رئیس جمهور، اعتماد و امیدآفرینی را ابرپروژه دولتمردان دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: اعتماد و امیدآفرینی فقط با اقدام و عمل و کار جهادی محقق می شود و نخستین الزام اعتماد و امیدآفرینی، داشتن روحیه تحول خواهی در مدیران است.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 15 January 2023

سید ابراهیم رئیسی، در دومین روز از دومین سفر دولت مردمی به استان یزد، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با تبریک ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) به آحاد بشریت گفت: گمشده امروز بشریت، درک حقیقت وجودی حضرت زهرا (س) است و از خدا بخواهیم سیره طیبه حضرت صدیقه (س) را به ما بیاموزد و زندگی ما، زندگی فاطمی باشد.

رئیس جمهور با تبریک ولادت حضرت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) منشا تحول دین در عصر حاضر بودند و پرچم دین و دینمداری را برافراشتند.

رئیسی با بیان اینکه مردم استان یزد، جلوه بصیرت، زمان شناسی، آمادگی اطاعت از فرامین رهبری و پاسداشت خون شهیدان و ارزش های انقلاب اسلامی هستند، تصریح کرد: مردم استان یزد، دیروز و امروز با حضورشان در مراسم استقبال و سخنرانی، این ویژگی‌ها را به نمایش گذاشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دو روز جوانانی را می دیدم که با شوق می گفتند سلام ما را به حضرت آقا برسانید و به ایشان بگویید که در بزنگاه های حساس کشور حضور داریم، افزود: حضور دختران و پسران جوان در مراسم استقبال از دولتمردان، پیام مهمی به امت مسلمان بود و در عین حال، پیام یأس و ناامیدی را به دشمنان انقلاب اسلامی مخابره کرد.

رئیسی همچنین از همه نیروهای مسلح و کسبه استان که در این دو روز برای استقبال از دولت به زحمت افتادند و بردبارانه تلاش کردند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه استان یزد دارای هویت تمدنی، فرهنگی و دینی است و مردمی دلداده به اهل بیت(ع) دارد که سرمایه مهم استان محسوب می‌شود، تأکید کرد: نام استان یزد با دارا بودن مردان بزرگ و مفاخر و چهره‌های نام آور همچون رزمندگان لشکر الغدیر، بلندآوازه است و نباید بگذاریم در تهاجم فرهنگی دشمن، هویت استان از بین برود و سرمایه های عظیم اجتماعی و فرهنگی استان یزد آسیب ببیند.

به هیچ وجه نباید اجازه دهیم انسجام مردم مخدوش شود

رئیسی، توجه به مقوله فرهنگ را از مهمترین وظایف مسئولان کشور به ویژه مسئولان استان یزد عنوان کرد و گفت: مسئولان فرهنگی استان یزد باید به تربیت و تقویت سرمایه های اجتماعی و فرهنگی استان توجه کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم انسجام مردم مخدوش شود، تصریح کرد: ممکن است افراد نظرهای مختلفی داشته باشند، اما بدانید که تقویت انسجام ملی، برای دوستان انقلاب اسلامی مایه اتحاد و برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران، کمرشکن است.

رئیسی همچنین از مسئولان کشور و استان یزد خواست نگذارند سلایق سیاسی بر گره گشایی از زندگی مردم سایه بیندازد و مسائل حاشیه ای به متن تبدیل شود چرا که متن اصلی و مدنظر دولت، توجه به اقتصاد، معیشت و فرهنگ مردم است.

اعتماد و امیدآفرینی ابرپروژه دولتمردان دولت سیزدهم است

رئیس جمهور، اعتماد و امیدآفرینی را ابرپروژه دولتمردان دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: اعتماد و امیدآفرینی فقط با اقدام و عمل و کار جهادی محقق می شود.

رئیسی، نخستین الزام اعتماد و امیدآفرینی را داشتن روحیه تحول خواهی در مدیران عنوان و تأکید کرد: مدیری که فقط کارش نامه نگاری به مرکز برای تامین اعتبار و غیره است، قطعاً کاری از پیش نمی برد بلکه یک مدیر انقلابی باید همچون رزمندگان لشکر الغدیر، در میدان ها حضور پیدا کرده و موانع و گره های موجود در کشور و استان را باز کند.

رئیس جمهور افزود: عملیات اجرایی طرح آبرسانی از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، به گفته مهندسان باید ۴ ساله انجام می شد، اما مدیر مربوطه به من گفت که با تأمین اعتبار و کار جهادی، این طرح در کمتر از دو سال به بهره برداری می رسد.

رئیسی با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام در استان یزد از ۱۲ سال پیش تاکنون، گفت: پروژه های نیمه تمام، به مسئله اصلی در کشور تبدیل شده است و تمام نگاه و تلاش دولتمردان دولت سیزدهم این است که این طرح ها به اتمام برسد و دغدغه های مردم برطرف شود.

صادق‌الوعد بودن از اصول اساسی دولت مردمی است

رئیسی با بیان اینکه مطلقا مخالف آن هستم که وعده ای داده شود و به آن عمل نشود، خاطرنشان کرد: صادق الوعد بودن بسیار مهم است و حتی اگر کاری انجام نشود، باید به مردم بگوییم که به این دلایل این وعده ها محقق نشده است چرا که مردم صداقت را می پسندد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر روحیه تحولی در مدیران وجود نداشته باشد، قطعاً گره ای از کار مردم باز نمی شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه در شرایط برابر اولویت با استفاده از نیروهای بومی است، تصریح کرد: انتظار ما این است که نیروهای بومی تحصیلکرده در استان بکارگیری شوند و همچنین از ظرفیت بانوان در نقاطی که می توانند نقش آفرینی کنند استفاده شود. در ۴۰ سال سپری شده از انقلاب اسلامی شاهد حضور موثر بانوان نقش آفرین در تصمیم سازی و حوزه های مختلف تصمیم گیری بوده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه استان یزد، استان معادن، صنایع، گردشگری، دانش بنیان و علم و فناوری است، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که کارهای خوبی در عرصه‌های علم و فناوری و دانش بنیان در استان انجام شده و استان یزد می تواند به عنوان یکی از کانون های شرکت های علم و فناوری و دانش بنیان در کشور معرفی شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: معادن، جزو ذخایر جدی کشور هستند و در استان یزد نیز باید هر چه زودتر جلسه شورای معادن توسط استاندار یزد برگزار شود. همچنین نظر محیط زیست نیز درباره ادامه فعالیت‌های معدنی باید تخصصی و فنی باشد و ضمن بیان اشکالات این بخش، راهکارهایی برای بهره برداری بهتر از معادن ارائه کنند.

نمی‌شود و نشد در منطق مدیریتی ما جایی ندارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مدیران منصوب شدند که راهکار ارائه کنند، افزود: رهبر معظم انقلاب بارها گفته اند که هیچ مساله ای در کشور نیست که راهکار نداشته باشد و لوازم اجرای آن راهکار هم در کشور وجود نداشته باشد؛ همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باید با یکدیگر تعامل کنند و مسائل و مشکلات موجود در کشور حل شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه عبور از کنار مسائل، روش کار دولت سیزدهم نیست، خاطرنشان کرد: ما بن بست نداریم و هیچ مسئله ای در نظام اداری وجود ندارد که حل نشود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نشد و نمی شود در منطق ما جای ندارد و هنر مدیران این است که راه ها را باز کنند، تصریح کرد: «ما می توانیم» منطقی است که امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهید حاج قاسم سلیمانی به ما آموختند.

رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف نظام قابل مشاهده و اندازه‌گیری است

رئیسی با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: رشد اقتصادی در بخش های مختلف از جمله نظام پولی، سرمایه ثابت، تولید، تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و صنایع، قابل مشاهده و اندازه گیری است و حتی در دولت سیزدهم، شاخص منفی بخش کشاورزی به مثبت تبدیل شده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند که ما در حال رشد اقتصادی هستیم، کاملا درست است و باید تلاش کنیم که این رشد، روز به روز افزون تر شود.

رئیسی، توجه به محیط زیست و صنایع آلاینده را از دیگر دغدغه های مردم استان یزد عنوان کرد و گفت: قانون اساسی هر گونه توسعه یافتگی را فرع بر حفظ محیط زیست دانسته است و سازمان محیط زیست هم باید بر اساس تکالیف قانونی اش، برای حل مشکلات زیست محیطی اقدام کند.

پیش‌نویس اصلاح ساختار بودجه تهیه شده است

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: پیش نویس اصلاح ساختار بودجه تهیه شده و بودجه ۱۴۰۲ با تغییرات مهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و با تلاش دولت، ناترازی در بودجه و بانک ها حل و فصل خواهد شد و برای برطرف شدن همه ناترازی های موجود در کشور، برنامه داریم و مشکلات موجود را حل می کنیم.

رئیسی در پاسخ به دغدغه برخی از مدیران استان برای بلاتکلیف بودن منطقه آزاد یزد پس از ۱۱ سال خاطرنشان کرد: مسئولان استان با سازمان مناطق آزاد کشور مذاکره کنند تا مشکلات این طرح حل و فصل شود.

توجه به مسائل مهم باعث غفلت از مسائل پایین دستی نشود

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه توجه به مسائل پایین دستی بسیار مهم است و نباید در سایه مسائل کلان قرار گیرند و باید به صورت ویژه و خاص به آنها توجه شود، تصریح کرد: بازسازی و بهسازی مدارس از جمله مسائل مهمی است که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد. با عنایت به مصوبه شورای عالی اقتصادی، پس از پایان برودت هوا، با همکاری مردم و مشارکت خیران مدرسه ساز، نسبت به بهسازی و بازسازی مدارس استان به ویژه شهرستان تفت اقدام کنید.

رئیسی افزود: با توجه به همکاری تنگاتنگ خیران سلامت و مدرسه ساز، دولت نیز آماده است تجهیز بیمارستان ها و مدارس ساخته شده از سوی خیرین را به صورت ویژه و خارج از نوبت انجام دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مسکن و زمین در استان یزد اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های استان یزد، امکان واگذاری زمین برای ساخت خانه های وبلایی وجود دارد و عملیات اجرایی آن در استان آغاز شده و در استان های دیگری هم که زمین برای ساخت خانه های ویلایی وجود داشته باشد، از ساخت خانه های ویلایی استقبال می کنیم.

رئیسی در پاسخ به دغدغه کشاورزان استان که محصولاتشان دچار سرمازدگی شده است، گفت: وزیر جهادکشاورزی مشکلات کشاورزان استان را بررسی کند و تسهیلات این دسته از کشاورزان استمهال شود تا با مشکل روبه رو نشوند.
رئیس جمهور همچنین درباره حل مشکلات شرکت های تعاونی توسعه و عمران استان یزد گفت: نشست هایی با حضور استاندار و دستگاه های مربوطه برگزار شود تا مشکلات این شرکت ها برطرف شود.

صدور مجوزها به معنای واقعی تسهیل شود تا کارآفرینان دچار سرخوردگی نشوند

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از حضور مردم در قالب تعاونی ها و همچنین بخش خصوصی برای اتمام پروژه های نیمه تمام استقبال می کنیم، تصریح کرد: یکی از راهکارهای اتمام پروژه های نیمه تمام، حضور مردم است و اصل و سود سرمایه مردم در این مشارکت باید تضمین شود تا در آینده مشکلی برای آنها پیش نیاید.

رئیس جمهور در پاسخ به دغدغه برخی از مدیران استان یزد برای جلوگیری از شکل گیری صنایع آلاینده در استان خاطرنشان کرد: اگر بنا بر جلوگیری از اجرای طرحی به دلیل آلایندگی است، این کار باید با نظر دقیق کارشناسان خبره محیط زیست انجام شود نه اینکه به خاطر نظر یک یا دو کارشناس، اجرای طرح ها متوقف شود.

رئیسی با بیان اینکه صدور مجوزها به معنای واقعی تسهیل شود تا کارآفرینان با مشکل روبه رو نشوند، تأکید کرد: مجوز فعالیت واحدهای صنعتی با سرعت صادر شود تا کارآفرینان و سرمایه گذاران، دچار سرخوردگی نشوند.

به پیشکسوتان احترام می گذاریم اما اعتماد مردم به نظام اداری، برای ما واجب‌تر است

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه تحقق کارها، وعده ها و مصوبات سفرهای استانی باعث ایجاد امید در بین مردم می شود، گفت: بدون تعارف، کسانی که انگیزه کار جهادی ندارند را از میانه راه کنار بگذارید.

رئیسی تصریح کرد: برخی از افراد، مانع پیشرفت و تحول در نظام اداری کشور هستند، بدون رودربایستی و توجه به سفارش افراد مختلف، آنها را کنار بگذارید و راه را برای افراد تحول آفرین باز کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه به پیشکسوتان احترام می گذاریم اما احترام و اعتماد مردم به نظام اداری، برای ما واجب تر است گفت: مردم نباید در اداره ها، سرگردان باشند و کارها باید به صورت انقلابی، متعهدانه و با تاکید بر حل مساله، انجام شود، لذا از همکارانم توقع دارم با تلاش مخلصانه و اقدامات جهادی، دغدغه های مردم را برطرف کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار