طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است سیدابراهیم رئیسی در دوره دوم سفرهای استانی خود 22 و 23 دیماه به یزد سفر کند و مردم این استان بحث انتقال آب و البته به اتمام رسیدن این مهم را یکی از مهمترین خواسته‌های خود از رئیس جمهور دولت سیزدهم مطرح کردند.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳ 08 January 2023

بی تردید بقای استان کویری یزد در گرو حل مساله آب است اگر وضع به همین منوال پیش برود یزد در آینده به بیابانی برهوت و غیر قابل سکونت تبدیل خواهد شد که ساکنان آن راهی جز مهاجرت به دیگر استانهای کشور نخواهند داشت البته مشروط بر اینکه آن موقع جایی برای سکونت وجود داشته باشد زیرا در حال حاضر مشکل آب تنها مختص یزد نیست و زنگ خطر کم آبی مدتهاست که در سطح کشور به صدا درآمده و بسیاری از استانها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

دولت‌ها در ادوار مختلف سعی داشتند با تدوین برنامه‌های مختلف هزینه لازم برای انتقال آب به استان یزد را تأمین کنند که متأسفانه هر کدام به دلایل مختلف موفق به انجام این مهم نشده و مسئله آب در استان خشک و کویری یزد هر روز و هرسال بحرانی تر شد.

ابوالفضل برادران یکی از شهروندان بازنشسته یزدی در این خصوص به خبرنگار فارس اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال پیش هر مسئولی که می‌آمد قول انتقال آب را به مردم می‌داد و ما امیدوار بودیم که چالش کم آبی برطرف می شود.

وی افزود: از ۲۰ سال پیش تاکنون نه تنها مشکل کم آبی در استان یزد حل نشده بلکه امروز به بی آبی تبدیل شده و این می‌طلبد که مسئولان استانی و کشوری برای این مهم برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

این شهروند بازنشسته یزدی با بیان این‌که مهمترین چالش پیشرفت و زندگی در استان یزد بی‌آبی است، خطاب به رئیس دولت سیزدهم گفت: مهمترین و جدی‌ترین مطالبه مردم یزد انتقال آب به این دیار کویری و تشنه است.

سعید شیخعلیشاهی یکی دیگر از شهروندان یزدی که به شغل آموزشی مشغول است، درباره پروژه انتقال آب به یزد، گفت: اگر این مهم انجام شود یکی از مهمترین دغدغه های مردم یزد برطرف می‌شود.

وی با اشاره به تخریب چندباره لوله انتقال آب به استان یزد، تأکید کرد: ایجاد یک مسیر امن و پایدار برای انتقال آب به شهر جهانی یزد باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

این جوان یزدی توسعه پایدار استان یزد را در گرو تأمین و انتقال آب شرب دانست و بیان کرد: قطعا اگر مسئولان درست برنامه‌ریزی و مدیریت کنند با انتقال آب به یزد بسیاری از مشکلات توسعه‌ای این استان حل می‌شود.

شیخعلیشاهی با بیان این‌که پای کار آوردن بخش خصوصی برای انتقال آب به یزد اقدامی مهم و ارزشمند است، گفت: اگر آن طور که استاندار یزد و معاون اجرایی رئیس جمهور گفتند، خط انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد طی سه سال اجرایی بشود، عاقبت بخیری دنیوی و اخروی برای رئیس جمهور است، چون تمام مردم یزد نسل ها برای او دعای خیر می‌کنند.

مهوش لاجوری یک بانوی خانه دار یزدی نیز در این باره به خبرنگار فارس اظهار کرد:‌ انتقال آب به یزد یکی از تعهدات چندین ساله مسئولان کشور طی ۳۰ سال گذشته بوده که هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: مردم یزد آب ندارند و اگر هم در آبی برای مصرف شرب وجود داشته باشد در برخی مواقع آنقدر بی کیفیت است که نبودش بهتر است.

این بانوی یزدی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان یزد یکی از مهمترین خواسته‌های یزدی‌های را انتقال آب دانست و بیان کرد:‌ از رئیس جمهور خواش می‌کنم فکری برای انتقال آب به یزد بکنند و به وعده های خود در این باره عمل کنند.

مهران فاطمی استاندار یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از این استان در خصوص پروژه خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد،‌ اظهار کرد:‌ در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور این موضوع در صدر تصمیمات دولتمردان قرار خواهد داشت و علاوه بر آغاز عملیات طرح انتقال آب از خلیج فارس به این استان با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن، شاهد افتتاح برخی از طرحهای دیگر در این حوزه مانند افتتاح خط پشتیبان انتقال آب شرب یزد از منابع صنعت نیز خواهیم بود.

وی افزود:‌ خط پدافندی انتقال آب شرب یزد از منابع صنعت با توجه به خشکسالی‌های مستمر در استان، افت شدید کمی و کیفی منابع زیرزمینی تأمین آب شرب و پیش‌بینی کمبود بیش‌ از ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در فصل گرمای سال آتی و نیز توسعه سالیانه استان به مرحله اجرا درامده است.

پایان پیام/الف

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار