یک کارشناس علوم دینی و سیاسی در استان یزد برخورد قاطعانه با فتنه گران را مطالبه جدی مردم دانست و گفت: ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر باید تحلیل و برای مردم تبیین شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ 06 October 2022

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، اگر حادثه کربلا توسط کاروان بازماندگان کربلا تبیین و ترویج نمی‌شد، چه بسا نام و یادی از حادثه کربلا باقی نمی‌ماند این جهاد تبیینِ سیدالساجدین بود که دشمنان اهل بیت(ع) را به رسوایی کشید.

حادثه‌ عظیمی مثل کربلا هم اگر قرار باشد مسکوت بماند و در موردش صحبت نشود، فراموش می‌شود. مهم‌تر از بازگو کردن، تحلیل درست است. اگر تحلیل درستی از عاشورا و فلسفه قیام امام حسین(ع) نشود، حتی بازگو کردن این تاریخ هم می‌تواند مفید نباشد.

اگر شمر و یزید زمان ما از مجالس روضه آسیبی نبینند، مجالس روضه فایده‌ای ندارد، امام حسین(ع) فرمودند: «مثلی لا یبایع مثله»؛ مثل منی هرگز با مثل یزید بیعت نمی‌کند.

هرجا که امام حسینی‌ها حضور دارند، باید در مقابل یزدی‌ها بایستند، از فتنه‌هایی که در زمان خودمان هر از چندگاهی اتفاق می‌افتد، نباید ساده عبور کرد. در هر عصری فتنه و حادثه و مسئله‌ای مؤمنین را به صحنه امتحان دعوت می‌کند. اگر هرروز عاشور است و هر جا کربلاست، حسینی‌ها و یزیدی‌ها هستند و صحنه‌های عاشورایی هم هست.

تلاش همه‌جانبه دشمن برای ناکارآمد جلوه‌دادن نظام اسلامی

امروز دشمن تلاش دارد تا نظام را ناکارآمد جلوه دهد و با قدرت فوق‌العاده‌ رسانه به‌گونه‌ای القا کند که هیچ کاری برای مردم و جامعه انجام نشده است.

تا جایی که امثال ما هم بر این باور باشیم که وضعیت بسیار اسفناک است. مقایسه همه مشکلات ما با وضعیت مطلوب ما و سایر کشورها وضعیت نسبی است. گاهی دچار اشتباه محاسباتی می‌شویم و در نتیجه نه تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه بحران‌های دیگری هم اضافه می‌شود.

فتنه چیست؟ /تبیین، متناسب با حجم فتنه

فتنه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مقداری از واقعیت‌ها با مقداری از باطل(دروغ‌ها و شایعات) ممزوج می‌شود و شناخت حق از باطل را سخت می‌کند. التهاب ایجاد می‌شود و مردم نگران می‌شوند.

وقتی حجم شایعات خیلی زیاد شد، باید حجم تبیین هم افزایش پیدا کند. مرتب باید حق را از باطل جدا کرد و کار تبلیغی در سطح خرد و کلان انجام داد.

لزوم اقدام در همه سطوح و اقشار جامعه

کسانی که با دانش‌آموزان سروکار دارند، باید طراحی کنند که چه باید کرد. دانشجویان، طلاب و روحانیون باید طراحی کنند که چه وظایفی را باید انجام دهند.

قرار نیست همیشه مسائل با مردم حل شود که بیایند شعار دهند و فتنه تمام شوند. مردم کار خودشان را کردند.

لازم است اصناف مختلف جلسه بگیرند و برنامه ریزی کنند، هیچ تکاپو و دغدغه‌ای در ما دیده نمی‌شود و منتظریم کسی از آسمان بیاید مشکلات نظام اسلامی را حل کند. از طرفی هم مسئولین هستند که باید از آنها مطالبه کنیم و به‌صورت جدی برنامه بدهیم و برنامه بخواهیم.

مطالبه برخورد قاطعانه با فتنه‌گران

قوه قضاییه باید محکم برخورد کند تا اینها خودشان را جمع کنند. ببینید امیرالمؤمنین(ع) با خوارج چه کرد؟خوارج از بزرگان امت اسلام و قاریان قرآن بودند که در آن زمان خیلی احترام داشتند.

حضرت هم تا وقتی اغتشاش نکرده بودند، حتی سهم آنها را از بیت المال قطع نمی‌کردند و مدارا می‌کردند، اما وقتی علم قیام و اغتشاش را بلند کردند، حضرت سهمشان را قطع کرد، اموالشان را مصادره کرد و آنها را از بین برد. با سلبریتی‌هایی که عروسک خیمه شب بازی نظام سلطه در کشور هستند، باید برخورد کرد.

گفتن "نیروی انتظامی، حمایت، حمایت" کافی نیست!

نیروی انتظامی باید قدرت قانونی داشته باشد تا بتواند در برابر اغتشاش‌گران بایستد. ما باید از مسئولین مطالبه کنیم که چرا با اینها مماشات می‌شود؟ اگر در فتنه سال ۷۸ مماشات نشده بود، فتنه ۸۸ به وجود نمی‌آمد. اگر در فتنه ۸۸ مماشات نمی‌شد، فتنه ۹۸ به وجود نمی‌آمد. اگر در فتنه ۹۸ مماشات نشده بود، سالی چند بحران به وجود نمی‌آمد.

تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی قاعده دارد

امیرالمؤمنین می‌فرمایند: مؤمن در فتنه‌ها مثل شتر دو ساله باید باشد. نه پشتی دارد تا سواری دهد و نه پستانی که دوشیده شود. گاهی در زمان فتنه سکوت می‌کنی، ولی داری به دشمن سواری می‌دهی. اگر هم بد حرف بزنی، به دشمن سواری می‌دهی.

تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی قاعده دارد. مذهبی‌ها باید بر اساس مبنا و قاعده عمل کنند تا به نتیجه واحد برسند، ولی گاهی دیده می‌شود تحلیل‌های متناقض ارائه می‌دهند و به جان هم می‌افتند.

حوادث و فتنه‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد، طبق روایت دارد مؤمنین را غربال می‌کند. در هر فتنه‌ای عده‌ای ریزش می‌کنند. در فتنه قبلی بخشی از روحانیت و جامعه هنری سکوت می‌کردند و وجهه خوبی داشتند، ولی در فتنه اخیر خودشان را لو دادند. به تبع آنها که از باطل طرفداری می‌کنند، هر کس که سکوت می‌کند دارد آب به آسیاب اهل باطل می‌ریزد.

منبع: فارس
برچسب ها: فتنه ، اغتشاشات ، دشمن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار