کبری دانشی
سفر ۲ روزه رییس جمهور به استان یزد جمعه شب پایان یافت، این سفر که به فاصله یک سال و یک ماه از سفر نخست دولت سیزدهم انجام شد، ره‌آوردهای ماندگاری برای یزد داشت که مهمترین آنها آغاز طرح انتقال آب از خلیج فارس بود که آیت الله رییسی در مصاحبه پایان سفر، نوید اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داد.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷ 15 January 2023

دیدار عمومی با مردم در میدان امیرچخماق یزد، افتتاح خط انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری، آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و فلات مرکزی و آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ویلایی از مهمترین برنامه های سفر ۲ روزه رییس جمهور به استان یزد بود.

سفر به شهرستان ‌های بافق، خاتم و مهریز ، دیدار با فعالان صنایع ، بازدید از یک واحد تولیدی احیا شده، شرکت در جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و حضور در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری از دیگر برنامه های سفر آیت الله رییسی در استان یزد بود.

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

اما آنچه در این سفر رقم خورد و رییس جمهور در سفر نخست به مردم استان یزد قول آن را داده بود، تامین پایدار آب برای استان بود که در این سفر جامه عمل بر آن پوشیده شد و عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد با اعتباری حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد، آیت الله رییسی در صحبت های خود چندین بار بر اجرای این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد .

اجرای این طرح موجب خرسندی مردم دیار تشنه دارالعباده یزد شد ، زیرا این استان سال هاست که کم آبی و بی آبی رنج می برد، عملیات اجرایی این طرح چهار سال پیش بینی شده بود که با تاکیدات رییس جمهور بر تامین مالی امکان اجرای آن در مدت ۲ سال نیز وجود دارد ، اجرای این طرح رونق تولید، توسعه و آبادانی استان یزد را شتاب می بخشد.

آغاز اجرایی این ابرپروژه زیرساختی حاصل تلاش ۱۵ماهه استاندار یزد و مسوولان این استان است که برای عملیاتی شدن و تامین مالی آن جلسات مختلفی را در استان و مرکز برگزار کردند تا آغاز این طرح مهم در استان رقم بخورد.

استقبال بی نظیر مردم استان یزد از رییس جمهور

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

استقبال گرم و پرشور مردم استان یزد از رییس جمهور و هیات دولت مثال زدنی است با وجود آنکه قرار بود رییس جمهور ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه در حسینیه امیرچخماق یزد برای مردم سخنرانی کند، اما از ساعت ۷ صبح جمع کثیری از مردم در این میدان حاضر شده و منتظر حضور آیت الله رییسی بودند که این قدردانی بخاطر تلاش‌هایی که از سوی دولت برای رفع مشکلات استان صورت گرفته بود.

اما اینکه در سفر ۲ روزه و فشرده رییسی و شماری از وزار، معاونان و مدیران دولتی به استان یزد چه گذشت؟

آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی

نخستین برنامه آیت الله رئیسی در بدو ورود آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی بود طرحی قرار است با اجرایی شدن آن آب این استان حداق برای ۵۰ سال تامین شود.

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

وزارت نیرو بهره‌بردار این طرح است و سرمایه‌گذار اصلی آن نیز دولت می باشد، این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و با هدف تامین آب صنایع و معادن و شرب با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال اجرا می شود.

از جمله مزایای مهم اجرای این طرح می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاها در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، رشد و توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه تحت پوشش، جلوگیری از مهاجرت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور اشاره کرد.

قدردانی رییس جمهور از استاندار یزد

رئیس جمهور در مراسم آغاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد از استاندار این استان قدردانی کرد و گفت: طرح مهم آب شرب و پشتیبانی آب شرب یزد به طول ۳۰ کیلومتر به سرعت اجرا شد که از همه دست اندرکاران استان، کارگران، مهندسان و کارمندان که در میدان این پروژه را اجرایی کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

رییس جمهور در خصوص اظهارات استاندار یزد مبنی بر نشاط مردم استان از اجرای طرح انتقال آب گفت: ما خرسندیم به خرسندی مردم استان یزد، به اینکه دغدغه مردمان استان های یزد، اصفهان ، کرمان و سیستان و بلوچستان و استان های مرکزی کشور رفع شود و آرامش در آنها ایجاد شود.

رییس جمهور در آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به یزد و فلات مرکزی گفت: آغاز این طرح بزرگ آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور کار بزرگی است بر اساس وعده هایی که داده شده، این طرح سه ساله اجرا می شود، از همه دست اندرکاران می‌خواهیم که زمان اجرا را کوتاه‌تر کنند.

وی تصریح کرد: آبرسانی از خلیج فارس به فلات و استانهای مرکزی کشور که با همکاری همه بخش ها انجام می شود از کارهای ماندگار است؛ آبرسانی و رفع مشکل بی آبی، ضروری ترین عنصر برای حیات و زندگی مردم است و این آیین که به نام مقدس صدیقه طاهره (س) گره خورده و در پرتو نام حضرت فاطمه(س) رقم می خورد، برای خدمت به هر چه بیشتر به مردم این استان است.

رئیسی با اشاره به خط پشتیبان انتقال آب از منابع صنعت به استان گفت:این اتفاق ارزشمندی است؛ در حالیکه قرار بود ۱۸ ماه انجام شود ، کمتر از چهار ماه طول کشید که جای قدردانی دارد.

عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی با حضور رییس جمهور

عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی با عنوان "پردیس زندگی" از جمله برنامه های مهم رییس جمهور به استان یزد بود.

این واحدها دارای یک طبقه حیاط دار و به صورت سه خوابه در شهر یزد به متراژ ۲۴۰ و در سایر شهرستان ها ۲۵۰ متر خواهد بود؛ ساخت واحدها تا مرحله سفت کاری انجام شده و جهت تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

به میزان تولید و وضع موجود نباید قانع شویم

شرکت در جشن احیای ۷۶ واحد صنعتی راکد در استان یزد مقصد بعدی رییس جمهور بود و در این جشن گفت: باید مصمم باشیم و بر تلاش خود بیافزاییم و هرگز وضع موجود را قانع کننده ندانیم بلکه باید به دنبال توسعه، افزایش تولید و جذب متخصصان بود تا کار رونق پیدا کند و در این زمینه استان یزد شهرت دارد، مردان و زنان سخت این استان مبتکر، خلاق و قناعت پیشه هستند و با داشته های اندک، ارزش افزوده زیادی را ایجاد می کنند.

رییسی خوشحالی کارگران این واحدهای تعطیل شده پس از راه اندازی و رونق تولید را موجب خرسندی دانست و گفت: همه می دانند با همه تحریم هایی که علیه ملت و بخش تولید ما انجام شده است ، هم اکنون اراده پولادین صنعتگران و کارگران و مدیران با کفایت می تواند همه این تحریم ها و تهدیدها را پشت سربگذارد .

وی همچنین از مادران، خواهران، همسران و فرزندان کسانی که در کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، صبورانه کمک کردند تا چراغ این کارخانه روشن و خط تولید دوباره فعال شود، تشکر و قدردانی کرد.

امید آفرینی با سخن گفتن ایجاد نمی شود

رییس جمهور همچنین در جمع فعالان اقتصادی استان یزد با عنوان "طلایه‌داران پیشرفت ایران" حاضر شد گفت: تلاش شما فعالان اقتصادی امیدآفرین است و کشور بیش از هر چیز به امید نیاز دارد، امیدآفرینی با فقط سخن گفتن حاصل نمی شود ، آنچه که به مردم اطمینان می دهد، اقدام و عمل است و فعالان اقتصادی و مدیران باید با شجاعت و جدیت در این عرصه پیدا کنند و خود را مصمم بدانند که موانع را باید از مقابل بردارند که در این زمینه استاندار یزد و مدیران این استان انگیزه زیادی دارند و پای کار هستند.

رئیسی تصریح کرد: ما به همه احترام می گذاریم، اما احترام نظام از همه بالاتر است و آن هم در گرو نشاط مردم و امید و انگیزه داشتن آنهاست، کشور ما مملو از ظرفیت است و باید از این ظرفیت ها در راستای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

افتتاح واحد احیای مستقیم و خط تولید کلاف مجتمع فولاد بافق با حضور رییس جمهور

رییس جمهور در نخستین برنامه از دومین روز سفر خود به استان یزد به بافق رفت و واحد احیای مستقیم و خط تولید کلاف مجتمع فولاد در این شهرستان را افتتاح کرد ،این واحد با ۳۰ درصد پیشرفت در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد و ساخت آن، در دولت سیزدهم شتاب زیادی پیدا کرد.

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

این مجتمع، قادر است هر سال ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را به روش میدرکس، که روشی سازگار با محیط زیست و همراه با کاهش مصرف آب است، تولید کند، با افتتاح این واحد صنعتی، زمینه اشتغال بیش از هزار و ۸۰۰ نفر، شامل ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم، فراهم شد.

مردم تبعیض را نمی پذیرند

رییس جمهور پس از بافق به دیدار مردم شهرستان خاتم رفت و در جمع آنها خطاب به کارکنان و مدیران دولتی نیز گفت: مردم از ادارات انتظار روابط سالم دارند؛ آنها با برخی کمبودها می سازند اما پارتی بازی، فساد و روابط ناسالم را نمی پذیرند و به هیچ وجه تبعیض را قبول نمی کنند، خواست قاطبه شهروندان این است که روابط اداری عادلانه باشد.

رییسی افزود: خودم را موظف می دانم و بارها از تربیون ها و در دولت اعلام کرده‌ام که امروز در کشور در راستای خدمتگزاری و اجرای عدالت از هیچ تلاشی دریغ نمی کنم.

نگاه جمهوری اسلامی به زن ابزاری نیست

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

 

رییس قوه مجریه بعد از ظهر روز جمعه هم در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا و دختران سلیمانی در یزد حاضر شد و گفت : امروز نگاهی که جمهوری اسلامی به تبعیت از فاطمه اطهر (س) و آموزه های اسلام دارد، مانند نگاه کالایی و ابزاری مغرب زمین به زن یا آن دیدگاه متحجرانه ای که برای زن حق هیچ گونه فعالیت علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قائل نمی شود، نیست.

وی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی نگاه فاطمی به زن می شود و در این نگاه زن یک انسان تمام عیار است که می تواند در همه عرصه‌های فکری، اخلاقی و علمی نقش ایفا کند و فردی موثر در خانواده برای تربیت فرزندان و در جامعه باشد.

رودربایستی مانع پیشرفت می شود

سفری با ره‌آوردهایی ماندگار برای دارالعباده یزد

رئیسی همچنین شورای برنامه ریزی استان یزد هم شرکت کرد و گفت: مطلقاً افرادی که مانع ایجاد می کنند را به کار نگیرید و رودربایستی در این زمینه نداشته باشد زیرا اولویت اصلی و احترام اصلی برای مردم و نظام است، احترام پیشکسوتان، تحصیلکرده ها، دوستان و هر کس با هر ملاحظه ای واجب است اما اعتماد مردم به نظام اداری کشور واجب تر است بنابراین با هیچکس تعارف نداشته باشید و کار را انقلابی و متعهدانه و با توجه به نتیجه و حل مسئله دنبال کنید.

تورم طی ۱۶ ماه ۱۹ درصد کاهش یافت

حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوالات خبرنگاران پایان بخش برنامه سفر ۲ روز رئیس‌جمهور به استان یزد بود که در این نشست با بیان اینکه تورم از شهریورماه ۱۴۰۰ تاکنون ۱۹ درصد کاهش یافت، گفت: روزی که دولت سیزدهم کار را آغاز کرد تورم ۵۹.۳ درصد بود اما در اسفند ۱۴۰۰ این تورم کاهش یافت؛ با اجرای اصلاحات اقتصادی که مطابق قانون در اردیبشهت ۱۴۰۱ انجام شد با یک تورم منطقی روبرو شدیم و تورم خارجی هم بی‌تاثیر نبود.

رییس جمهور در این سفر همچنین قول مشکل درمانی و بهداشتی و رفع نقاط حادثه خیر شهرستان خاتم و پیگیری مصوبات را داد و گقت: ممکن است برای رفع مشکلات مردم در یک استان چندین بار سفرکنم زیرا مردم حق دارند به مشکلات انها رسیدگی شود و همچنین مدیران جهادی باید وارد عمل شوند و گره از کار مردم بگشایند.

دومین سفر رییس جمهور و هیات دولت نوید بخش رفع مشکلات استان یزد و فراهم سازی بستری مناسب تر برای تداوم توسعه در سرزمین قنات، قنوت و قناعت بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار