در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان طی مراسمی با حضور مسئولان استان یزد، دو تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد با شرکت صنعتی و معدنی چادرملو منعقد شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳ 06 March 2023

«محمدعلی شاه‌حسینی» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد روز یکشنبه در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت چادرملو با پارک علم و فناوری و دانشگاه یزد با اشاره به بیانات امام (ره) که یزد را نمونه‌ای برای کل کشور می‌دانستند، گفت: این نمونه بودن در سال‌های گذشته برای مردمان یزد در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی دانش‌بنیان، اقتصاد، روحیه جهادی و بهره‌وری باعث افتخار بوده است.

وی با اشاره به شعار تولید، اشتغال و دانش‌بنیان که شعار سال جاری است، عنوان کرد: از جمله بیانات دقیق و کارشناسی رهبر معظم انقلاب؛ «کلید اشتغال از طریق تولید با واسطه دانش‌بنیان است» می‌باشد.

شاه حسینی با بیان این که نیاز امروز کشور توجه ویژه به اشتغال نخبگان است، گفت: افتخار ما این است که به مدت ۳۰ سال در کنکور حائز رتبه اول هستیم اما واقعیت این است که از این تعداد دانش‌آموختگان نخبه در صنایع استان مشغول به کار هستند و یا چند درصد اشتغال در صنایع بزرگ یزد را دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم خانواده‌ها و فرهیختگان، اشتغال نخبگان بومی است و یکی از اقداماتی که در این راستا با درایت استاندار یزد انجام شد، اجرای طرح بورسیه شغلی با همکاری بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری یزد بود.

شاه حسینی در پایان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه یزد حلقه ارتباط بین دانشگاه  یزد و صنعت هستند که امیدواریم این تعداد در سال آینده افزایش یابد.

«امیرعلی طاهرزاده» مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست، امضای تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری یزد و دانشگاه یزد را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان بسیار ارزشمند دانست و افزود: تلاش ما این است از تجارب بخش علمی داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم به گونه‌ای که بتوانیم توسعه زیست‌بوم کسب و کار نوآورانه را در استان فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی دفتر توسعه و پشتیبانی نوآوری و فناوری شرکت چادرملو در پارک علم و فناوری یزد، یادآور شد: دو شورای راهبردی و سرمایه‌گذاری برای جذب ایده‌ها در سطح استان و کشور ایجاد شده است که امیدواریم بتوانیم در راستای این شوراها اقدامات عملی و اجرای را در جذب ایده‌ها در بخش‌های مختلف فراهم کنیم.

به گفته وی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی که در راستای اهداف مجموعه چادرملو باشد، حمایت از هسته‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در توسعه دانش فنی، تغییرات فناورانه در بخش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، توجه به بحث‌های زیست محیطی و تولید محصولات نوین از جمله انتظاراتی است که از این مرکز می‌رود.

طاهرزاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که یکی از سیاست‌های کلی کشور توجه به اقتصاد غیر نفتی است، گفت: بحث معدن و صنایع معدنی به واسطه پتانسیل‌ها، انرژی و دسترسی که به آب‌های آزاد و نیروهای متخصص در داخل کشور دارند، یک جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد ملی کشور می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: با توجه به جهانی شدن و سرعت رقابت‌پذیری که در جهت افزایش بهره‌وری در بهبود در بخش‌های مختلف صنعت در حال اجرا است، نیاز است که توجه ویژه‌ای به اقتصاد دانش‌محور و نوآورانه داشته باشیم.

این مسئول تاکید کرد: در شرایط فعلی که حداقل در زنجیره فولاد کشور قیمت‌ها به شدت افت پیدا کرده است، ضروری است که جامعه علمی بتواند در این فضای رقابت‌پذیری با کاهش قیمت تمام شده و استفاده از دانش فنی روز رقابت مستمری را با کشورهای دیگر داشته باشد.

طاهرزاده با اشاره به این که مجموعه چادرملو یکی از پیشرانان اصلی توسعه ملی و بخش صنعت و معدن همسو با سیاست‌های کلان کشور است، افزود: شرکت چادرملو به عنوان شرکتی که یکی از تامین‌کنندگان اصلی زنجیره فولاد کشور است در سه رکن تولید، توسعه هوشمند و زیرساخت فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های مجموعه چادرملو می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی به ویژه در استان یزد که از ظرفیت علمی بالایی برخوردار است ایجاد کند.

طاهرزاده با بیان این که استراتژی‌های شرکت چادرملو در ۱۸ محور اصلی است که چهار محور مهم آن به بحث نوآوری مرتبط است، گفت: این چهار محور مهم شامل توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، اهمیت بومی‌سازی، توسعه انتقال تکنولوژی و حرکت به سمت هوشمندسازی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار