دادستان یزد:
دادستان عمومی و انقلاب استان یزد با اشاره به اهمیت آمار بالای مالباختگی یزدی ها، گفت: ناآگاهی در امر سرمایه گذاری درست و نداشتن سواد حقوقی در معاملات مهمترین دلیل مالباختگی یزدی ها در سرمایه گذاری های مختلف است.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ 08 May 2023

محمدرضا حدادزاده در نشست خبری خود که به دنبال سلسله برنامه‌های تبیینی جشنواره عدلیه در این استان برگزار شد، اظهار کرد:‌ فضای رسانه‌های رسمی استان یزد کاملاً نخبگانی و هوشمند است ولی متأسفانه در فضای غیررسمی وضعیت مطلوبی نداریم و باید توسط خود اصحاب رسانه رسمی ساماندهی شود.

وی پرهیز از هرگونه دو قطبی‌سازی جامعه را مهمترین ویژگی خبرنگاران و رسانه‌های حرفه‌ای دانست و افزود: رسانه‌ها باید علاوه بر مطالبه‌گری تکالیف مسئولان، باید مطالبه‌گر تکالیف گروه‌های مختلف دیگر حتی گروه عامه مردم نیز باشند.

دادستان عمومی و انقلاب استان یزد در ادامه عمده جرائم مربوط به دادسراهای استان را مواد مخدر، سرقت، مشروبات الکلی و تصادفات رانندگی عنوان کرد و گفت: بیشترین زندانیان و نیز اعدام‌های استان مربوط به حوزه جرائم مواد مخدر است و متاسفانه تبعات این جرائم نیز در سطح جامعه کاملاً مشهود است.

حدادزاده به اقدامات متعدد مسئولان استان برای پیشگیری از وقوع جرم سرقت در استان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه طی سال گذشته یک هزار و ۵۱۱ نفر در استان محکوم به سرقت شدند ولی در حال حاضر ۴۹۶ محکوم این جرم در زندانهای استان هستند.

وی درخصوص کشفیات بالای مشروبات الکلی در استان یزد، بیان کرد: در سال گذشته ۶۰۰ کیفرخواست برای متهمان این پرونده‌ها تشکیل شد و ۹۰ نفر به زندان رفتند.

دادستان مرکز استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر آموزش ضابطین در راستای رعایت حقوق مردم تاکید کرد و با اشاره به برگزاری ۳۳ دوره آموزشی برای ضابطین بخشهای مختلف استان، گفت: خوشبختانه به طور نسبی وضعیت مطلوبی از این حیث در استان داریم.

 حداد همچنین با تاکید بر این که قانون، فصل الخطاب دستگاه قضا در حوزه حجاب و عفاف است، اظهار کرد: در حوزه امر به معرف و نهی از منکر و حمایت از آمرین و ناهیان، ۴۷ پرونده تشکیل شده ولی نیاز است که رسانه‌ها در این زمینه حقوق جامعه را نیز متذکر شوند و با آگاه‎سازی در این حوزه تنش‌های مربوطه را کاهش دهند.

وی وضعیت استان را در زمینه بروز قتل‌های عمد را در قیاس با برخی استانها مساعد ولی در عین حال نامطلوب خواند و گفت: پارسال ۲۱ مورد قتل عمد در شهرستان یزد و ۶۸ مورد خودکشی اتفاق افتاده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان یزد گفت: امسال یک مورد قتل عمد داشتیم که پلیس در حداقل زمان قاتل را شناسایی و دستگیر کرد ولی نکته مهم در مورد اکثر این جرائم، کنترل عصبانیت و هیجانات و پرهیز از اخذ تصمیم‌های لحظه‌ای است.

دادستان با بیان این که پارسال ۵۲۶۰ نفر ورودی به زندانهای استان داشتیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه حمایت از خانواده زندانیان، اقدامات خوبی انجام شده و ۱۰ میلیارد تومان برای حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت زندانیان در قالب اقداماتی مانند تهیه بسته‌های معیشتی، کمک به اجاره منزل و کمک هزینه تحصیلی این خانواده‌ها، هزینه شده است.  

حداد با بیان این که متاسفانه مال‌باختگی مردم در استان یزد به دلیل سرمایه گذاری در بخش‌های غیرتخصصی و غیر قانونی زیاد است، گفت: طی سال گذشته تعداد ۲۵۲۰ نفر به دلیل مال‌باختگی از طریق فضای مجازی و غالباً به واسطه اینستاگرام و بخشی نیز به واسطه خرید از شبکه‌های ناایمن به دستگاه قضا شکایت آورده‌اند که از مجموع حدود ۱۳ میلیارد تومان مال‌باختگی، تنها دو میلیارد تومان آن مرجوع شده و نیاز است در این زمینه اطلاعرسانی و آگاه‎سازی به جامعه انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار