مدیر کل میراث فرهنگی یزد خبر داد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از برگزاری ۱۲۶۰ رویداد نوروزی طی این مدت توسط دستگاه‌های مختلف خبر داد و اعلام کرد: در ایام نوروز ۱۴ بازارچه سفر و ۴۵ بازارچه صنایع دستی در یزد راه‌اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 15 March 2023

«احمد آخوندی» در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ستاد خدمات سفر استان در سال جاری تاکنون سه نشست را با حضور استاندار برگزار کرده و با تشکیل ستادهای خدمات سفر شهرستان‌ها، طی بازدیدهایی که از آنها داشتیم نظرات ستاد خدمات سفر استان را به آنها انتقال داده و مشکلات و مسائل آنها را دریافت و رسیدگی کردیم.

وی با پیش‌بینی پیک سفرهای نوروزی استان یزد از ۲۵ اسفندماه تا سوم فرودین ماه، گفت: برای نوروز امسال استان، اسکان روزانه ۱۰۰ هزار نفر مسافر نوروزی برنامه ریزی شده است که از طریق اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی تامین خواهد شد.

آخوندی با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی دو واحد اقامتی شامل هتل سنتی واقع در محله خواجه‌خضر و هتل جهانشهر در ابتدای خیابان مسجدجامع تا قبل از نوروز ۱۴۰۲، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر ظرفیت اسکان رسمی در استان وجود دارد و این درحالیست که باید ۱۰ برابر این آمار اسکان در استان فراهم شود که قطعاً‌ از طریق ظرفیت سایر بخشها، دانشگاه‌ها و مدارس تامین خواهد شد.

وی با بیان این که بسیاری از مسافران یزد برای روزهای ابتدایی نوروز برنامه‌ریزی دارند، گفت: البته با توجه به تقارن ماه رمضان پیش‌بینی می‌شود در هفته دوم نوروز، ظرفیت بیشتری برای اسکان مسافران استان در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان این که یزد عمدتاً دو نوع مسافر دارد، تصریح کرد: برخی از مسافران نوروزی به دلیل تردد بین شمال و جنوب کشور در این ایام، تنها یک روز در یزد اسکان خواهند داشت ولی مسافرانی که یزد را مقصد سفر خود دارند، بین سه تا چهار روز در این دیار اقامت خواهند کرد.

آخوندی گفت: براساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۹۰ درصد تخت‌های اقامتگاه‌های چهار ستاره استان و در سایر اقامتگاه‌ها نیز ۸۰ درصد ظرفیت تکمیل شده ولی ظرفیت بومگردی‌ها تا ۵۰ درصد تکمیل و مابقی آن خالی است.

وی در ادامه اعلام کرد: به منظور راهنمایی و مدیریت اسکان مسافران نوروزی سامانه ۰۳۵۳۳۵۲۱ راه‌اندازی شده که در قالب آن مسافران از هر جای کشور می‌توانند نسبت به رزرو اسکان خود در یزد مطمئن شوند و علاوه بر این، هر نوع نیاز خود را نیز از طریق این سامانه دریافت کنند.

وی افزود: بانک اطلاعاتی از کشیک‌های تمام دستگاه‌ها و شهرستان‌ها تهیه و برای استفاده در این سامانه که از پنجشنبه رسماً فعالیت شبانه روزی خود را آغار خواهد کرد، منظور شده است.

این مسئول یادآور شد: مسافران نوروزی که هر یک از مبادی یزد وارد استان می‌شوند، از طریق سامانه پیامکی مورد خوشامدگویی قرار گرفته و سایت yazd۱۴۰۲.ir  جهت راهنمایی در مورد بخشهای مختلف، به انها معرفی خواهد شد.

وی از فعالیت بالغ بر ۱۰۰ راهنمای گردشگری در اماکن گردشگری یزد به صورت دو شیفت خبر داد و گفت: در ایام نوروز فعالیت ۱۴ بازارچه سفر و ۴۵ بازارچه صنایع دستی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه از برگزاری ۱۲۶۰ رویداد طی این مدت توسط دستگاه‌های مختلف استان خبر داد و گفت: سعی شده شعار امسال گردشکری نوروزی استان یزد که «نشاط مومنانه» تعیین شده، در تمام برنامه‌ها به ویژه در ایام معنوی ماه مبارک رمضان مدنظر قرار گرفته شود.

آخوندی به تدارک برنامه جزءخوانی قران کریم در ایام ماه مبارک رمضان در یکی از اماکن گردشگری مهم شهرستانها و موکول شدن جشن‌های صبحگاهی به بازه رمانی افطار تا سحر اشاره کرد.

وی همچنین از مرمت باغ جهانی دولت‌آباد با هزینه ۱۰ میلیارد تومان و بازگشایی ورودی این باغ از طرف خیابان دولت آباد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این باغ جهانی به طور شایسته‌ای برای بازدیدهای نوروزی مسافران و شهروندان مهیا شود.

وی با اشاره به برنامه‌های نوروزی دستگاه‌های دیگری مانند شهرداری، یکی از کارهای نو و جذاب شهرداری در سال جاری را برپایی «موزه زنده در بافت تاریخی یزد» ذکر کرد.

آخوندی خاطرنشان کرد: ساماندهی خانه‌های مسافر براساس دستورالعمل ابلاغی در سامانه جانا انجام و نرخ‌نامه ایام نوروز به آنها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: نرخ نامه بومگردی‌ها نیز ارائه شده و تاکید داریم که در صورت ارائه خدمات با نرخ خارج از عرف، برخورد جدی با انها خواهیم داشت و البته نرخ تمام تاسیسات گردشگری در سامانه جانا نیز در دسترس عموم است.

وی با اشاره به مرمت اضطراری بافت تاریخی و برخی اماکن گردشگری مانند زندان اسکندر و خانه لاری‌ها برای استقبال از مسافران نوروزی، از گل‌کاری ویژه در ۱۱ نقطه بافت تاریخی یزد برای نوروز امسال خبر داد.

آخوندی از تلاش میراث فرهنگی استان برای اقدامات حفاظتی در مورد مسجد جامع کبیر یزد و نصب شیشه‌های سکوریت روی بخش‌های در معرض آسیب این بنا حداکثر تا آخر فروردین‌ماه آتی خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار