآب خواه در برخی دشت‌ها از جمله دشت اردکان - یزد ممنوع شده است.

وی بهترین روش صرفه‌جویی آب در بخش صنعت را استفاده از پساب و بازچرخانی آب ذکر می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه در همین رابطه نیز عمدتاً شهرک‌های صنعتی به این سمت حرکت کرده و خوشبختانه مدل‌های موفقی را در استان داریم.

معاون آب منطقه‌ای یزد میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان را ۸۳ درصد اعلام و متذکر می‌شود: البته نوع و کیفیت آب مصرفی در بخش کشاورزی با کیفیت آب شرب و بهداشت بسیار متفاوت است لذا عمده محدودیت استان همان تامین آب شرب است و ضرورت صرفه‌جویی در این بخش بیش از سایر بخش‌ها احساس می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار