کارشناس صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی بافق گفت: برای اولین بار قهوه خرما از هسته این محصول و بدون کافئین در بافق تولید شد.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ 20 October 2022

عبدالرضا خلیلی در این باره به خبرنگار فارس از بافق، با اشاره به ظرفیت این شهرستان در تولید خرما، اظهار کرد: بیش از ۲۰ نفر از بانوان بافقی با هنر سنتی و خانگی خود موفق شدند از هسته خرما قهوه تولید کنند.

وی افزود: در صورت حل مسئله صدور مجوز تولید، این قهوه بافقی می‌تواند به عنوان اشتغال خانگی رونق بگیرد و نقش موثری در درآمدزایی بانوان این شهرستان داشته باشد.

کارشناس صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی بافق تصریح کرد: با توجه به این‌که بیش از دو هزار هکتار از اراضی بافق، به کشت خرما بارور اختصاص دارد، تولید قهوه از هسته خرما می‌تواند باعث اشتغالزایی در این شهرستان شود.

خلیلی با بیان این‌که تولید این محصول در حال حاضر آزمایشی است بیان کرد: درصورتی که متقاضیان در این زمینه، مجوز‌های مربوط به بهداشت را کسب کنند، از این فعالیت در قالب محصولات به دست آمده از فرآوری خرما، حمایت می‌شود.

وی در مورد خواص این قهوه خاطرنشان کرد: هسته‌های خرما باعث بهبود سیستم ایمنی، تنظیم قندخون و پیشگیری از دیابت و پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود.

 

کارشناس صنایع تبدیلی بافق افزود: کلسیم موجود در آن برای عضلات واستخوان‌ها مفید است و برای التیام زخم و سنگ کلیه نیز کاربرد دارد.

این مسئول بیان کرد: قهوه هسته خرما باتوجه به نداشتن کافئین، جایگزین خوبی برای قهوه است و مناسب برای افرادی است که ممنوعیت مصرف کافئین دارند.

خرمای بافق شامل ارقام کبکاب، پیارم، زاهدی و ارقام بومی است که سالانه هفت هزار تن محصول از نخلستان‌های بافق برداشت می شود.

بافق قطب تولید خرمای استان یزد محسوب می‌شود و این محصول به استان‌های دیگر مانند اصفهان و تهران و بعضا به کشور‌های خارجی هم صادر می شود.

منبع: فارس
برچسب ها: بافق ، قهوه ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار