رئیس آتش نشانی یزد اعلام کرد؛
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با اشاره به اهمیت رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان، از کاهش ۷۵ درصدی حوادث و حریق در صورت رعایت مسائل ایمنی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ 01 October 2022

«سیدمحمد حسینی پور» ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان، خواستار همکاری هر چه بیشتر شهروندان و فرهنگسازی برای کاهش اتفاقات شد.

وی در این باره به کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد اشاره کرد و افزود: وسعت شهر یزد اقتضا می‌کند که بر اساس استانداردها ۲۸۰ نفر نیروی آتش نشان داشته باشیم اما در حال حاضر ۱۵۰ نیروی عملیاتی در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند و تلاش می کنند که خلا کمبود نیرو را جبران کنند.

رئیس آتش نشانی یزد با بیان این که در نیمه نخست امسال ۸۹۸ حریق و یکهزار و ۵۸۶ حادثه مثل واژگونی خودرو، نشت گاز، محبوس شدن شهروندان در منزل و آسانسور، سقوط از ارتفاع، سقوط در چاه، آوار ساختمان، گیر افتادن اعضای بدن شهروندان اتفاق افتاده است، اعلام کرد: امسال جمعاً برای دو هزار و ۴۸۴ مورد حریق و حادثه در آتش نشانی اعزام و رسیدگی شد.

حسینی پور ادامه داد: این حوادث و حریق در مجموعه ۱۱۰ نفر مجروح، ۱۷ نفر فوتی و ۳۳۶ نفر نجات یافته از سوی آتش نشانان داشته و در این حوادث تعدادی از آتش نشانان نیز مجروح شدند که امیدواریم بهبودی کامل پیدا کنند.

رئیس آتش نشانی یزد اعلام کرد: بیشترین علت بروز حوادث و حریق ناآگاهی مردم از مسائل ایمنی است و نقش همه افراد جامعه به ویژه خانواده ها و به صورت شاخص مادران در کاهش حوادث با رعایت نکات ایمنی بسیار پررنگ است.

وی با بیان این که گیرافتادن شهروندان در منازل یا آسانسور، سقوط در چاه و عدم رعایت ایمنی جزو حوادث پرآمار است، ادامه داد: اگر در این مسائل شهروندان همکاری کنند و بتوانیم آموزش‌های لازم را به تک تک افراد و شهروندان برسانیم و سطح فرهنگ و آگاهی را بالا ببریم، ۷۵ درصد از آمار حوادث و اتفاقات کاهش پیدا می کند و این مطمئنا مایه خوشحالی خانواده ها و شهروندان است.

وی تاکید کرد: هر یک نفری که دچار حادثه می شود هم خانواده و هم جامعه و هم مراکز بهداشتی و درمانی درگیر می شوند که هزینه های جانبی زیادی به دنبال دارد که با فرهنگسازی و آگاهی سازی کاهش خواهد یافت.

حسینی پور بیشترین حریق در سالجاری را مربوط به سهل انگاری و بی احتیاطی با وقوع ۲۴۶ مورد آتش سوزی اعلام کرد و افزود: در این موارد مسائل ریز ایمنی را رعایت نشده بود است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به تلاش‌های این سازمان برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: مسائل ایمنی متناسب با فصل از جمله استفاده از کولر در فصل تابستان و استفاده از بخاری در فصل زمستان در سطح شهر نیز اطلاع رسانی می شود.

وی گفت: بیشترین حوادث استان نیز آب گرفتگی منازل در سیل اخیر بوده است که با توجه به اینکه وظیفه اصلی ما رسیدگی به شهروندان هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ مالی است، در بحث سیلاب ها تمرکز بر تخلیه آب منازل بود.

وی گفت: در بارندگی و سیلاب اخیر بیش از ۷۰۰ مورد تخلیه آب صورت گرفت و علی رغم این که تذکرات در بافت قدیم برای تخلیه منازل بافت قدیم برخی توجه نکردن بودند و موارد فوتی هم شاهد بودیم اما اکثر مردم همکاری کردند و توانستیم در ۴۸ ساعت حجم انبوه آب گرفتگی ناشی از بارش گسترده را از خانه ها خارجی کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: در سیلاب اخیر با بسیج نیروهای آتش نشانی و تیم ۳۰۰ نفره به صورت ۴۸ ساعته شبانه روز تلاش کردند و توانستیم این حجم از آب گرفتگی را در کمترین زمان جمع آوری کنیم.

رئیس آتش نشانی به موضوع پیشگیری نیر اشاره کرد و افزود: هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری شود، مطمئنا حوادث کمتر خواهد بود از این رو رسیدگی به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان این که ۷۰ درصد از ساخت و سازهای شهر فاقد ضوابط ایمنی ساخت و ساز هستند، گفت: مواردی که ضوابط ایمنی رعایت شده است، کمترین اتفاقات را شاهد هستیم و باید شهروندان به سمتی بروند که با رعایت نکات ایمنی، حوادث را در منازل مسکونی و مراکز تجاری به حداقل برسانند.

وی همچنین به اهمیت امر آموزش عمومی در جامعه اشاره کرد و افزود: آموزش ها در حال حاضر در کارخانجات، مدارس و پادگان های نظامی است اما با توجه به نیاز عمومی جامعه به این آموزش ها تقاضا داریم که در مساجد برنامه ریزی شود تا بتوانیم آموزش های آتش نشانی و ایمنی را در مساجد محلات ارائه دهیم که قطعا مثمر ثمر خواهد بود.

حسینی پور در پایان اعلام کرد: در این مدت یکهزار و ۸۸۶ ساعت آموزش برای مراکز مختلف دوره های آموزش مدارس، کارخانجات، پادگان ها، بیمارستان ها و ادارات و دانشگاه ها برگزار شده که آمار قابل توجهی است اما هنوز باید افزایش یابد چرا که نسبت به جمعیت هم باید آموزش بیشتری ارائه شود و همکاری بیشتری از سوی جامعه صورت گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار