معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ناهمگونی و عدم استحکام بخشی بافت تاریخی را موجب خالی شدن این بافت از سکونت افراد بومی دانست.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 28 December 2022
علی اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در جمع سفیران نوسازی بم برای ایران قوی با اشاره به ضرورت توجه به اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت تاریخی استان گفت: بنا به حوزه مدیریتی این جلسه ارتباطی با بنده ندارد اما با توجه به حضورم به عنوان امدادگر در دومین روز از وقوع زلزله بم و تبعات اجتماعی و امنیتی که چنین حوادثی میتواند داشته باشد با دعوت مدیرکل محترم در این جلسه شرکت کردم. 
 
وی در ادامه با اشاره به صحنه های تلخ زلزله بم ابراز داشت: تمامی صحنه های تلخ و غمبار آن روز را از نزدیک مشاهده و لمس کردم و امیدوارم دیگر شاهد چنین صحنه های برای مردم عزیز کشورمان نباشیم. 
 
عزیزی در ادامه برگزاری "رویداد سفیران نوسازی بم برای ایران قوی" را یک رویداد مهم و ارزشمند برشمرد و ابراز داشت: این رویداد که از تهران آغاز شده و در حال حاضر در استان های دیگر و به ویژه استان های دارای بافت تاریخی در حال انجام است اقدامی مبارک بوده که در وهله اول منجر به حفظ جان انسان ها و در وهله دوم حفظ میراث فرهنگی برای نسل های آینده خواهد شد. 
 
وی استان یزد را استانی غنی از حیث برخورداری از بافت تاریخی برشمرد و ابراز داشت: ما میراث دار بافت تاریخی بزرگی بوده و تقریبا در تمامی شهرستان های استان یزد شاهد وجود بافت تاریخی هستیم و خدای نکرده حادثه ای نظیر زلزله بم میتواند برای استان خسارت بار باشد لذا ورود به این عرصه و تصمیم گیری برای آیندگان در این استان حائز اهمیت است. 
 
معاون استاندار یزد بافت تاریخی را ثروت عظیم معنوی و مادی استان برشمرد و گفت: این ثروت عظیم همواره دستخوش حملاتی از جمله بلایای طبیعی و غیر طبیعی است که سیل اخیر یکی از این حملات بلایای طبیعی به بافت تاریخی ما بود و خالی شدن بافت از سکنه بومی نیز نمونه ای از حوادث غیر طبیعی است. 
 
عزیزی ناهمگونی و عدم استحکام بخشی بافت تاریخی را موجب خالی شدن این بافت از سکونت افراد بومی دانست و ابراز داشت: سیاست های ساخت و ساز در بافت تاریخی نیازمند بازنگری هستند که باید مرتفع شوند چراکه با قوانین فعلی میراث فرهنگی استحکام بخشی بناهای تاریخی با مشکل روبروست بنابراین باید در کنار وظیفه ذاتی برای حفظ این میراث راه حل هایی نیز برای استحکام بخشی و تسهیل در ساخت و سازها اتخاذ شود و متولیان امر باید تلاش کنند شرایط را برای بازگشت افراد بومی به بافت فراهم آوردند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان فردی که همیشه تلاش کردم در حوادث مختلف حضور میدانی داشته باشم و شاهد حوادثی نظیر زلزله بم، زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان و.. بودم امروز یکی از مشکلات مهم ما در بافت تاریخی عدم آزاد بودن مسیرهاست و اگر این آزادسازی ها اتفاق نیفتد در زمان حادثه کار را برای امدادرسانی سخت خواهد کرد بنابراین برای این موضوع باید فکری اساسی و عاجل برداشته شود البته ترمیم خطوط برق، آب و گاز در بافت تاریخی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. 
 
معاون استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قنوات به تنهایی نمیتوانند مانعی برای بروز زلزله باشند گفت: وجود تخلخل در اعماق زمین به واسطه بهره برداری از اب های زیر زمینی سبب بروز برخی فرونشست ها شده که این موارد نیز باید جهت جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله به طور جد مورد توجه قرار گیرد. 
 
 عزیزی در پایان بر حمایت مجموعه استانداری از "رویداد سفیران بم برای ایران قوی" تاکید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار